Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 553 ggr
[00emi07]
0

När kan hon komma ut?

Hej! Har en kanin tjej på sex veckor! Hon bor inne med 8 grader varmt. Men jag undrar när jag kan ta ut henne i min oisolerade bur. Ps, har en till kanin hane ( kastrerad) på 1 år. Dom funkar sådär tillsammans. Tacksam för svar!

tussen12
1

På sommaren. Det skall vara minst 10 (?) grades skillnad.

6 veckor är alldeles för tidigt att lämna mamman!

Tänk också på om du har flera frågor kan du fråga i samma inlägg.

//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!

Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story 

[00emi07]
0

Ok

tussen12
0

Menar högst 10 grades skillnad ;)

//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!

Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story 

[00emi07]
0

Ok, tack för svar!

Mamabelle
1

Har alltid funderat på det där med gradskillnaderna… För några dagar sen hade vi nästan +10 grader på dagarna. Sen small det till och blev iskallt, så idag har vi haft -12 grader (på morgonen, möjligen kallare under natten). Det blir ju en gradskillnad på 20-25 grader. Vi har tre kaniner som bor ute och de verkar ju inte lida av de temperaturskillnaderna.

Men om man pratar om att ta in en utekanin en halvtimme så pratar folk om att de dör av värmeslag eller fäller all sin vinterpäls. Och innekaniner får absolut inte sättas ut innan det är nästan samma temp ute som inne. 

Känns så konstigt att det i vissa fall är jättekänsligt med temperaturerna. Medan man i praktiken ser att det verkar gå rätt bra för de kaniner som lever ute också. Det går ju att tänka sig en sommardag också, när det blir väldigt varmt på dagen när solen är framme (30 grader under några timmar kan det nog lätt komma upp i)… men ändå kan vara runt 10 grader på natten. Det har funkat fint för våra kaniner också. 

Så vad är det för omständigheter som gör att temperaturerna ibland spelar roll och ibland inte?

Tinkelbell
1

#5 när det är utomhus så sjunker inte tempraturen direkt utan det sker gradvis under flera timmar. När man tar in dom så blir ju skillnaden direkt istället :) Om du förstod vad jag menar :)

Mvh Hela stora familjen <3

Mamabelle
0

Ja okej… så det är att det går långsamt över timmar alltså! 

Men om man tex tar ut innekaniner när det är stabilt 5-10 grader dygnet runt… är det helt fel då?

Hade inte tänkt göra det, men tänkte mer teoretiskt, för att få lite förståelse för vad som är okej och vad som inte är det. 

Jag har tagit in en av utekaninerna nu under vintern, men då har jag haft altandörren öppen och hållt oss i det rummet. Det har iaf funkat bra. Förstår ju att det blir jobbigt varmt om man skulle springa runt inne och leka med alla ytterkläderna på. Men med dörren öppen kan det ju funka tänkte jag :P 

Har två som går ihop och grävt sig en djup håla där de spenderade i stort sett dygnet runt de dagar när det var som kallast. Enda livstecknet från dem var att maten var slut varje dag när vi kom för att fylla på nytt. 

Medan kaningrannen satt ute i värsta snöstormarna med snö över hela pälsen och isklumpar på öronspetsarna (frivilligt alltså), lekte glatt när det var -20 och  skuttade nöjt runt dagligen. Intressant att det kan vara så olika. Jag frös ju när jag såg henne… men hon verkade så nöjd och glad så! Antar att de är som människor, att vissa är varmblodade och andra små fryslortar!! :P

Tinkelbell
0

Man kan ta ut en innekanin vid den temperaturen ett tag men man måste också tänka på att marken är kallare än luften + de är väldigt känsliga för drag eftersom pälsen inte är lika tät som ute kaniners. Mycket att tänka på ;) men som du sa, man märker om kaniner fryser :) svårare att se om dom är varma dock

[00emi07]
0

Tack för tips?! Min ena kanin Pluto bodde inne i sitt förra hem med nästan 25 grader varmt. När han kom till mig hade jag inte möjligheten att ha honom inne en längre tid då jag släppte ut honom när det bara var ca 5 grader. Idag mår han finfint och verkade inte alls reagera när jag plötsligt tog ut honom. Han verkade bara må ännu bättre! Mvh Emilia

Fridaaaa
0

#9 25 grader är för varmt för kanin :/

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Tinkelbell
0

Ja självklart kan det gå bra :) Ibland går det bra, ibland går det väldigt dåligt, det beror ju på individen också ^^

Tinkelbell
0

#TS Man kan se det lite som om du skulle gå ut från 20-22 grader inomhus och ut i -10 grader utan ytterkläder :) Du skulle ju börja frysa ganska snabbt :)

Likasom innekaniners päls är anpassade för inomhustemperaturer :)

[00emi07]
0

Absolut skulle jag börja frysa! Ja, jag håller med om att 25 grader varmt är alldeles för varmt för en kanin! Men Plutos förra ägare tyckte inte det.

