Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 3441 ggr
julia-saga
0

Ätit ihjäl sig?

Hej.

Jag har chattat med en tjej nu som hade två stycken hon kaniner tillsammans, av rasen lejonhuvad/teddy.
Nu säger hon att hon råkade ge dom ett halvt salladshuve samt FÅGELFRÖN? också säger hon att dom åt ihjäl sig. Men det känns lite skumt ändå, för hon bara lägger till saker.

Bryr mig väldigt mycket då hennes två kaniner var systrar till min kanin, Saga.

Så jag undrar om detta låter rimligt eller helt falskt?.

// Julia Ekstrand :)

fsigge
0

kaske lite försent.. Hehe. Men sallad är ju mycket gaser i och de kanske dog av att de fick jätteont i magen och sedan fågelfrön innehåller ju mycket fett

Frida

tussen12
0

Sallad ska  man tvätta först innan man ger, magen fick nog en regäl chock! Fågelfrön innehåller en massa fet…

//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!

Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story 

fsigge
0

isbergssallad ska man undvika i SÅ stora mängder de ´var ju bara överdrivet!

Frida

elinab
0

Säger som #1. Tror inte de ätit ihjäl sig i den meningen att de ätit för mycket mat.

Däremot så kan kaniner dö av felutfodring. Och stora mängder sallad plus fågelfrön är inte rätt kost för en kanin.

Felutfodring kan orsaka trumsjuka/förstoppning och det kan bli livshotande på bara några timmar.

Stinastygg
1

För det första: Vadå "råkade" ge dem ett halvt salladshuvud och fågelfrön?
Gav hon det medvetet eller hoppade salladen och fröna av sej självt till kaninerna utan att det var meningen?

Man "råkar" inte ge djur mat! Antingen ger man eller så ger man inte. Möjligen kan djuret själv snatta åt sig olämpliga saker att äta, men då heter det inte att man råkade ge.

För det andra: Vad är fågelfrön, i sammanhanget? Solrosfrön? Undulatblandning, eller vad? Det är stora skillnader på frön och frön.
Hur som helst så ska kaniner helst inte äta några frön överhuvudtaget.

Att det handlar om felutfodring låter ganska solklart, men jag tycker att det är lågvattenmärke att försöka ursäkta det/bortförklara sig genom att säga att man "råkade ge". Fy!

Stinastygg
3

För övrigt, #1: Värt att bumpa upp en 3 år gammal tråd?

[Mi-rand-a]
2

#6 bättre att svara sent än aldrig ;)