Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 424 ggr
[00emi07]
0

Jag behöver mer info!

Hej! Jag har min Cupcake på sex snart sju veckor. Hon äter och söver bra! Hon är nyfiken och social! Men jag undrar lite… Hon väger 464g. Är det normalt? Hon är blandning mellan belgisk jätte/ lejonkanin. Vad gillar sådana kaniner, typ vad gillar dom och äta, hitta på och mer! Är det något jag skall tänka på? Hon bor inne med 8grader och ska snart ut!

Fridaaaa
1

Svårt att säga vilken vikt som är normalt för en korsningskanin.

Men så länge hon inte är mager så :)

Ang maten är det samma oavsett ras:

Bra hö är a&O, inga gnagarblandningar, pellets med bra innehåll :)

Vad dem vill hitta på, är beroende på kaninen och ej ras :D

Eftersom hon ej är gammal och du precis fått henne, så ta det lite lugnt. Kela med henne och låta henne skutta lite i Hage. Ej sele före 3 månaders ålder :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

KaterinaPetrova
0

Vad kaniner gillar att äta och inte äta är individuellt. En av mina kaniner älskar att äta banan medan en annan avskyr det. Men bör även tänka på att grönsaker och frukter innehåller mycket socker och ska ges i små mängder. Gurka och morot har jag alltid hemma till mina kaniner. 

Tycker det är förhastigt att ta ut en kaninunge på snart sju veckor och låta den vara ute resten av vintern. Du får helt enkelt vänta till våren! Annars kan din kanin bli sjuk och i värsta fall frysa ihjäl eftersom hon inte har någon vinterpäls. Här där jag bor i Värmland kan det vara upp till 20 minus på nätterna. Skulle aldrig kunna kasta ut min hane som bor inomhus nu mitt i vintern! Han får max vara ute i 10 minuter annars kan han bli förkyld och få Urinvägsinfektion

Lättare om du frågar något du undrar över.

Stolt ägare till stora chinchillan Myska. Hjärta

Emmetem
0

Angående var din kanin väger så har jag ingen aning.
Men vad de gillar att äta är verkligen inte speciellt för just varje ras. Du får prova dig fram! Vissa gillar morötter, sallad, knäckebröd..
Hö hoppas jag att du vet att det är obligatoriskt ;)
Kaniner behöver aktivering så låt din kanin få springa lös på golvet (under bevakning såklart!) om den är innekanin!
När det blir tillräckligt varmt så kan man ju ta ut kaninen och låta den skutta runt i sele.
Kolla upp tidigare trådar om just aktivering.

Men en fråga - är det en egenuppfödd kanin, eller är den köpt?

/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.

[00emi07]
0

Fick henne från typ en uppfödare! Hon hade redan fått två kullar så hon var sådär erfaren! Cupcake bodde ute när hon föddes men fick flytta in henne när jag köpte henne, för att hon inte kunde flytta ihop direkt med min kastrerade hane!

mandyosv
0

Känns som att hon är väldigt liten. och tagen från mamman alldeles för tidigt. borde ha väntat minst 3 veckor till.

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

Fridaaaa
0

#4 Fast hur många kullar man tagit, har inte med erfarenhet att göra :)

#5 Man får sälja från 6 veckors ålder enligt lag, tyvärr. Så ej olagligt dessvärre, men ej lämpligt såklart :/

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.