hjälp! ?
Jag ska köpa två kaniner ur samma kul , men jag vet ibte vilka kön! Vad tror ni är bäst, två tjejer, två killar eller en tjej och en kille? ;) som jag skrev innan så är dom ur samma kull och hanarna kastreras självklart ;)
Jag skulle nog rekommendera en hona och en hane för att sedan kastrera hanen. :)
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
Ej 2 killar. Även om de kastreras tidigt, finns det en risk att dem slåss sen.
Så 2 honor eller en hona och en hane. Men då får dem ej vara tillsammans från runt 10 veckors ålder och sedan minst 4-6 veckor efter hanens kastrering måste dem vara ifrån varandra.
Och ha stor bur om du ska ha 2 kaniner i samma bur.
Och ett tips: Skriv en bra lämplig rubrik :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
De andra två har svarat det jag tänker skriva, men lite rörigt enligt mig ;)
Jag skulle rekommendera två honor.
Två hanar bråkar lätt, även om det kan gå.
Köper du en hane och en hona måste de ha olika burar i flera månader eftersom hanen inte kan kastreras förrän han är 4-6 månader gammal, och efter det måste han gå själv minst 4 veckor för att alla spermier ska hinna dö.
Men tänk på att oavsett vad du väljer kan det gå fel och de kan börja bråka. Då måste du ha en plan för vad du ska göra, en extra bur eller möjlighet att lämna tillbaka den ena till uppfödaren.
/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus
2 honor eller en hane och en hona. Dock bör du sära honan och hanen ifrån varandra senast vid 12 veckor och efter kastrering bör du vänta 4 veckor inna du sätter ihop dem, dock finns risken att de ej fungerar ihop längre då.
Hälsningar Amanda och kaninerna
Som allla andra säger:
Inte två hanar! Jag skulle satsa på 2 honor!
Mvh Klara, Musse, Hedda och Rabalder.
En hona+ kastrerad hane
tack för alla förslag! :) Jag tror nog det blir en tjej och kille <3 :;)
#8 Kul :) Dock dock på att ha dem åtskilda från 10 veckors ålder och fram till 4-6 veckor efter hanen kastrerats :) Man brukar kastrera hane från 4-6 månaders ålder och uppåt :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.