Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 772 ggr
Stinastygg
3

Tips för skålkastare

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej på er! 🙂

Jag kan nästan svära på att det är fler som har notoriska skålkastare därhemma. Kaniner som lyfter upp och kastar iväg skålar som är lätta, eller välter tyngre skålar med tassarna, så att mat och vatten far all världens väg.
När Sally hade kastat den tyngsta keramikskål jag kunnat hitta, så att den sprack mitt i tu, fick jag nog och började fundera på hur jag skulle lösa problemet.

SÅ, nu har jag ett tips? till er andra, som inte får slut på kastandet och vältandet:

Det är klämmor i rostfritt stål, som jag köpt på biltema (finns säkert liknande på andra affärer). Där går de under namnet "miniklämmor" och det är som dunderstarka klädnypor.

Jag sätter de på rostfria skålar vars ringhållare skruvas fast i gallret.
No chance in hell att kaninen kan flytta på skålen, klämmorna sitter som berget!

Stinastygg
1

PS: Det röda plasthöljet som sitter på klämmorna när man köper de är ganska lätt att pilla bort, så att inte kaninen ska gnaga på det.
Man får använda naglarna, eller som jag gjorde: tänderna. Om inte det går kan man pilla loss det med en liten kniv.

Såhär ser det ut med klämmorna på skålen:

ninor
0

Har du lust att visa hur det ser ut när de sitter fast i buren?

Stinastygg
2

#2:

sunnymybunny
0

Exakt!! Efterlängtad tråd :D HAHA no chanse in hell x) Ska absolut testa!

[Rabbitte]
0

Lyfter dina kaniner de skålarna alltså?
Mina har haft dem ett bra tag och de har inte klurat ut hur man gör🙂men om de gör det vet jag lösningen - tack!

Stinastygg
0

#5 Japp, Sally lyfter upp den hur lätt som helst i ett nafs och slungar iväg den, tvärs över hela buren om den är tom (tror hon protesterar mot just det - att den är tom). Det slamrar och smäller så att hon väcker mig fast ja sover i ett annat rum.

Så jag prövade en keramikskål, ganska tung med tjock kant för att hon skulle ha svårare att greppa tag i den. Jo tjena - pang sa det så hade hon hivat ner den från sitthyllan där hon får sin mat, i golvet så att den sprack. Suck, kaninskrälle 😉

Inser förresten att jag glömde bifoga länken till klämmorna på biltema i 1:a inlägget som jag hade tänkt, så här kommer den:

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Skruvstycke-och-klammor/Klammor/Miniklammor-10-st-86036/

Klämmorna som blir över kan användas till mycket, till exempel för att hänga upp saker i buren, hålla ihop kompostgaller, med mera.

KaterinaPetrova
0

Vilken bra idé, min hermelinhona är mästare på att välta alla skålar! Nu kommer hon inte att lyckas 😃

Stolt ägare till stora chinchillan Myska. Hjärta

[Rabbitte]
0

#6 Vilket busfrö!
Hoppsan ska alltid kasta runt med de äppelkvistar jag lägger in - känns lite farligt, men han har så kul; kastar och så glädjeskutt och så kastar han igen.

Zekaan
3

Har läst din tråd ett antal gånger, och varje gång läser jag ''tips för strålkastare''  Och så tänker man, men vaddå strålkastare haha, såg nu att det står skålkastare *så himla trött* haha

Men gud vad smart med sånna klämmor! 😃

Stinastygg
1

#8: Hehe, ja, kaniner verkar ju gilla att kasta saker i allmänhet, och det är ett beteende som de måste få utlopp för om de tycker det är roligt.

Min får också kasta pinnar, och så har hon en liten gallerboll (en kattleksak), toarullar med mera som hon får dänga runt med. Jag plockar dock bort de hårda leksakerna på nätterna så hon inte ska slamra när jag sover.

Men skålarna får hon ge tusan i! Så klämmorna sitter där de sitter hehe.

#9: Haha, strålkastar-kaniner, vilken LYSANDE idé ☝️ hihi. Ibland blir man bedragen av sina egna ögon, lika tarvligt varje gång det händer!

Nebulosa
0

Gud va smart! Dock kastar inte min kanin med sin skål… än!
No chance in hell.. hahaha! 😃

~Rabbits for Life~

Frosstis
1

Haha jag läste också Strålkastare, jag typ "vad har detta med kaniner som kastar skålar med att göra? ☝️"