Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 530 ggr
[00emi07]
0

Frågor.

1. Kan jag få kanin sjukdomar? 2. Kan min kanin sova i min säng? 3. Hur ser man om sin kaninhane är kastrerad? Visa gärna bilder! 4. Vilket galler skall man ha i sin ute Hage? Vad kan kaninen ta sig ut i?

[Sniff]
0

Sjukdomar mellan kaniner och människor kan jag inget om, men ska försöka svara på dina andra frågor.

Kaninen kan sova i din säng, om ni båda vill det. Det finns så klart en risk att ninen kissar eller förstör något i sängen.

En kastrerad kaninhane har inga testiklar. Så om man jämför en okastrerad och en kastrerad hane så har den okastrerade två stora kulor mellan bakbenen, men den kastrerade har inga bollar.

Många använder kompostgaller till sina hagar. Det finns att köpa på t.ex. Biltema, ÖoB och Coop. Om man har en liten kanin kan man sätta t.ex. hönsnät utanför så blir det ännu mindre rutor. Det finns kaniner som lär sig hoppa/klättra över staketet, så då måste man ha tak. Några gräver sig ut, så då får man fixa golv.

[00emi07]
0

Ok, tack för svar!

Fridaaaa
0

1. Kan jag få kanin sjukdomar?
Ringorm kan du få. Det är en slags svampinfektion. Läker ut av sig själv men är bäst att behandla, annars smittar man andra med det, även om ej märket är kvar. Vanlig salva hjälper inte mot smittan :) Och måste sanera med.

2. Kan min kanin sova i min säng?
Kaniner sover inte hela nätterna, så finns en risk att somna med kaninen i sängen. Kaninen kan trilla ner, stor risk att den kissar och bajsar i din säng ect.

3. Hur ser man om sin kaninhane är kastrerad? Visa gärna bilder!
En kastrerad hane har inga testiklar :) Men pungpåsen är kvar.

4. Vilket galler skall man ha i sin ute Hage? Vad kan kaninen ta sig ut?
Jag har kompostgaller till Hage och bärnät över. Men har dem bara där under uppsikt :) Annars behöver man stabilare Hage plus bättre tak plus  nätgolv :)
Bygga träramar och sätta ihop med svetsat nät runtom och ett bra tak och bra golv går bra t.ex :) Om de är ute :D

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[RC1393]
0

1. Kan jag få kanin sjukdomar?

Ja, men det är vääääldigt ovanlig med zoonoser som mellan människa och andra djur överförbara sjukdomar heter. Jag tycker inte det finns någon anledning att oroa sig, tror inte det förekommit många fall i världen där kanin varit inblandad. Tror snarare du ska vara mer rädd för tex höns och reptiler i så fall ;)

2. Kan min kanin sova i min säng?

Ja, men jag skulle inte rekommendera det. Den kan skada sig när den ska ner och upp eftersom madrasser är så pass mjuka och kaninen kanske inte är medveten om det. Kan bli ett rejält felhopp och då kan den bryta benet eller skada sig på annat sätt. Jag skulle själv inte låta mina kaniner vara i sängen eller soffan osv utan att jag lyfter upp och ner den och har den i famnen så den inte kan hoppa iväg och skada sig.

3. Hur ser man om sin kaninhane är kastrerad? Visa gärna bilder!

Kastrerade hanar saknar pungkulor.

4. Vilket galler skall man ha i sin ute Hage? Vad kan kaninen ta sig ut i?

Svetsat fyrkantsnät med maskstorlek på max 2x2cm, helst mindre. Hönsnät/kycklingnät osv. tar sig kaninen ut genom och rovdjur in genom. Kompostgaller tar sig rovdjur lätt igenom.

[00emi07]
0

Ok tack för svar!

LisaKanin
0

Jag har fått mjällkvalster av min kanin 2 gånger fast det påstås att det inte kan smitta till människor. Som tur är kan de inte föröka sig på människor utan lever en generation, typ 24 timmar och dör sen. Men det är ganska äckligt. Han hade små skorpor på huden vid pälsrötterna och vetten konstaterade mjällkvalster. Jag hade suttit och gosat och borstat honom länge en dag och på kvällen började det klia i hårbotten. På morgonen hade jag exakt likadana små skorpor i hela hårbotten som kaninen. 🤮

[00emi07]
0

Oj!

Kiyona
0

Hur är det med hantavirus hos kaniner? Vet bara att vissa gnagare kan bära på hanta. Om en männsika blir smittad meds hanta kan man bli rysligt sjuk i up till 6månader. Vet att detta gäller bla råttor. Mycket snack om hanta virus nuförtiden. Men man ska inte oroa sig i onödan. Bara man tvättar sina händer varje gpng man tagit i ett djur så smittas man inte.

Snöfall - Caught between what happened and what could never be

Gilla Snöfalls Djuringar på facebook!.

**Snöfalls Lejonhuvade Dvärgvädurar har upphört förtillfället men återkommer efter att alla studier är klara och körkort är fixat! **

**Mvh//Andrea **