Kanin iFokus

Kanin

Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 1156 ggr
Achatina
0

Rex + Angora = ?

Vad får man för päls på en sådan korsning?

Zvintos
0

Skulle tippa på att i första generationen blir det normalpälsade med anlag för rex och/eller angora.
Är inte säker, men det är vad jag tror.
Få se vad "päls-experterna" säger. =)

Achatina
0

Och sen då om man gör en inavelskorsning på ungarna (eller en vanlig återkorsning med en annan exakt likadan korsning) x)

Veero
0

Kan även bli lockig päls som en pudel x) Min systers teddyvädur har lite lockig päls, han har då rex anlag ^^

Achatina
0

Hade varit kul att se bilder på en sådan där pudelkanin :D

Twinklys
0

Putt ^^,

Är också nyfiken, vill se bilder :D

Creation
0

Kanske är det som med marsvins rexanlag :) Långhåriga marsvin som korsas med rex blir lockiga (semi)långhår. Skulle tippa att det gäller detsamma för kaniner.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Tejoos
0

Är inte rex ett recessivt anlag? Korsar man rex med normalpälsad så blir det ju normalpälsad med anlag för rex och sedan i andra generationen visar sig rexpälsen.

Zvintos
0

#7: Jo, det är ett recessivt anlag.
Var osäker innan, men läst en diskussion (på kanin-net) om bla rex.
Och det krävs 2 anlag för att det ska synas.

Angora borde ju vara likadant.
Första generation normalpälsat, andra generation angora-pälsade/rexade/lockiga beroende på vilka som ärvt vilket anlag.
Eller tänker jag helt galet, ni som är mer inne på olika pälsar?

Tejoos
0

#8 Tror du har helt rätt!

Men å andra sidan behöver ju inte angora vara likadant, den längre pälsen på lejonhuvade syns ju i första generationen etx. Fuchs däremot visar sig inte.

Zvintos
0

#9: Nej, när det gäller angoran har jag inte helt koll.
Skulle vara kul om någon som har mer koll kunde komma in här i tråden och svara, då det alltid är kul att lära sig något nytt. =)

[Wera]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det krävs två anlag för att det lockiga ska synas :P
Mina två teddysar är lockiga lite grann, man kan se lite iaf. :) Båda har tysk/Holländsk (något av dom) i stamen och där blandar dom mkt så de har det dolt i anlaget (rex pälsen) ;) Lägger in en bild på en av dom. Charlie, han är teddypälsad men han har lite krusig päls man kan inte se det så bra på bilder men man kan se lite (tycker jag) ;D

Denna kommentar har tagits bort.