Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 1258 ggr
Nebulosa
0

Nya måtten- frågor

Jag har två frågor ang. de nya minimimåtten för kaniner.

1. Hur kommer de se ut?

2. När blir det bestämt dvs blir en lag?

Länka gärna/ berätta vart ni har hört sakerna :)

~Rabbits for Life~

Nebulosa
0

Puttar lite :)

~Rabbits for Life~

Fridaaaa
0

Finns på min blogg www.fridaskaninerochmarsvin.blogg.se Under "skötselråd kanin" eller liknande heter kategorin :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

MarHai
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är de nya föreslagna måtten.

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

Fridaaaa
0

Tycker förslagen på nya måtten till kaniner under 2 kg blir galet fel. Då minskas ju längden eftersom bredden är den samma och samma kvm :/

fossingen
0

4# Japp, det blir galet. Till Sommaren kommer de mest troligt träda igenom enligt JBV eftersom de måste gå via EU tydligen.

Vad var länken till lagarna? Hittar aldrig dem självmant :S

Fridaaaa
0

#5 Ja jag tror det med, sedna har man 1 år på sig att byta burar.

Frosstis
0

Va, jag förstår inte vad som blev dåligt med kaniner under 2 kilo? Det blev väl bra? 60 cm hög och 60 cm bred, hur många kvm är det?

Fridaaaa
0

#7 Kaniner under 2 kg kommer ha 60 cm bredd ja, vilket är det enda som ändras. Men eftersom det är 60 cm bredd istället för 50 och ändå 0,5 kvm = långsidan får vara kortare, för 85x60 = 0,51kvm = alldeles för kort långsida :S Kort som den är nu :/
Höjden räknar man ej in i kvm, bredden och längden är det :)

Frosstis
0

Jaha, men gud vad dåligt! 100 cm är ju suuuperlitet, kan ju typ ta ett miniskutt om man ska få plats med ett hus också :S

Fridaaaa
0

#9 Ja precis :/ Därför var det ej så genomtänkt där :S

fossingen
0

Saken är den att jag undrar om det kommer endast gälla djur för päls eller sällskap. För när jag ska kolla de nya förslagen vad gäller sällskapsdjur så är länken typ trasig.

Nebulosa
0

Men som jag förstår så dessa mått inte genomförda än, så när bestäms de då?

~Rabbits for Life~

fossingen
0

#12 Det ska gå via EU så till sommaren ska det vara klart såvitt jag vet.

Nebulosa
0

Jaha, jag som hade tänkt bygga bur till våren men ska nog vänta då så jag vet säkert vilka mått det är som gäller ^_^

~Rabbits for Life~

fossingen
0

#14 Alltså måtten blir ju inte större än dem de håller på att utreda om.

Nebulosa
0

Jahaaa, då förstår jag! haha :) Men om jag bygger enligt de måtten som står är det ju lugnt i sådana fall ;)

~Rabbits for Life~

Melao
0

#8 Det är ju inte som att man inte får ha burar som är kortare än 100cm som det är nu. Man kan mycket väl ha burar som är 60x80 eller 70x70 om man så vill det (och jag räknar inte med enstaka cm2 nu…). Jag tror inte att burtillverkarna kommer göra nya standardmått på sina burar (alltså 60x80), eftersom de antagligen kommer tjäna mer på att bara sluta sälja 100x50 burarna och sälja 120x60 istället, den storleken som redan är etablerad och de dessutom kan sälja dyrare. Och om man som bygger sina burar själv tycker att 80cm är på tok för lite så kan man ju faktiskt bygga ut sina burar mer.

Nej, jag tycker att de nya måtten är bra, även om jag önskat att de ökat burytan också för små kaniner. Dessutom har det smugit sig in nåt knas hos måtten för kaniner mellan 2,5-3 kg, enligt de nya måtten får man ha mindre yta när man har två kaniner tsm än när man bara har en kanin.

Oho för att satsa det sista på mirakel!

Katti
0

Är det inte som nu att i en bur av angivet mått får man ha 1-2 kaniner, d v s grupphållning är det inte förrän man har 3 eller fler kaniner?!

Dvärgvädurar ska ju väga under 2, men många kommer med tiden upp över det. Något att tänka på om man har dvv alltså; man bör för säkerhets skull ha burar för lite större kaniner!

Och som sagt, måtten är ju (blivande) minsta tillåtna. Större kan man alltid ha😃.

Fridaaaa
0

#17 Ja jag vet att man kan ha dem måtten nu med :)
Men det är högst olämpligt tycker jag med 80x60 eller 70x70 i mått :)
Anser att kaniner behöver minst 100 cm längd,så att dem kan skutta något skutt, helst 120 cm eller längre :)
Så har inte påstått att man ej kan ha det med dem måtten som är nu :)

Melao
0

#19 Men då är det ju ingen skillnad från nu? Vill folk göra sina burar minst 100cm långa kommer de nog fortsätta med det, jag tror inte att nån har minimimått av princip. Vill folk göra sina burar 80cm långa så kan de göra det nu också. Jag håller med om att 70-80 är på tok för kort, men för att ändra på det hade behövt sätta 100cm som minimått på kortaste sidan, inte 50.

fossingen
0

#20 så en meter i bredd för kortaste sidan är i bredd. för en kanin under 2 kilo. Ja du. Då blir längden 50 XD Så för att omvända på det blir det 100 cm i längd och 50 i bredd ändå ;P

Men de har som sagt reflekterat om 60 som minimått i bredd.

