Tappar balansen?
Hej!
Någon som vet eller hört att kaninungar kan bli trötta efter att ha varit ute och sprungit? Mina kaninungar har vart ute i lägenheten och dom har väl sprungit omkring någon timme. Men nu kan den ena inte gå helt vanligt? Utan satt in dom i buren och hon liksom tappa balansen och ramla omkull. Men hon vill ut igen och dricker och äter? Kan det bli så för kaninungar, någon som har erfarenhet? 😕
Hur gamla är dem?
Hämtade den ena 16 februari och den andra som tappar balansen den 24 februari :/
Selenbrist? Nosematos? Håller den huvudet snett, eller är den bara vinglig? Om det håller i sig: kontakta veterinär!
#3 Inget med huvudet, hon är bara vinglig och ramlar ibland :(
#4 Skulle TRO att det är selenbrist/ungdjursförlamning. Men ingen av oss är veterinär, så som sagt ring vetten om det håller i sig. Går ju att rådfråga gratis.
#5 Ja tänkte hon skulle få vila sig en stund och se sen om hon blivit bättre, hoppas på det! För hon har farit runt som tusan och hoppat överallt. 😮
#6 Kaninungar eller djurungar överlag har en otrolig ork, tror tyvärr inte att det är det…
Låter faktiskt som luppa säger, tyvärr.
Har pratat med veterinären och en djuraffär, det dom sa var att jag skulle hålla ett öga på henne och låta henne vila. Och om det inte har blivit bättre mot kvällen så skulle jag återkomma 😮
OM det skulle vara selenbrist så är det lätt avhjälpt med en selenspruta (hos vetten) och vila. Men det är ganska akut, har de väl börjat få symptom så går det snabbt…
#10 Oj, låter allvarligt. Hoppas det går bra, börjar bli orolig när du säger så 😮
Vad är kaninen för ras och vad har den för färg? Har hört om en som hade liknande symptom dvs en rödögd, dock vart den friskt när den flyttade ifrån stress. Kan ju också ha något med öronen att göra.