Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 608 ggr
Candy123
0

Planer på första kull

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag och mamma har planer på att ta kaninungar med My eller Edith och jag har några frågor 1: vi har planer på att para henne runt första april så att ungarna kommer i börja på maj, så frågan min är på nätterna är brukar det då ännu var minus grader så klarar ungarna det eller fryser de ihjäl? 2: My och Edit bor ju i samma bur så når bör man sära på dem 3: när blir hanar könsmogna (lejonkaniner) Vi har haft ungar förr men då var jag typ 2 år så kommer inte i håg så mycket :p Skriv gärna annat man bör veta

🐶HUND-BLOGG (australian kelpie & golden)🙂

😊Instagram @dundee_the_kelpie, @ceciliah_98 och @ciliskaniner🤓

Fridaaaa
0

Beror på vart i landet du bor.
Här i söder brukar vi inte ha minusgrader på nätterna i maj, sällan mer än en bit in i april max :)

Jag hade särat på dem för säkerhets skull. Men det är inte säkert att de kan gå ihop sen när kullen har särats från mamman.

Från 3 månader brukar man räkna, så honor och hanar går max ihop till dem är runt 10 veckor. för säkerhets skull.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

ninor
0

1. Det föds kaninungar året rum. Minusgrader är inga problem sålänge ungarna har ett ordentligt bo med halm, hö, päls etc.

2. Jag skulle sära på dem i samband med parningen.

3. Man brukar sära honor och hanar runt 10 veckor. Har hört om vissa som blir könsmogna redan då, men annars brukar det vara från ca 12 veckor. Men ta det säkra före det osäkra och sära dem vid 10 veckor. 

Kom ihåg att ungarna behöver en bolåda. :)