Hane för parning sökes
Känner att det börjar vara dags att återuppta min avelsverksamhet, och planerar därför en kull våren 2013. Syftet med kullen är hoppning, men jag vill även att kaninerna ska kunna fungera som kelkaniner.
Därför söker jag nu efter en hane till min fina och trevliga kanindam Ljusvattnets Brims.
Brims fyller två år till våren, men har bara bott hos mig sedan senhösten -12, och då hennes uppfödare egentligen håller på med ras-/utställningskaniner var hon inte hopptränad eller -tävlad när hon kom hit. Hon har varit imponerande lättlärd i hoppningen och hoppar nu med bra fart och gör fina språng. Tävlat har hon gjort tre gånger, men tyvärr blir hon fortfarande lite för spänd i tävlingsmiljön för att hon ska kunna prestera. Planen är att nu fortsätta att träna och tävla henne fram tills parningen.
Brims är en korsning mellan bl.a. 50% zobel och 25% vildkanin. Hon väger gissningsvis omkring 3kg, och är en lite större modell men ganska slank, absolut inte tung och klumpig. Vildkaningenerna har gett henne ett lite harliknande utseende. Brims är efter Epadalens William Wildkid "Ville" som är svårklassad, och obesläktad med alla större hoppled.
(Mer info om Ville: http://nordalas.weebly.com/ville.html)
Krav på hanen:
- Ett bra och "stabilt" temperament, ej lättstressad
- Färg spelar ingen roll (Brims är helfärgad, så även brokade/mantlade hanar går bra) - Inga kända defekter så som bettfel etc.
- En bra stamtavla, där flertalet kaniner presterat inom hoppningen (men gärna så obesläktat som möjligt)
- Klassad svår/elit, eller en ung kanin på väg upp i klasserna
- alt. en hane som själv inte presterat, men tidigare lämnat många bra avkommor
Vi finns i Borlänge (Dalarna), så det är bra om hanen finns något sånär i närheten.
Har du den rätta hanen för Brims så hör av dig! PM:a eller kommentera här 
Mvh Linda, Northernlights Kaninuppfödning
~ Bloggen ~ Youtube-kanalen ~
Bunnies are like potatochips - you can't have just one 
Jag har väl en kille jag tror skulle matcha denna flicka bra, - Men vadå "Rambo" debuterade nu 2 februari och nollade båda rundorna och tog två pinnar. Han är efter Grenens Devil may cry "Maya" och Trombens GT CH Forever Wild "valle" :) Rambo är en ytterst snäll kille med hjärtat på rätt plats, många anser honom som rädd å osäker där kan jag till viss del hålla med då han har ett psyke som är snabbt helt enkelt å han springer hela tiden å ja är väl snabb liksom men osäker det anser jag inte att han är dock är han ganska rädd för att göra fel så i krok snurrar han mest runt å blir då lite osäker på vart han ska så det stämmer till viss del men ja lättstressad tror jag man själv får avgöra om han är! Tror också att han kommer coola ner sig lite ju högre upp i klasserna han kommer. Han är ju utav färgen svart/vit brokad, men ingen stamtavla eller något papper. Uppfödare till denna kille är ju Ellen Gunnars så vill du veta mer om hans släkt kan jag nog fixa fram det. Om du tycker Rambo skulle passa bra är det bara att höra av sig! :)Mer bilder kan du såklart få!
// Melanie & Rambo
Jag har 4 hanar som skulle passa. Ras Dvärgvädur och väldigt bra temperament snälla och sociala. Vi finns i Uppsala men transport brukar ordnas. Kolla in på hemsida för mer info för hanarna :) Med vänlig hälsning, Bea Http://arentunaskaniner.weebly.com
Mvh
Beatrice Bergman
Ursäkta för lite sent svar..
#1 Jag har en egen hane jag som jag har funderat på att använda, och därför söker jag endast efter en hane som är ännu bättre än min egen, och av den anledningen har jag som krav att hanen ska vara minst svår/elitklassad och ha ett superstabilt psyke. Men tack iaf för erbjudandet 🙂
#2 Jättefina ninisar du har 😍 Men jag söker som sagt efter en hopptävlad och högt klassad hane.
Okej! :) Ja förstår det, tänkte väl mer att han var en kanin på väg upp i klasserna men det vet man ju aldrig tänkte väl på att han klassat sig så mycket de bara gått på 3 tävlingar = 3 pinnar men super stabilt psyke är inget han har idag.
Kul med kull! :)
MVH Melanie & kaninerna
#4 Duktig är han absolut om han har tagit pinnar på alla tävlingar! Problemet är bara att det kan vara svårt att få ungar sålda efter föräldrar som "bara" är lätt/medelsvårklassade… Och nu har ju inte min hona några direkta meriter att skryta med, så därför känner jag att det behövs en riktigt bra hane. Det kommer säkert att gå lättare för dig att hitta flickvänner till Rambo när han klassat upp sig ännu mer 🙂
Jag har en annan hona som är dotter till Trombens Gt Ch Forever Wild, + ett barnbarn till "Valle", och de är också väldigt aktiva och vill springa och får lätt "myror i kroppen", så det kanske ligger i "Valle-generna" lite 😉 Kan hända att Rambo lugnar ner sig något när han blir lite äldre och blir mer trygg i sig själv.
Superkul med kull ska det iaf bli! Det var 10 år sedan sist jag hade en kull, så det känns som att det är på tiden nu. Bara att hojta till om du är intresserad av en unge sen 😉
Ja hihi det tackar vi för! :D Ja du tänker så då förstår jag! :)
Jaha ja du har det, de är nog valle som är fart dåren! ;):D Ja jag skulle tro att han blir lungnare när han blir vanare vid att tävla och säkrare osv.
Så kul med kullar alltså!! Hihi det ska jag göra! 😉