kaniner och barn
Skulle du uppsöka vård om ditt barn vart biten av en kanin? Ni som inte har barn skulle ni uppsöka vård om ett litet barn som du passade vart biten av en kanin? Och till sist. Skulle du uppsöka vård om du vart biten av en kanin? På sista frågan skulle jag svara ja om såret va djupt och eventuellt behövdes sy eller om de vart väldigt svullet eller satt när en led. På första frågan vet jag inte hur jag hadr gjort om de bara vart ett pytte litet sår.
Beror på hur hårt kaninen bet, vart den bet osv. Mycket som spelar in :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Om jag skulle åkt på akuten varje gång jag blivit biten skulle jag haft klippkort där nu =P Skulle tro att jag fått ca 300 bett och inget sår har någonsin blivit infekterat eller ens irriterat.
Barn är ju inte känsligare för sår än vuxna det är bara att vi är nojjigare så för mig är det ingen skillnad. Men det är väl lätt att säga när man inte har barn själv ;)
jag tycker inte att man ska åka till akuten för att barnet blivit biten av en kanin dock så skulle jag gjort det om det var en hund och såret blev svullet eller djupt.
Frida
Så vitt jag vet så är inte kaninbett i t.ex. händer och fötter som kattbett och hundbett där man räknar det som infekterat oavsett om det är det eller inte. Eftersom kaniner inte borde ha lika mycket bakterier så skulle jag inte oroa mig, framförallt om man har fått sin stelkrampspruta som man ska. Däremot vet jag lite kaninfolk som har blivit bitna i ansiktet och Då hade jag oroat mig, framförallt om det gäller ett barn.
Sen beror det lite på hur gammalt barnet är också, ett mindre barn/spädbarn hade jag oroat mig mer för än ett lite äldre barn
ja om det var djupt och måste eventuellt sys men det händer inte särskilt ofta värre med hund bett de blir djupa och blöder mycket med en kanin om inte det var djupt skulle jag annars skulle bara eventuellt sätta på ett plåster och om det är lite smutsigt ha på lite desifektions medel svider lite men du slipper att det bildas en infektion försäkerhets sjull men även om jag inte skulle ha på desifiktions medel så skulle man förmodligen klara sig utan infektion eller nåt kaniner har inte särskilt mycket bakterier jämfört med andra djur absolut ingen oro om ungen fått sin stelkrampsspruta
http://www.youtube.com/user/lazyasshika
Jag förstår inte varför ni hakar upp er på akuten? Att uppsöka vård för ett kaninbett/djurbett betyder väll inte att man åker till akuten? Jag menade mer ringa vårdguiden eller åka till vårdcentralen eller närakuten. Jag skulle aldrig drömma om att åka till akuten med ett kaninbett om inte vårdguiden eller vårdcentral skickat dit mig. Anledningen till att jag frågar de här är för att min 14 månaders dotter vart biten i fingret så att halva nageln gick av och ett litet jack i huden bredvid nageln. De blödde lite i början och hon har inte vatit påverkad av bettet mer än precis när de hände då de gjorde lite ont och hon förmodligen vart lite rädd. Jag har inte kontaktat vården och jag är inte orolig så länge de inte blir svullet eller inflammerat eller att hon skulle bli påverkad. Ser de som en lärdom för henne att alla kaniner inte är lika snälla som "hennes"
#6 om du trots allt skulle börja se en svullnad eller irritation kontakta inte vården direkt utan pröva först med desifitions medel i nån dag försvinner det inte vilket det brukar då det är bakterie dödande så kontakta vården ok
http://www.youtube.com/user/lazyasshika
De beror på hur djupt den bet och om de tex. var en sjuk kanin eller en precis nyinflyttad från dåliga förhållanden eller liknande :)
I samtliga fall skulle jag nog säga att det beror mycket på hur såret ser ut, hur djupt det är, vart det sitter osv. Själv har jag blivit biten många gånger, och en av de gångerna har jag uppsökt vårdcentral på inrådan av person på sjukvårdsrådgivningen. Såret i sig visade sig inte vara så farligt, men det orsakade en svullnad inne i handleden (där jag blev biten) som i sin tur tryckte på en nerv som gick längs med hela armen.
