Möss har flyttat in....
Precis som rubriken säger, så har möss flyttat in i bodelen hos en av mina kaniner. Har sett en mus hålla till där vad jag trott men häromdagen när jag städade ur så va det tre möss som försvann ut. På kvällen när jag var ut för stängning och utfodring så var dem tillbaka…
Måste jag försöka få bort dem och isf hur gör jag??
Någon som varit med om detta??
Leta reda på vart dom tar sig in så det inte finns ngt större hål. Började här hemma med att jag såg möss i buren men hittade inte vart de tog sig in. Sen hittade jag ena min kanin död i buren och förstod inte varför. Visade sig att det då flyttat in en liten råtthona och en gigantisk hane som hade skrämt ihjäl henne. =/ Troligtvis blev det bråk om reviret.
Kolla iaf så det inte finns hål där råttor kan ta sig in och försök täcka så möss inte kommer in heller. =) Jag täckte hålet med en träkloss på insidan och sten på utsidan av buren.
Vi blev av med problemet när hålet täpptes igen.
Möss och råttor behöver ju inte särskilt stor plats för att ta sig in. Detta hittade jag på miljöförvaltningen i Borås (http://www.boras.se/download/18.3f32b16112959a1b55280006983/R%C3%A5ttor+och+m%C3%B6ss.pdf), kanske inte jättetillförlitlig källa men ändå.
"Det minsta hål en råtta kan ta sig igenom är 20 mm och en mus kan klara att ta sig igenom ett hål på 6-7 mm."
Alltså är vanligt fyrkantsnät tillräckligt för både möss och säkert en hel del mindre råttor också att ta sig igenom. Så att täta större hål känns ganska meningslöst om du frågar mig, om det inte gäller extremt stora råttor.
Oho för att satsa det sista på mirakel!
Näe, det är små möss… ser ur precis som den på länken 🙂
Dem brukar vara fram och äta ur kaninens matskål och dricka vatten…. Så dem verkar ha boat in sig med både kost och logi. Ahh, tänker mest på om kaninen kan ta någon skada…?
#2 Vi har iaf inte haft problem sen hålet täpptes igen. Men vet att det lagts ut råttgift i området också. Denna råtta var dock gigantisk. Min mamma hade en stor hanråtta förut men han var liten i jämförelse. Vi har vanligt nät på buren och fortfarande mkt råttor i området men inga i buren längre i alla fall. =)
Möss tycker jag dock inte är samma problem som råttor, värsta är att de kan komma med ohyra. (Mina fick kvalster)
#2 Men det där är väl en gerbil?
jag vill oxå veta om mössen kan göra nån skada på kaninerna?
har en hona som ska ha ungar nu snart, kan mössen skada ungarna?
Tror mest möss kan ge otrevliga ohyror mm.
#5 Ingen aning vad det var på bilden men tyckte den va lik dem som vi har iaf :)
Vad är det för skillnad på mus och gerbil?
Inge roligt om dem kommer med ohyra :( Stod även att råttornas urin kan vara skadligt, är det samma med möss?
#8 tja, gerbiler har hår på svansen och den slutar med en liten tofs. Möss har nakna svansar, och är dessutom mycket mindre. Om din är brun och har typ trekantig nos, då är det en mus.
Jag har min kaninmat i bra tunnor där mössen ej kan ta sig in och satt in fällor i boden :) Hjälpte här :D
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Gerbil kallas även för ökenråtta. Så det kanske var en anledning till att det var en bild på en Gerbil där. Men tyckte själv det var ett konstigt val av bild.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#0 Lägg ut råttfällor på golvet. Råttor har ju en tendens att föröka sig enormt mycket och kan ha större nästen i minimala hål.
Min kompis kanin hade besök av möss, en vecka senare hade den avlidit.. Hade inte tagit den risken 🤔
//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!
Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story
Har jämt möss hos mina kaniner, bajs i deras matskålar m.m… Har haft fällor och fått minst 30 möss i vinter… Inte kul!! För 2 år sen tror jag det var, hittade jag en ihjälbiten mus i en av burarna. Stampe har nu blivit omdöpt till mördar-Stampe av min pojkvän. ;)