[körsbärsblomma]
0

gäller även de nya regelrea på inne burar? min bur är två meter tror jag

fossingen
0

Så nya burmåtten kommer gälla både och. Och det kommer förmodligen gå egenom till sommaren för er som undrar.

Svar från JBV "

Hej!

Vi hade förslag för både produktionskaniner och kaniner för sällskap och hobby ute på remiss, men remisstiden är slut (tog slut den 21 januari) och länken har tagits bort nu eftersom vi håller på att bearbeta remissvaren.

Det föreslogs även några förändringar för burfåglar i författningen för sällskapsdjur, men vi föreslog inga förändringar av måtten för fåglarna.

Med vänliga hälsningar

Christina Lindgren

Enheten för sällskapsdjur

Jordbruksverket"

[körsbärsblomma]
0

100x50x51 cm är det här måtet lagligt när den nya regeln har kommit i gång det är en inne bur. Den är köpt för inte så länge sen . Men om dom måtten är små kan man väl lägga till yta via en inhängnad

fossingen
0

Minsta bredden kommer vara 60 cm som jag förstår. Men jag tror man har gott om tid på sig att fixa det. Säkert över 1 år eller så.

[körsbärsblomma]
0

behöver jag köpa en ny bur eller räcker det med en ingängad av fyra kompost nät som en extra yta  som sitter ihop med buren?

Fridaaaa
0

#26 Om kaninen är där dygnet runt, utan att stängas in i buren, kan du ha det så ja.

#20 Nu var det inte alls så jag menade, skrev eller syftade på :)
Nej då får man sätta 100 cm minilängd och bredd minst 60 cm  = måste ha större kvm :) som#21 sa :D

[körsbärsblomma]
0

jag ska fixa det i dag eller i morgon

Fridaaaa
0

#29 Inte akut. Måtten har ej gått igenom plus att man har minst 1 år på sig sen att ändra :)

fossingen
0

#28 Precis. Oroa dig inte i onödan :) Till sommaren vet vi till 100% om det går igenom, det är ju inte 100% säkert det går igenom. Men man kommer få tid på sig att ordna det :)

fossingen
1

Från JBV:
"

Hej!

Det är bara på förslag att ändra kaninmåtten, inte för några andra djur denna gången. Det är lite olika hur lång övergångstid vi sätter, det beror på hur komplicerat det är att ändra till de nya måtten. Mellan 1 och 5 år är väl det vanligaste."

fossingen
0

Så tydligen kommer inga andra djurarter att få nya mått :S märkligt..

Melao
0

#21 Precis, det funkar inte så. Man kan inte sätta 100cm som kortaste sida om ytan sk vara 0,5 m2, och alltså kan man inte tvinga folk att göra burarna 100cm långa oavsett om den kortaste sidan är 50 eller 60. Sen kan man ju fråga sig vad nyttan är i att ändra måtten utan att ändra ytan, det känns inte som om skillnaden blir så stor för kaninen.

Melao
0

#27 Ja, så skulle man kunna göra :) Min poäng är att de nya måtten inte ändrar nånting utifrån den synpunkten att burarna blir kortare, som du skrev från början, eftersom det är fullt tillåtet att ha burar så korta som 70cm redan nu.

Fridaaaa
2

#34 Ja det vet jag mycket väl om :)
Men du har inte förstått riktigt hur jag menade och kan inte förklara det mycket mer, så slut på denna diskution tycker jag, då vi ändå inte kommer någonvart :D

[körsbärsblomma]
0

Ja

Melao
0

#35 Jag tror att jag förstår vad du menar, men du verkar ha ändrat dig under trådens gång. Först lät det nämligen på dig som att de nya reglerna tillät kortare burar än nu, vilket inte alls är fallet. Så jag förstår inte vad du hade emot de nya reglerna från början, om du nu vet att 100cm aldrig varit något minimimått?

Fridaaaa
0

#37 Nej jag har ej ändrat mig, bara skrivit annorlunda, inget annat :)
Nej du verkar itne förstå hur jag menar, eftersom jag ej menat eller syftat på det du skrev nu :)
Men som jag skrev, vi kommer ej någonvart med det…

fossingen
1

#37 Vad jag tror Frida menar är att om man endast har 50 i bredd så måste längden vara större om det ska matcha 0,5 kvm.

Måste du ha 60 i bred så blir längden kortare om du ska matcha 0,5 kvm.

Krångligare än så är det int. 😛

Fridaaaa
0

#39 :)

fossingen
0

Jag ställde en fråga till JBV ifall de var 60 cm i bredd måtten för kaniner under 2 kg som de kommer ändra till.

Detta var mitt svar av JBV:

"Det var det förslag som gick ut på remiss, men vi vet ännu inte hur de slutliga måtten kommer att se ut. Det vet vi först när de har beslutats av Generaldirektören och det kommer att dröja ännu en tid eftersom vi nu håller på att bearbeta remissvaren. Det är alltså inte alls säkert att det är de måtten som gick ut på remiss som kommer att beslutas till slut.

Mvh

Christina Lindgren

Enheten för sällskapsdjur

Jordbruksverket"