Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 472 ggr
[00emi07]
0

Biter på galler!

Hej! Min bästis kanin på några månader bor inomhus själv i en bur av galler. Men han biter hela tiden på det! Vad beror det på?

[Rabbitte]
0

Kan varmt rekommendera denna artikel: http://kaninmagazinet.se/2012/july/gallerbitning.html

[00emi07]
0

Tack! Ps. Jag kommenterade (snällt) på din jätte mysiga blogg!

[Rabbitte]
0

Varsågod - jättebra sida, sitter ofta där och läser🙂
Tack snälla!

Stinastygg
1

Jag säger till min kanin när hon biter på gallret. Säger NEJ och puttar till henne, ungefär på samma sätt som kaninen själv kan putta på en, t.ex på handen, ganska hårt med nosen om de är lite missnöjda och vill att man ska flytta på sig.

Gör om det några gånger så att kaninen förknippar gallerbitning med en putt och tillsägelse.

Och framförallt: Se till att kaninen har gott om andra, bättre saker att gnaga på, och leksaker - sysselsättning! Vilda kaniner rör sig över väldigt stora ytor dagligen, gräver hålor och gnager. Om en sällskapskanin bara får sitta i sin bur hela dagarna och inte har något att göra förutom att äta och bajsa, kan den bli väldigt rastlös och uttråkad och börjar då med dåliga ovanor som gallerbitning för att ha något att göra.

Pröva att göra en "lasange": lägg ett ark tidningspapper i en låda med låga kanter. Strö över några pellets och kanske en skiva morot. På med ett ark papper till, och några pellets och en bit grönsak - mer tidningspapper, pellets, papper, osv osv i flera lager. Detta stimulerar kaninens naturliga beteende att gräva, och att söka sin föda istället för att få den serverad i en skål.

Lycka till!

[00emi07]
0

Tack!

AkaiTsuki
0

Tänk på att tänderna kan förstöras och bli snea osv av gallerbitande

//Joanna

Candy123
0

Det finns en bra artikel på dvärgkaniner i fokus

🐶HUND-BLOGG (australian kelpie & golden)🙂