Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 1246 ggr
Wilma_00
0

Hur gammal?

Hej!

Jag har en 2 årig kanin som jag vill para, men får inte för pappa, men det var inte själva frågan. Jag undrar, spelar det någon roll vilken ålder kaninen är i vid första kullen?

Vissa skriver att det är farligt om kaninen är över 1 år. Och vissa säger att det är en myt och att man kan ta första kullen vid 2 år. Så jag vet inte.

Vet du så kommentera gärna för jag skulle vilja ha ett svar ifall min pappa skulle kunna ändra sig.

Kram Glad

tussen12
0

Apsoluta gränsen är 2 år, själv skulle jag inte ta på en kanin som är äldre än 1 år. Risken för svår förlossning och sådant ökar…

//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!

Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story 

[Mi-rand-a]
0

Jag och min kompis parade ca 2 år första kullen ,gick hur bra som helst dock bör kaninen vara i bra kondition :)

Fridaaaa
0

En hona bör inte få en kull över 18 månaders ålder. Alltså första kullen.
Man brukar rekommendera 7-12 månaders ålder :)

#1 Inte efter 1 år, efter 1½-2 år börjar det öka :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

WhiteWolf
0

Det finns ganska olika åsikter i denna frågan. Den största myten är väl att bäckenet stelnar vid 1 års ålder, detta gäller dock marsvin och inte kaniner.

Själv har jag tagit kullar på honor upp till 3år och det har aldrig varit några problem då jag tror att naturen löser det själv - är hon för gamal, blir hon inte dräktig. Vet honor som vart 4,5 och 6 år vid första kullen och det har gått jättebra medans honor som har vart 1 år har fått komplikationer.

Det är ALLTID en risk att para, det vet alla som avlar men enligt mig är det mycket som spelar in, inte minst honans kondition, en 1årig hona som är tjock och i dålig kondis löper nog (tror jag) större risk att drabbas av komplikationer än en 3-årig hona som vart aktiv i hela sitt liv och är i toppkondis.

Mina honor har nästan aldrig varit under 2 år just för att jag avlar på hoppkaniner och man vill att honan skall ha visat sig fungera som tävlingskanin innan man parar. Mina honor har dock varit i topkondis då de är tävlade och får regelbunden Motion från det att dom är små.

Suskiv
0

Hull och konditoon är viktigast tycker jag. Bättre i mina ögon att para en 3 åring i bra hull än en tjock 10 månaders.

Vår hon var 1 år och 10 månader när hennes ungar föddes. Det var dock inte planerat.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

totten
0

Hanen då? Spelar det ngn roll?

Fridaaaa
0

#4 Det gäller inte marsvin heller. Det är som kaniner, blir större risk men det stelnar inte vid 1 års ålder på marsvin heller.

#6 Nej hanen har det ingen betydelse :)

WhiteWolf
0

#7 ok,, rakt igenom myt med andra ord!:)

Fridaaaa
0

#8 Japp dock ska man ju inte para helst över en viss ålder eftersom riskerna för komplikationer ökar.
Fast en hona som är 1½ år gammal som är i bra hull, kondition osv klarar nog det bättre än en hona som är 7-8 månader och fet så :)

Idlil
0

Nu kommer jag och frgåar en sak. Jag har också planerat Att ta en kull på min hon a som blir 1 år här någiongång i april. Men jag vill gärna veta hur man vet om de har bra kondition eller inte och hur man känner att dom inte har dubbelhaka och är överviktiga.. :) Jag hoppar ju med henne när jag har tid alltså alla dagar i veckan nästan hon ha vilodagar ibland då myser jag bara emd henne och nu då har hon haft ledigt då jag ör sjuk.. Men hur vet jag att hon har bra kondition? :) Tacksam för svar

Kramar & tassar från Ida, Toffee & Lakrits Hjärta

Fridaaaa
0

#10 Man ser på en kanin om den har dubbelhacka eller inte :)
Och man brukar se på en kanin om den är tjock eller inte.

Ang kondition: En kanin som får skutta mycket i Hage, gå i sele mm brukar ha bra kondition :)

Hoppa är ej bra ofta max 1-2 gånger/vecka :)

Idlil
0

#11 Okej, jo.. Även nu när hon har vinterpäls? :) 

Just nu har hon inte någon Hage då vi har flyttart och den är fastfrusen där vi bodde förut.. haha, så vi går ju i sele och hon springer i backar på plan mark osv. 

Okje, jag har hört att vissa brykar träna sina hoppkaniner varje dag med hoppning för att ha dom i bra kondition? Jag hoppar ju inte så högt med henne hela tiden, ibland lägger jag ju bara ner bommarna och ibland på det lägsta, hon hoppar inte heller så högt, men okej.. Tack! :)

Fridaaaa
0

#12 Nej det är inte bra för dem att hoppa varje dag :)
Bättre med 1-2gånger/vecka och sedan gå t.ex backar med kaninen, ha den mycket i Hage plus då någon vilodag :)
Samma sak som t.ex hoppryttare med häst, de hopptränar sällan mer än 1 gång/vecka :)
Bomträning kan vara bra, 5-10 cm höjd men inte heller varje dag :)

Okej :)
Ja på de flesta brukar man kunna se det på, mina ser inte annorlunda ut med vinterpäls, min dvv rex lite men inte mycket :)

Idlil
0

#12 ja, där har du rätt i … 

Okej, har sett att man ska kunna känna ryggraden men den ska inte sticka ut ?

Fridaaaa
0

#14 Svårt att säga igentligen,för t.ex långhårskaniner ser man ju inte ryggraden lätt :) Men nej den ska ej sticka ut :)

Idlil
0

#15 okej. : )