Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 2902 ggr
*Rapuntzel*
0

Gran?

Hejsan.

Gjorde nyss ett inlägg men det försvann?? :/

Iallafall… Har hört att gran, granris ska innehålla gifter för en kanin men ändå när jag kollar runt på bilder på kaniner och hur dem bor så ser jag att det ligger granris med…. så min fråga är: Kan dem äta det eller är det giftigt?

LisaKanin
1

Jag fick veta att det var helt okej med både tall och gran och har gett det till mina kaniner att gnaga på vintertid, har funkat utmärkt. Däremot är björk giftigt på vintern, bildar visst något ämne som inte är bra då.

tussen12
0

Vissa granar gå utmärkt att ge :)

//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!

Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story 

skuttis88
0

Lånar tråden lite ;) Jag har läst att murgröna är giftigt för kaniner men mina kaniner äter det hela tiden. Och det är inte så att jag inte bryr mig för vi har klippt bort en massa blad men det växer så fort! Är det giftigt?

MVH Celina

LisaKanin
2

OBS läste nu att Idegran och Silvergran, alla "konstiga" är giftiga, det ska alltså vara helt vanlig simpel gran och tall, då går det bra. Läste också att kisset tydligen kan bli rött av det, är inget farligt utan pga nåt ämne i gran.

Tinkelbell
0

Det är ädelgran som är giftigt, så som idegran och silvergran ex. Men vanlig svensk gran, den är helt okej att ge :) tall är också okej! Björk ska man undvika på vintern för den producerar ett gift i topparna just för att djur inte ska äta av den :)

Mvh Hela stora familjen <3

skuttis88
0

Är det någon som vet något om murgröna?

MVH Celina

Tinkelbell
0

Det finns olika typer av murgröna så det är svårt att säga. Vissa sorter är värre än andra. Den murgrönan som också får en typ av bär är väldigt giftig vet jag. Kaniner brukar generellt veta vad som är farligt och inte. Fallen med kaniner som blivit dåliga av murgröna är inte många, men det beror ju på hur mycket de åt :) Googla så får du upp mycket svar och liknande frågor :)

Mvh Hela stora familjen <3

*Rapuntzel*
0

Tack för alla svar 😃

Jag har däremot läst att kaniner INTE vet vad som är giftigt och inte, utan äter det som finns!

fossingen
0

Det är typiskt att det bara står massa björkar här i närheten nu när det är vinter och allt :( Går lixom inte att traska in i skogen när det är över 1 meter snö.

Zabbio
1

Förr gav man hushållskaninerna gran för att köttet skulle smaka mer vilt.

(kanske inte så roligt att höra när de är sällskap, men.. är ju definitivt relevant när vi pratar om gran och kaniner i tråden..)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

*Rapuntzel*
0

#9 Finns det inga fruktträd  eller rönnbär heller i närheten?

Det älskar mina att gnaga på :)

fossingen
0

#9 Hm, nae inga fruktträd alls häromkring, mest björn och lite buskar och rönnbär mot hösten. Är de dock en varm dag kan jag gå lite längre och norpa lite grenar XD

LisaKanin
5

På allmän plats får man inte ta grenar från träd (allemansrätten, man får inte skada växtligheten), och i vår bostadsrättsförening blir de inte direkt glada när jag demolerar äppelträden. Därför smyger jag omkring med sekatören på kvällarna när det är mörkt. *Sekatörmassakern* 😞😇.

fossingen
0

Jag vet. Det är därför det är svårt för mig att plocka denna årstid.

Mot våren kan jag gå in till skogen på promenad och plocka dock :) Nog för att jag är sugen att promenera in i skogen denna tid också, dock tror jag det är för mycket snö.. Eller jag kan be skoterföraren köra upp ett skoterspår åt mig :D

Haha, du är smart du 😎

skuttis88
0

Vi brukar gå till vår granne som har äppleträd och klippa. Självklart har vi frågat :)

MVH Celina

[Emmabengtsson]
0

Är det okej att ge äppelkvist till kaninen på vintern, fast att det finns "mossa" på grenen? Eller är det farligt??

fsigge
0

om kisset bli lite rödare så ska du inte vara rädd för det finns ett ämne i det som kallas typ terpentin som gör kisset lite rödare och är helt ofarligt :)

Frida

[Emmabengtsson]
0

#17 så "mossan" är inte farligt? 🙂

fsigge
0

#18 den äter ju mossan som finns i gräset så det kan inte vara helt omöjligt. Tror i allafall inte att det är farligt

Frida

[Emmabengtsson]
0

#19 Får hoppas det för hittade bara grenar med mossa på. Annars får jag väl skära bort det mesta haha!

fossingen
0

Mossa är ätbart

[Emmabengtsson]
0

#21 Även sådant "mossa" som växer på grenar? Om det ens är mossa vet jag inte men ser ut så iaf!

fossingen
0

Det är lav eller mossa

[Emmabengtsson]
0

#23 okeej 🙂