Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 893 ggr
tussen12
0

Klara sig på enbart hö?

Hejsan! Kan en kanin klara sig på enbart Hö och vatten? Och såklart grönsaker lite då och då.

Höet vi har är väldigt fibrerfullt m.m

Vår ena kanin Tufsan blir nästan tjok av 2 matskedar pellets per dag x)

Är det något särkilt man ska tänka på isf?

//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!

Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story 

tussen12
0

sedan undrar jag över sotan, hon har väääldigt mycket blindtarms avföring som hon inte äter upp, varför ?? dom andra kaninerna har ingenting sådant i deras bur

KaterinaPetrova
0

Ja om höet är riktigt bra och analyserat, dock är det nog rätt svårt att få ett "perfekt" hö. Men överleva skulle ju kaninen göra i vilket fall. Minska pelletsen till 1 msk? Min hermelinhona får 1 msk per dag och hanarna 2 msk.  
Pellets är ju ett extra tillskott utöver höet så man vet att kaninen får i sig lite "av det som den behöver".

Stolt ägare till stora chinchillan Myska. Hjärta

BunnyHope
0

Kaniner kan leva på enbart hö om det är ett grovt och näringsrikt hö. Pellets är bara fodertillskott. Precis som att vissa människor äter    omega-3 eller b-vitamin t.ex.

En kanin som inte äter all sin blindtarmsspillning får oftast "för mycket näring". Blindtarmsspillning är nyttigt. Så äter kaninen inte den, så får den för mycket näring av något annat.

Du är saknad…
Edward 31/8-11 5/7-12

tussen12
0

är det dåligt när kaninen inte äter sitt blindtarms bajs? x)

BunnyHope
0

Inte dåligt, men det är ett tecken på att den får lite för mycket näring.

Du är saknad…
Edward 31/8-11 5/7-12

BunnyHope
0

Du är saknad…
Edward 31/8-11 5/7-12

Agda
0

Jag hade en hona som under dräktigheten endast fick 5-10 pelletsbitar (av Lottiepellets, och de är ganska små) och hö per dag, och någon frukt eller grönsaksbit då och då. Detta p.g.a. att annars fick hon för stora ungar och då blev det problem vid förlossningen. Hon mådde bra av denna kost, och för en gångs skull skedde förlossningen utan några problem.

För mycket blindtarmsbajs beror på för mycket protein. Alla är olika känsliga, min första dvärgvädurskull kunde jag endast ge pellets med 10,4% protein, fick de något annat foder så blev det fullt med blindtarmsbajs i deras bur.

Fridaaaa
0

Ja vissa kaniner gör det :)
Min innekanin får pellets 1-2dagar/vecka max, hon äter mycket hö, får grönsaker 2-4 dagar/vecka, lite olika :)
Ska köpa hem örter till henne :D

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.