Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 698 ggr
skuttis88
3

SVARA JÄTTESNABBT!

Vi är påväg till vet. Med båda kaninerna. De andas jättefort och ligger ner. Varför? Vad ska jag göra? Svara snabbt tack!

MVH Celina

Stinastygg
2

Bra att du är på väg till vet, det är bättre att låta de ge dig svar på dina frågor än andra kaninvänner på iFokus.

Lycka till, hoppas det går bra.

[Luppa]
0

Säger som #1. Lycka till!

skuttis88
0

Asså jag undrar varför de ligger ner och andas jättefort?

MVH Celina

bustjejen
0

Jättebra att du är på väg till vet!

Kan de ha ätit något olämpligt? Är det innekaniner eller utekaniner?

hobbymupp
0

Kanske är de varma av att vara i bilen? Eller stressade av att vara i bilen? Har ni musik på så stäng av den, och kan ni sänka värmen så gör det. Men de lär klara sig tills du är framme, så prata med veterinären.

Stinastygg
0

Veterinären kommer att hjälpa dig att ta reda på vad som kan vara fel. Han/hon kommer att undersöka dem och ställa frågor till dig om vad de har ätit, hur de lever och så vidare, för att ni tillsammans ska kunna klura ut vad som felas kaninerna så att rätt behandling kan sättas in.

Eftersom att det är båda två och de har samma symtom så är det inte helt omöjligt att det kan handla om någon slags felfodring eller att de fått i sig nåt olämpligt av misstag.

Om de bor ute kanske det också kan vara så att de blivit väldigt skrämda av något djur? En katt, hund, räv, rovfågel eller liknande?

Men jag är ingen veterinär, och kan inte veta säkert - jag bara spekulerar.

Önskar er som sagt lycka till hos veterinären!

hobbymupp
2

Jag tyckte det lät som att detta beteendet var nytt från det att de började åka till veterinären?

Kiyona
0

Eftersxom dina kaniner har varit sjuka nu i mjällkvalster så länge är det ionte konstigt om dem skulle vara lätt stressade. Åk till veterinären så kommer det lösa sig. Dem kommer få behandling mit mjällen och så får  dem se över vad det är för annan problematik. Men är nästan helt säker att det är mjällen som stressar dem just nu när dem sksa åka hemifrån m.m….

Bra att du kommer iväg till vet. detta kommer ordna sig.

Lycka till!

Snöfall - Caught between what happened and what could never be

Gilla Snöfalls Djuringar på facebook!.

**Snöfalls Lejonhuvade Dvärgvädurar har upphört förtillfället men återkommer efter att alla studier är klara och körkort är fixat! **

**Mvh//Andrea **

skuttis88
0

Beteendet har inget med kvalster att göra. Det var ju att de blev rädda i bilen och jag undrade vad jag skulle göra.

MVH Celina

Kiyona
0

Kvalstren påverkar hur lätt stressade dem är. Men ja dem kan bli stressade utan kvalster men kvalstern gör dem mer känsliga.

Är dem väldigt varma? Kyl ner öronen på dem och gör som dem flesta här har sagt att försöka få resan så lugn som möjligt.

**Snöfalls Lejonhuvade Dvärgvädurar har upphört förtillfället men återkommer efter att alla studier är klara och körkort är fixat! **

**Mvh//Andrea **

Emmetem
0

Det låter som om de tycker det är för varm och att de blir stressade. När jag åker bil med mina kaniner så tar jag och håller mina kaniner under min haka och kliar de på kindbenen.
Så om det är möjligt så försök att sänka värmen i bilen och håll de på bröstkorgen. Mina kaniner blir väldigt lugna av att höra hjärtslag.

/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.

skuttis88
0

#10 hur ska jag kyla ner deras öron i en bil? Och förresten var det pälskvalster och inte mjällkvalster.

MVH Celina

Emmetem
0

#12 Stanna till och veva ner rutorna så att ni får det lite svalare i bilen :)

/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.

Stinastygg
4

#9 varför sa du inte det på en gång?

Det var inte tydligt i ditt 1:a inlägg att beteendet var kopplat till bilresan. Jag tolkade det som att ni var på väg till vet för att de låg ner och andades snabbt.

bustjejen
1

#9 Det hade ju varit bra om du var tydlig med det från början!

fossingen
0

#12 Skillnaden mellan päls och mjällkvalster är att mjällkvalster oftast orsakar kalafläckar med mjäll, så kvalstret äter av mjället men går ändå att se med ögonen. Medans pälskvalster håller till endast på hårstråna som även orsakar klåda för en kanin.

Men  Stronghold tar bort både och. Detsamma med Exspot, spot on. m.m

skuttis88
0

Jag skrev fort för jag var orolig så det blev lite luddigt. De mår bra iallafall och vi är påväg hem.

MVH Celina

Kiyona
0

Så bra att det var löst :) Dem kommer säkert att tillfriskna fint om du följer vterinärens råd om sanering under behandlingen och vara exra försiktig de första månaderna efter behandlingen.

**Mvh//Andrea **

lovemysack
1

Om det är utekaniner brukar det vara lite jobbigt för dom att vara i en varm bil (därför dom ligger ner) sen brukar dom också ligga ner när De vet inte du svänger mycket för dom brukar inte vilka "välta"/"ramla" Det kan vara stressande för kaninen att vara i en bil eftersom den låter så mycket (därför den andas häftigt)

Uppfödare av Hoppkaniner i Dalarna :)
Läs mer på min hemsida.
Lundens Hoppkaniner.

skuttis88
0

#19 Tack! Ja, jag visste att de var rädda eller nnågot men jag visste inte vad jag skullen göra.

MVH Celina