Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 719 ggr
tussen12
0

Varför får dom förstoppning?

Eftersom min lilla Tufsan fick förstoppning (?) så undrar jag varför dom får det? Hon åt ingenting som hon inte brukar.. Kan dom få det bara sådär?

//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!

Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story 

Kimji
1

Det kan bero på olika saker. Dålig kosthållning med för mycket pellets och för lite hö kan rubba magen. För lite Motion kan också vara en bidragande faktor. Eller så kan kaninen ha fått i sig för mycket hår som bildar hårbollar i magen. En kanin kan ju inte spy hårbollar som en katt. Det kan du förebygga genom att borsta kaninen regelbundet, särskilt då den fäller. Mycket hår i bajset är ett varningstecken. Papaja sägs kunna lösa upp sådana pälsbollar.

[Luppa]
1

Som #1 skriver, samt om kaninen dricker för lite.
Ananas kan också lösa upp hår i magen.

tussen12
0

Hon fäller inte, och i bajset ligger det inte hår. Tja förlite Motion får hon apsolut inte,.. Vatten kanske hon dricker för lite (?) Hon har en vattenflaska, jag får väl ge henne i skål ist :)

Tack för tipsen angående annanasen! Kan man ge lite annanas vid fällningen?

fsigge
0

mina kaniner har fått förstoppning och de berodde på för lite vatten och då använde jag både och o då fick de inte förstoppning mer :). Om man har de ute så fryser ju vattnet snabbare i flaska och då kan den inte dricka men om man har de i skål så får de dricka på ett naturligt sätt och får i sig vatten snabbare. Om vattnet fryser så kan de ända få i sig lite vatten när de slickar på isen

Frida

tussen12
0

frågar igen: Kan man ge annanas ibland vid fällning för att motverka förstoppning, om det håller på att bildas ett ''stop'' ?

Frosstis
0

Ja det kan man

tussen12
0

#6 Tack! :) Kan man ha krossad annanas och ge via spruta? (Utan nål såklart ;)

NaDa...
0

Båda går bra, men den ska vara färsk. :)

~ Kram Nadja ♥
Ålandskaninhoppare VardagsbloggKaninblogg

tussen12
0

#8 så man kan inte ge krossade från burk?

NaDa...
0

#9 Nej, de är helt dränkta i socker, bättre med 'Äkta vara' ;)

~ Kram Nadja ♥

Frosstis
0

Ja dessutom kan ju du också äta av ananasen, det är jättegott! =) Köp en i affären bara, dom kostar runt 17 i ica =) Jag tror ananas är gott för dom så du kan nog ge en bit direkt =)

elinab
0

#9 Enligt det jag läst så finns ett enzym i ananas (och papaya) som hjälper till att lösa upp hår i tarmen. Ananas i burk är kokt och enzym förstörs vid kokning. Därför ska man ge färsk ananas för att få effekt. Jag har läst att det funkar med torkad också, men kolla då så att det inte är en massa tillsatt socker.

NaDa...
0

Jag köpte en hel annans när Lisen fick förstoppning och gav henne det med spruta (hon ville inte äta). Sedan torkade jag resten i ugnen och har nu som jag ger som godis eller när de börjar fälla. :) Då är man säker på att det inte finns tillsatt socker i. :)

~ Kram Nadja ♥

Kimji
0

Det går även att köpa papayatabletter som man kan ge ibland. Inte gratis dock.

Men a och o för en frisk kaninmage är ändå rätt proportioner av hö och pellets.