Getter och kaniner
Jag var i Parken zoo i Eskilstuna idag med mina barn och där kan man klappa getterna nere i barnens zoo. Dom var sååå söta och tama. Jag blev ju störtförälskad såklart . När jag kom hem fick jag såklart en jättebra ide (det brukar jag ofta få). Vi har ju ett tomt stall och en enorm tomt. Städar man ur stallet och gör en stor Hage i anslutning till stallet kan man ju ha getter där. Så kan dom gå ut och in som dom vill.Sen köper jag några belgiska jättar så kan dom också bo där med getterna. Visst låter det som en bra ide. Är det någon som har erfarenhet av getter får ni gärna ge mig lite bra tips? och råd.

Funkar getter och kaniner tsm? :)

Tycker det låter bra :) Bara det är tillräckligt stort för att Belgiska jättar ska få plats där :-)

#1 Iofs, det undrar jag också :P Brukar inte getter vara ganska elaka, typ stångas och hålla på?
Jag tycker det låter rätt otäckt om en get skulle råka sparka en kanin eller så..
man kan ha får och kaniner ihop :)

Getter är mycket snälla djur bara du får tag i trevliga getter! Har aldrig träffat på en get som stångats och jag har träffat ganska många getter!
Tänk bara på att getter är mycket rymningsbenägna och man måste ha en ordentlig inhägnad åt dem som är hög och stadig!

Jag har varit på flera ställen där getter och kaniner bor tillsammans, brukar funka jättebra.Jag köpte en kanin av en tjej en gång som hade 3-4 getter och lika många kaniner i hästboxar i ett stall och det var inga problem. Min dotter kompis föräldrar har getter och kaniner tillsammans. Dom får enorma ytor, stallet är jättestort och hagen blir som en mindre hästhage i storlek. Getter kan bli hur tama som helst och jag har aldrig träffat på några elaka getter (fast det finns säkert). Det är väl därför barnen ofta får klappa getterna i tex djurparker. Fast jag är ingen expert på området det var därför jag ville ha lite goda råd.

Jag har träffat två elaka getter som stångats :-) Men nu kom jag på att i en park har de kaniner och en get tillsammans, så det funkar nog med snälla getter och stor yta :-)

Okey, lycka till och håll oss uppdaterad! :)
Du är så rolig "ikea", ibland får du riktiga snilleblixtar ;) Verkar aningen impulsivt men visst, jag tror personligen det skulle kunna funka :) Verkar ju som många har goda erfarenheter av kaniner + getter.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

#11,bhbhbhbhbhbhbhbhbhbhbhbh oj, det här skrev katten
Nu skriver jag. Jo, visst är jag rolig, det tycker min man med (kanske). Han blir aldeles skogstokig på mig för jag pratar hela tiden och har tusen ideer för mycket. Jag ska ju självklart inte köpa getterna inatt utan det är ju mest en tanke just nu. Det kostar ju lite pengar också att göra en stor och säker Hage. Sen måste jag ju hitta några getter också. Om jag köper några getter blir det inte 20 stycken utan 3-4 honor. Ska enbart ha dom som gosedjur och inte till slakt.
Haha .. getter som gosedjur, vad kul det lät ;) Men dom är säkert gosiga, jag har ingen aning, aldrig rört en get =)
jag vill ha en get :P
www.lottaoleia.hundbenet.se Amstaffpower

Ha,ha, du får väl köpa en get, dom är supergulliga.
Kör hårt, får man en bra idé ska man köra tycker jag!
hehe men får ej skaffa mer djur för pappa hehe

# 17 Du får adoptera en get utav mig om jag köper några så får den bo här. Annars får du gömma den för din pappa.
Ha.ha jag ska nog gå och lägga mig nu för jag börjar bli lite FÖR trött.
"Hej pappa, jag vill ha en get" .. ^^ Undrar vad mina föräldrar skulle säga då, haha!
Men getter är allt bra mysiga :) Synd att jag är allergisk ;)

