bogsele - hjälp
Jag köpte en bogsele till mina skruttar men jag blir inte vän med den. den snurrar runt och han fastnar med tassarna under halsen. Vad gör jag för fel? Har ni några tips??
använder h sele den bästa selen
Jag tycker man försöka undvika H-sele så långt det är möjligt för att helt slippa tryck på kaninens hals.
TS: Är du säker på att du sätter på den rätt? Eller har rätt storlek?
Undrar också om du har rätt storlek eller spänner du den tillräckligt om den går att spänna kring halsen? till ena kaninen är den för stor även fast jag har minsta storleken och spänt den tilll minsta och då brukar hans tassar komma ut från halsen mm. så till honom går de bara att ha h-sele men till andra kaninen har jag aldrig dom problemen.
#1 jag har en H-sele men tycker inte om dem helt o hållet och därför har jag velat testa andra för att hitta ngn jag kan vara riktigt nöjd med.
#2 jag köpte en medium, har dvärvädurskorsning men han stor som en vanlig dvärgvädur. Jag trädde halshålet över halsen så la jag seldelen så ringen kom uppåt. och sen fäste jag snöret runt midjan. jag vet inte om jag gjorde nå fel det e därför jag fråga. har du nå bra foto på hur de ska sitta?
#3 den går inte att spänna kring halsen utan man kunde dra halsbandet en aningen framåt för att göra den taitare men den satt ändå inge bra. det kankse e fel storlek, men jag kan inte se att det skulle gå o ha mycket mindre för man måste ju kunna dra den över huvudet på dem.
#4 då har du en för stor sele åt honom om du har medium, de räcker gott å väl med en S åt en dvv så då borde de räcka åt din med om han är kring en dvv storlek :)
personligen föredrar jag H-selar, just för att de sitter bättre och stör inte lika mycket när/om de glider åt sidan. Bröstselar brukar annars sitta väldigt bra då de blir så fixerade med remmen mellan frambenen, men där är det svårt att hitta lagom storlek. Bogselar brukar, oavsett storlek glida åt sidan och hänga där. Kaninen kan också ta sig ur bogselen ganska enkelt.
jag har därför helt gått över till H-selar på alla mina
jag har alltid kört medium på mina Dvv, även den lilla på 1,4kg.
Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |
#7 tack för dina tankar. Det är svårt att hitta en sele man verkligen gillar.