Är man osäker kan man ju alltid ringa typ 1177 och rådfråga :)
Mvh Linda, Northernlights Kaninuppfödning
~ Bloggen ~ Youtube-kanalen ~
Bunnies are like potatochips - you can't have just one 
Alltså… Det bror på :/ Om kaninen bet så att det blev ett blåmärke skulle jag inte, om det blev ett sår skulle jag avvakta. Om det blev värre skulle jag absolut uppsöka vård. Annars inte :P
#7 om des skulle visa sig att de skulle bli en irritation kring såret på mitt batn så skulle jag först ringa sjukvårdsrådgivningeb med tanke på att de är ett så litet barn. Hade hon vatit typ 7 år så hade jag bara tvättat och luftat om de inhe blivit riktigt dåligt så att jag känner att jag inte har kontroll. Samma med mig själv. Men på ett så litet barn kan de vara bra att ringa någon form av sjukvårdsuppöysning. Jag vet inte hur ni har de men här finns de en duktig allmän läkare som man kan ringa vissa tider på dygnet och bra bvc där man kan få tid samma dag. Men jag skulle som sagt inte åka till akuten om jag inte blivit hänvisad dit först. Ogillar att ta upp tiden på akuten för dom som verkligen är sjuka/skadade och dessutom är de inte speciellt roligt att vara där i flera timmar med ett litet barn.
Jag blev djupt biten av en kanin på handleden en gång, mina föräldrar ringde till någon upplysning och frågade och dom berättade lite att vi skulle hålla det rent och sånt! Mn om kaninen biter i någon nerv eller så kanske man borde söka mer hjälp.. Om det var så du mena!
jag har svårt att se att kaninen biter så det behövs sy. Skulle det va väldigt djupt och stort så skulle jag åka in. Men ett vanligt bett skulle jag inte åka in för. Jag blev biten av min hamster när jag var liten (mitt fel då jag skrämde honom) och då blödde det, men det var ju sticksår och läkte snabbt utan infektion.
I övrigt har jag aldrig blivit biten av mina djur.
#2 jag tycker det låter lite läskigt att du blivit biten så många ggr. Har du omplaceringsärenden?
Min kompis vart biten av en kanin när vi va ca 5år. Hon fick åka ambulans och sy 2stygn. Så en kanin kan bitq riktigt illa. Att de vart ambulans berosde på att de var ett barn och att de blödde välldigt mycke.
Jag har aldrig åkt in för ett bett oavsett djur även som jag börjat blöda men hon gjorde rent det med sårrengöring osv, min mamma var bara lite lat med sånt som att åka in bara för ett litet sår. Men om det finns tecken på infektion (svullet, febrig, varigt sår) skulle jag åkt in, speciellt om det va barn.
//Joanna
Beror på hur djupt och var det sitter. Men rent generellt så nej. Har det börjat blöda och man gör rent det ordentligt och lägger om det på ett bra sätt så är risken för infektion ganska litet.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
Jag tycker personligen att man bör uppsöka en VC vid bett för det kan vara djupt sår och bli infekterad sava, stelkramp, utbildad inom sjukvården. Vid bett av kanin eller alla slags djur. Folk får välja själva i sina liv de e upp till var o en.
Jag blev biten i förrgår av en kanin utebur, det vart infektion och svullnad fick stelkramp och den behöver man fylla på efter 20 år.
Precis som många andra vaccin se över skyddet.
Fick även penicillin tabl.
Kaniner har inte alltid rent i sina burar, och jag har ingen lust att få blodförgiftning eller bli ännu sämre.
- Redigerat 2024-07-07 08:46 av Beata78
#17 Inlägget är från 2013, så 11 år gammalt.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.