#19, du får såklart också adoptera en om du vill så kanske jag tjänar ihop pengar till stängslet.
#20: Perfekt. Kan ju ha den gömd i garderoben ^^ Men då äter den kanske upp min kläder så det vore ju inge bra..
såklart jag vill ha en get :P jag ska bara ta ett snack med pappa hehe ;) har ju en hund gård ju som står tom XD

Getter? FÅR ska man ha! Får är så otroligt gosiga och mysiga. Våran granne har haft massor av får men nu har han bara ett kvar, en gammal men pigg tant som vi kallar för Angel, har känt henne sedan jag var liten.
Hon rymmer jätteofta och då måste man jaga in henne i hagen, men hon följer en som en hund när hon är lös och springer och bockar, hon är jätterolig. :) <3
Men i alla fall, lycka till med getterna! De är söta :)
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se

Låter jätteroligt! :)
Men hur ska du göra med kaninerna? Ska dom endast vara i stallet eller i hagen dom också? Tänkte bara om kaninerna kan gå ut i hagen så kan dom ju smita (om du inte har nät då ;D) och om du har dom i stallet i en inhängnad så bor dom ju inte med getterna?!
Nej nu börjar det bli för snurrigt ^^
#24 Hur skulle kaninerna kunna rymma om man har stängsel? Kaninerna och getterna skulle ju gå tillsammans i stallet och hagen. :P
- Mvh Emma

#25 Kanske är jag som är snurrig, men alltså jag tänkte att man har vanligt staket, inte nät utan trådar ^^ Och då kan ju kaninerna bara traska under tråden. Fast ska dom ha nät? ;D
#26 om man bara har ett vanligt staket smiter ju getterna också :P
- Mvh Emma

Det är klart att jag ska ha nät i hagen så inte kaninerna kan smita. Tanken är att dörren till stallet ska stå öppen så kaninerna kan skutta och getterna kan gå ut och in som dom vill.
Jag visar en bild på hur det ser ut idag. Stallet är den vita dörren längst till vänster på kortet. Utehagen kommer att bli större än det man ser på bilden.Ska ha stängsel mellan dom två röda husen. stallet är stort invändigt med tre stora boxar och mycket övrig yta.

Haha xD
Jättefint!

Lycka till :)

Okej då är jag med :) Dt blir säkert jättefint!
Gud vad fint! :D

Låter verkligen supermysigt!
Pinscher2 har väl haft getter? Hon kanske kan ge dig lite tips? :)

Jag blev så uppspelt och ivrig när jag tänkte på dom där söta getterna jag vill ha så jag tänkte såklart inte på att det kunde finnas några problem, men det finns det ju såklart. Taket på ladan där getterna och kaninerna ska bo är jättedåligt och på vissa ställen regnar det in. Vi har köpt nytt tak som ligger hemma på tomten och min man har bokat en skylift som han ev ska få hyra denna vecka. Det kommer bli ganska livat för han måste ner med alla gamla takpannor och så måste han kunna köra runt hela ladan med skyliften och då är nog min gethage ivägen. Känns inte så smart att skaffa getterna innan det är fixat. När han är klar är det väl höst och sen kommer blävintern så då får jag vänta ända till nästa vår innan det blir några getter. Vill inte vänta jag vill ha dom nu, igår, förra veckan. Är ni kvar här nästa vår (det är ni ju såklart) får ni se hur det blir.
En bild på hur taket ser ut på dom värsta ställena
#7: så många getter kan du ju inte träffat om du aldrig träffat nån som gillar att stångas 🙂 ofta är det ju andra getter dom gillar att stånga då dom tror det inte finns fler än getter än sig själv..
har träffat ett gäng olika getter som gillar att stångas så det är ju inte ovanligt
Tråden är snart 14 år…🤣🤣
✨Ingenting är omöjligt. Det omöjliga tar bara lite längre tid.✨