Kanin iFokus

Kanin

Etikettsjukdomar
Läst 546 ggr
[00emi07]
0

Smittsamt?

Om jag vaccinerar en kanin mot ex, gulsot. Och köper en till kanin som får gulsot. Smittar det andra djur? Smittar det mig? Smittar det min vaccinerade kanin? Hur länge finns gulsoten kvar i buren? Sjukt tacksam för svar!

Fridaaaa
1

http://kaninmagazinet.se/2012/march/rabbit-viral-haemorrhagic-disease.html :)

Vet inte om det svarar på alla dina frågor :)

Man vaccinerar ju för att de ej ska få sjukdomen, annars är det ju ingen mening :) Dock vet jag inte om de kan vara smitttobärare istället.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Kimji
0

Tycker inte att du ska gå och oroa dig över det där. Vaccinera din kanin varje år och se till så att den inte träffar vildkaniner så har du gjort det du kan. Ska du köpa en till kanin kan du ju kräva att de vaccinerat den innan du köper den. Det kan dock ta upp till tio dagar innan kaninen har fullt skydd.

Här finns också info http://www.sva.se/sv/Mer-om-SVA1/Pressrum/Nyheter-fran-SVA/Snart-var-och-risk-for-kaningulsot/

Fridaaaa
0

#2 Man kan inte kräva att säljaren ska vaccinera :)

Kimji
0

Ok kräva var ju kanske inte rätt val av ord men man kan ju önska.

Fridaaaa
0

#4 Ja önska kan man göra :)
Eller ha kaninen i karantän och vaccinera när den kommer hem
Eller kanske betala uppfödaren så att den kan göra det innan försäljning :D

[00emi07]
0

Ok

Helin_
0

De går inte att köpa sig fri från sjukdommar. Att vaccinera är ingen garanti att kaninen inte blir sjuk men däremot minskar man risken väldigt mycket. Min hund tex fick kennelhosta trots att han vart vaccinerad mot de och han vart riktigt dålig men hade vi inte vacconerat honom så hade han dött istället.

Fridaaaa
0

#7 Nej är aldrig garanti men minimerar risken markant :) annars hade det ju inte varit lönt :)

Helin_
0

#8 de var ju de jag skrev.

Fridaaaa
0

#9 Hela ditt inlägg syntes inte på mobilen, men gör nu, så såg ej allt vad du skrev :)