Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1988 ggr
Fj-a-deer
0

Gammal och mager

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Min kanin Charlie blir 7år nu i april. Han har blivit ganska tunn och mager, man kan känna hans ryggrad och höftben ganska tydligt :/

Han går tillsammans med min andra 3åriga kanin Simba och de delar på 1dl Stampe pellets och de får även ca 1 msk hampafrön och havre. Fri tillgång till hö och vatten såklart. Finns det något annat tillskott man skulle kunna ge till han?

Kan även tillägga att dom är i en utebur. :)

War, war never changes.

valorous.kid
1

Stackare ;'( när gräsen kommer fram igen kan man ju låta han beta i hagen? :) borde inte banan vara bra? Fast bara lite såklart ;) det är gott, och mättande :P Man kanske borde ge honom något lite fett? Om han är mager. Eller är jag helt ute och cyklar?

KaterinaPetrova
2

Solrosfrön! Innehåller mycket fett och ges till kaniner som behöver gå upp i vikt.
Själv blandar jag i solrosfrön i pelletsen på vintern till kaninerna som bor ute, dels för att det är gott och de håller hullet bättre.

Stolt ägare till stora chinchillan Myska. Hjärta

valorous.kid
1

#2 då hade jag ju inte helt fel iaf ;)

Fj-a-deer
0

#1 Jo de kommer få beta i hagen när gräset kommer :)

#2 Ja jag har också hört att det är bra, men ungefär hur mycket ska man ge? Ska jag bara ge Charlie av det? :)

War, war never changes.

KaterinaPetrova
0

#4 Om den andre kaninen är fin i hullet behöver du nog inte ge den. Mata Charlie från handen kan ju vara bra om de delar bur. Skulle tippa på att mina äter 4-6 per dag max, högst 8 frön skulle jag ge en dvärgkanin. För mycket på samma gång är inte bra heller, men det är det ju sällan av något förutom hö hihi ;)

Stolt ägare till stora chinchillan Myska. Hjärta

Helin_
2

Mitt tips? till dig är att få i han mer fiber och byta foder till ett foser med högre fiberhalt. Ökar man på bara fett o ger lite fiber så kan kaninen få oroblem med magen. Gammla kaniner behöver behöver oftast bättre foder än stampe. Prova att ge ett fider med mycke högre fiber och lite högre fett. Ge absolut inte extra fett om han skulle bli dålig nu av allt extra fett om du ger de till honom.

Fj-a-deer
0

#5 Ah han är fin i hullet så jag ska väl bara ge Charlie :)

#6 Måste man byta foder? Skulle man inte kunna ge honom lite tillskott med fibrer? Om inte, rekommenderar du något annat bra foder? :)

War, war never changes.

tussen12
0

#7 Jag skulle rekomendera Cuni Complete ;)

//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!

Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story 

Helin_
0

Fiba first är ett jätte bra foder men dyrt. Men kolla runt lite i dom olika foder trådarna här på iFokus så kanske du kan hitta något billigt foder med hög fiberhalt och lite mera fett i.

Fj-a-deer
0

Ska nog köpa Cuni Complete, bara det att jag har ca en halv Stampe-säck kvar. Det vore ju dumt om den gick till spillo :/

War, war never changes.

Helin_
0

Fortsätt ge din ena kanin stampe tills säcken är slut o ge den andra cuni complete. Man ska inte vara snål så att djuren får lida.

Fj-a-deer
0

Haha jag är inte snål, tyckte det bara var dumt att inte använda resten. Tänkte dock inte på att man kunde ge den andra Stampe ^^

War, war never changes.