Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 484 ggr
alicekanin
0

Är detta foder bra?

Är detta foder bra? De jag läser så verkar det bra men är inte så bra på sånt här ;). http://www.gnagarboden.se/bunny-basic-vuxen-22kg-p-641-c-418.aspx

Mvh Alice Ville Tingeling & Smulan=)

http://lovasenshoppkaniner.weebly.com

Frosstis
0

Ja, det är 22-25% fibrer 😃 Jag har hört att det är bra iallafall :)

Storkebodas
0

Det är jättebra, lite låg fetthalt dock. Men om man ska ha det till en korthårig dvärgkanin funkar det nog bra.

Kram Elsa

Medarbetare på Teddykaniner i fokus

alicekanin
0

#2 Haha är nog första gången jag hör att ett foder har för lågt fett hal xD.

Mvh Alice Ville Tingeling & Smulan=)

http://lovasenshoppkaniner.weebly.com

Storkebodas
0

#3 Hehe, ja det brukar nästan alltid vara tvärt om.

Kram Elsa

fsigge
0

jag tycker det ser bra ut. Enligt mig ska fiberhalten vara MINST 15% då jag har 28% :P

Frida

iJennie
0

#5 Vad har du för foder?

/Kram Jennifer

fsigge
0

#5 det är i lösvikt och det står bara innehållförteckningen och vad det kostar. Fodret finns i mölndals zoo och reptil :)

Frida

iJennie
0

#7 Okej!

/Kram Jennifer

[Rabbitte]
0

Jag använder Oxbow bunny basic 15/23 till lilltjejen och bunny basic T till vuxen. Har en korthårig dvärgvädur och en dvärgvädur rex - fungerar utmärkt! Blev rekommenderad det av veterinären när jag hade förra kaninen och att jag följde det rådet är inget jag ångrar🙂

BunnyHope
0

Jag tycker att det verkar ganska bra.

Du är saknad…
Edward 31/8-11 5/7-12

Fridaaaa
1

#2 Varför skulle det inte gå bra till en långhårig?
Mina långhårs behöver inte mer fett än korthåriga jag har? :) Eller hur menade du? :)

Angora kan jag förstå behöver det, eftersom de producerar mycket päls hela tiden osv :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

fossingen
0

#11 Håller med. Mina lejon behöver inte mycket fett alls.

Storkebodas
0

#11 Det är väldigt individuellt hur mycket de behöver, men över lag behöver långhåriga mer än korthåriga. En teddy skulle aldrig klara sig på det fodret tex. Lejon skulle kanske kunna göra det, men det beror väldigt mycket på vilka värden höet har. #12 Hur mycket fett behöver dina då? Det beror ju återigen mycket på vilka värden ditt hö har, har du ett väldigt energirikt hö är det klart att de klarar sig på en pellets med lågt fettvärden, men det är rätt svårt att få tag på ett energirikt hö som inte är för lågt i protein.

Kram Elsa

Fridaaaa
0

#13 Beror kanske på individerna med? Men en av mina har väldigt mycket päls, hade hennes pappa med, men de har aldrig behövt pellets med mycket fett i :) Har haft både väldigt bra hö och medelhö, och varit samma oavsett :) Så jag tror det handlar om individen.
Däremot vet jag att angoror brukar i regel behöver extra :)

Storkebodas
0

#14 Det var ju det jag skrev? :) Du fodrar väl med Svenska foder förresten? Där är det ju redan mycket fett så mer än det behöver de verkligen inte. Men 1,5 % är lite, minst 2 % till en dubbelmanad om man utgår från ett optmialt hö.

Kram Elsa

Fridaaaa
0

#15 Läser man hela din text kan man tolka både och, därav attjag skrev så, för att förtydliga hur jag menade.

Nej inte längre, var ett ca 1-2 månader sedan jag slutade med det helt :)

Storkebodas
0

#16 Okej. Men som sagt, med lite högre fetthalt menar jag inte typ 10 %, utan bara runt 3 %.

Kram Elsa

Fridaaaa
0

#17 Nej 10 är ju på tok för högt. Svenska foder hade som högst 5 % när jag hade det.
Men runt 2-4 tycker jag är max :) Och lagom för de flesta kaniner :)