Utfodring/godis till kaniner
Jag undrar lite saker om mat och sånt… 1. Vad är bäst mat för kaniner? 2. Vilka grönsaker/ frukter kan man ge till sin kanin? 3. Vad är bäst vatten skål/flaska? 4. Hur vet man att sin kanin äter/dricker bra? 5. Hur vet man om sin kanin är mager 6. Hur vet man om den är fet?
Borde du inte läst på om kaniner innan du skaffa dem? Det känns som om du inte kan något (pga alla trådar) om kaniner och du har två. Bara undra;)
/Kram Jennifer
Jo, visst kan jag en hel del. Men jag undrar hur ni andra tänker och vad ni kan! Men du har rätt… Konstigt att skriva så mycket om man redan har två kaniner! Ibland känner jag mig pratsugen och det är aldrig försent att lära sig något nytt! Eller hur?
#2 Haha, okej. Bara undra, blev fel uppfattning när du skriver så många trådar;)
/Kram Jennifer
#3 jag håller inte riktigt med där då de ända som beskrivs i böcker och på sidor i princip är 1,2,4 men det är förstås jag det
http://www.youtube.com/user/lazyasshika
#4 Va? Förstår inte vad du menar?
/Kram Jennifer
Tycker att det är bra att du frågar, hellre sent än aldrig!
1. Hö är basfödan, sedan behöver kaninerna även pellets och gärna färska grönsaker flera gånger i veckan eller dagligen.
2. Morötter, gurka, tomat, sallad, paprika är väl de vanligaste grönsakerna här hemma. Banan, bär, päron, äpplen ges mer som godis eller lite extra lyx under sommarmånaderna. Undvik gärna vindruvor och citrusfrukter. Plommon kan du vara lite försiktig med.
3. Individuellt, men jag föredrar skål framför flaska.
4. Skulle säga att när man Behöver byta vatten pga att det är slut. Då har en kanin druckit bra. Men om man ger gurka t.ex. som innehåller mycket så får kaninen vatten i sig på det sättet. Men bara för att kanin inte har druckit upp halva skålen så betyder det inte att den har fått i sig för lite heller. Hur man kan se eller känna på kaninen vet jag inte.
5 & 6. Beror lite på ras och kroppsform. En lätt svank utåt på magen är inget fel men mer än så är inte bra. Mager är inget önskat heller, på en för mager kanin kan man känna skelettet och ryggraden alldeles för lätt.
Se till att ge mycket hö, lite pellets, bra grönsaker och lagom mycket Motion (bl.a. för muskler) så kommer det gå superbra.
Ursäkta om det blev lite rörigt.
#4 jo menar att eftersom du sa borde läst på mer om kaniner menar jag att den enda på läsnings info av de hon radat upp som går att ta reda på i princip utan att fråga är 1.2 och 4
http://www.youtube.com/user/lazyasshika
En länk till ätliga växter och örter. Användbart!
#7 Jo, jag vet. Men det var på grund av alla andra trådar som hen skapat jag undrade. Men hon förklarade ju att hon bara undra hur andra gör/tycker :)
#6 Håller helt klart med dig!
/Kram Jennifer
#10 Verkligen jätte söt!😍
/Kram Jennifer
Varsågod! Alltid välkommen att fråga.
Vilken fin kanin, det kommer gå superbra för er!
http://kanin.ifokus.se/articles/4d715d49b9cb46223906e296-grenar?4d712496b9cb462141046e6b-1
tips? på grenar fram till våren. Kolla in på "artiklar" och sen "kaninens mat" där hittar du ännu mer information som kan vara bra.
Tack!