VACCINERING!
Hej har en kanintjej på sex veckor! Undrar vad och när jag ska vaccinera! Hur mycket kostar det?
sex veckor?! Det är väldigt tidigt att lämna kaninmamman. (Om du nu har köpt henne utan mamman?)
//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!
Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story
OBS, ja, det har jag… Fast hon är lugn, nyfiken och social
#2 Jo, men hon kanske ej har slutar dia sin mamma helt och hållet. Håll koll på henne.
Ok, uppfödaren sa att hon slutat dia helt och hållet. Men hur vet jag om hon mår sämre? Och typ ändå behöver mjölk från sin mamma?
#4 Om uppfödaren sa det så är det nog det. Dock tycker jag att det var en väldit oseriös uppfödare.
Om hon mår bra och skuttar runt så behöver du ej oroa dig :)
Det är tillåtet att sälja en kaninunge vid 6 veckor MEN det är ej lämpligt, och anser inte att det var bra av uppfödaren att sälja den så tidigt. Men då har du precis fått hem den?
Vaccinationskostnad mm får du ringa och fråga din närmaste veterinär som gör sånt, kan nämligen skilja :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Kolla upp olika veterinärer. Kan skilja närmare 1000kr mellan de olika veterinärerna :)
Mvh Hela stora familjen <3
En kanin som är 6 veckor har inte fått chansen att bygga ett eget imunföravar så du bör hålla extra mycke koll på henne. Vid 6-7 veckor kan ungen säras från mammab men bör bo kvar i buren där den är uppväxt för att få tud på sig att bygga ett eget imunförsvar. Jag brukar inte sälja ungar före 8veckors ålder. Större raser väntar jag med till 12 veckor.
Ok, ska tänka på det nästa gång!
#9 En sak till att tänka på: När man skaffar ett nytt djur, är det bra att läsa på mycket innan. Antar att du är mindreårig, alltså behöver dina föräldrar med läsa på lite :) Eftersom de har huvudansvaret.
#11 Ja då har dina föräldrar huvudansvaret :)
Men läs mycket här inne och speciellt på kaninmagazinet. Står mycket bra fakta där. Och bra om dina föräldrar har lite kunskap med ^^, Alltid fördel :)
Vad söt den är :D
På bilden som visas ovan är min kanin på sex och en halv vecka! Cupcake äter bra och är social, nyfiken och är på G. Så vad skall jag oroa mig för?
#13 Ja äter kaninen bra osv är det ingen fara, men är bra att tänka på nästa gång, att inte köpa en kanin som är yngre än 7-8 veckor :) Många individer är inte redo före dess.
Ok!
Vilken underbart söt liten kanintjej! 🙂
Du har fått många bra tips? innan här i tråden, men gällande vaccinering så har jag blivit rekommenderad av min veterinär att vaccinera mot kaninpest och gulsot.
I ditt och Cupcakes fall tror jag dock vaccinering är en lite senare fråga, just nu tror jag det är viktigt att din lilla kanin får göra sig hemmastadd så hon känner sig trygg och att du lär känna henne 😉
Finns MASSOR av bra fakta och roliga tips? om kaninens skötsel på Kaninmagazinet (som Fridaakesson tipsat om i #12) som du hittar på länk: http://kaninmagazinet.se/
Lycka till!
#17 Skriv ej med stora bokstäver, det betyder att du skriker.
Det är bra att hon är så framåt, var min ena tös med när jag fick hem henne :) Positivt :P
Ok, sorry att jag skrev med stora bokstäver