Fridaaaa
0

#13 Lyssna dock inte på det. Kan ej varit kunnig kaninperson?
För kaniner ska ej ha så varmt, helst inte över 21-22 grader helst max 20-21 grader eller under :) Så ha honom svalare än det :)

Mamabelle
0

Vad gör det med kaninerna menar du då? Vi har haft 24-25 grader inne hela vintern och våra två kaniner har inte mått dåligt på något sätt. De är aktiva, glada och äter som de ska. 

Inte ligger de och flåsar heller! Klart att det finns optimala temperaturer för både djur och människor, men det varierar också för individer, som med allt annat. 

Vad är det som är så illa med ha några grader varmare? En sak om man skulle se att de blev slöa, låg och flämtade osv. Men det har vi inte märkt av alls. 

Nu när det snabbt blivit kallt igen, så har inte värmesystemet hunnit med riktigt så nu har vi bara 20-21 inne. Resultatet är att jag sitter med fleecetröja under en filt och huttrar… Men kaninerna märker jag inget på. Varken till fördel eller nackdel! 

Har läst på många ställen om optimala temperaturer. Men jag har aldrig sett någon förklaring till VAD några grader varmare gör med en kanin. Så om någon kan upplysa om det, så vore det bra. För om det är så skadligt som en del påstår, vill jag ju veta på vilket sätt och då också kunna förändra det hela. I så fall får de väl helt enkelt bo ute nästa vinter i så fall… även om det innebär att de inte får så mkt gos och kel då :/

Fridaaaa
1

#15 Kaniner tål kyla bättre än värme.
Men det är inte optimalt att ha så varmt till kaniner, vissa individer kanske uppskattar det men överlag så brukar/är 25 grader för varmt :)

Vad det gör? De kan få värmeslag bland annat :)
Till & med jag som är väldigt lättfrösen, tycker 25 grader är väldigt varmt inne, så kan tänka mig hur en kanin känner med varm päls :)

Mamabelle
0

Men jag tycker det borde märkas om de skulle få värmeslag eller vara på tok för varma? Det märks ju på utekaninerna en väldigt varm sommardag, att de blir slöare och kan flåsa.

Det jag undrar är om det kan vara farligt även om man inte märker något på dem??

Jag tycker vi har haft precis lagom. Man kan gå i vanliga innekläder utan att behöva sitta med en filt så fort man inte är i full gång. Det enda är väl att det lätt blir väldigt varmt om det är mkt folk hemma. Men då är det ju bara att öppna och vädra! Finns inget bättre än att ha så varmt och härligt inne att man kan vädra in frisk och härlig luft utan att hoppa i vinterutstyrseln. 

Det är det bästa med att ha flyttat till hus tycker jag. När vi bodde i lägenhet hade vi runt 20 jämt och jag blir så passiv då… för att jag bara vill sitta och kura ihop under ett täcke i soffan. Jag vet att jag är frusen… men har tänkt att kaninerna anpassar sig efter klimatet och jag har inte märkt några tecken alls på att de skulle må dåligt av det. Hade jag märkt det hade jag ju såklart förändrat situationen. 

Även om inte jag har lust att hela familjen ska frysa för att två kaniner ska ha optimal temperatur, så hade jag ju löst situationen så att både kaniner och folk mådde så bra som möjligt. 

Men det är inte så att det kan bli skador på lång sikt och så utav värme eller?

Fridaaaa
0

#17 Ja det märks på dem. Men läs vad jag skrev :)

bustjejen
0

Om det är bara 8 grader där hon bor nu, så skulle jag ta ut henne när det inte längre går under 0-strecket nattetid. Sen tycker jag att din kanin är lite för liten för att ha flyttat ifrån sin mamma, men det är lite sent att ändra på nu.

[00emi07]
0

Ok

[00emi07]
0

Får jag fråga? Vad gör jag med Cupcake och min andra kanin på sommaren om det blir över 22grader?

Fridaaaa
0

#21 Du har dem på ett svalt ställe, skugga t.ex
Har bra med vatten hela tiden
Kanske lägger in en petflaska med is i, inlindad i en handduk som de kan svalka sig på :)