Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 730 ggr
jonnson
0

Lite funderingar..

Hej alla! Jag har funderingar på att skaffa kanin, men har lite funderingar jag hoppas få hjälp med. När jag var yngre hade jag en kompis vars kanin var lös i deras lägenhet jämt. Dom hade två kattlådor till honom, med spån i, utställda i varsin del av lägenheten. Sen hade dom ett "katthus" (typ sånt där som finns med en klöspelare ovanpå) och mat- och vattenskålar stod i närheten. Dom hade alltså ingen bur till honom. I början, eller när dom var borta en längre stund, stängde dom in honom i köket, där han hade en låda, sina skålar, "katthuset" och några leksaker, och där det inte fanns några sladdar eller annat han kunde skada sig på. Funderar på om det funkar bra för kaninen att ha det så? Tyckte det verkade så smidigt, och då får kaninen verkligen möjlighet att vara med familjen och vara social. Men, funkar det för kaninen att göra så? Sen funderar jag på Vilken ras? som är bäst att välja? Hade kanin när jag var yngre, men den var inte så tam tyvärr (köpte en vuxen från djuraffären). Men utöver det har jag inte så stor erfarenhet av kanin. Har haft i stort sett alla andra gnagare som finns, och känner att jag har hyfsad koll på hur det funkar överlag. Men vad för ras och kön ska jag välja på kanin? Unge eller ta över en vuxen?Funderar mest på någon av dvärgraserna. Är inte jättesugen på dvärgväduren, tycker ofta dom kan bli lite för lata och sega. Funderar just nu på hermelinen, men är det ett dumt val som första kanin? Jag har två småhundar (väger ca 4 kg) som idag är vana vid chinchilla. Är det något som kan påverka kaninen? Tanken är ju som sagt att den ska leva lös här i lägenheten, med mig, hundarna och chillan. Om någon känner igen vad som står, så har jag skapat samma tråd på dvärgkanin.ifokus.

tussen12
1

Det är jättetrevligt att ha en kanin frigående! Det funkar apsolut att ha kaninen så. Men i början skulle jag rekomendera en bur så kaninen lär sig att vara rumsren.

Dvägvädurar tycker jag inte alls är sega! Det beror helt på tempramentet och personligheten. Tlx en Hermelin kan vara jätteslö för att det är hans personlighet ;)

Tja, Hundarna kanske är lite tveksamt.. Man ska jue inte lämmna dom ensamma… Du kanske har ett rum som du kan spärra av med kompost galler som kaninen får bo i? :)

//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!

Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story 

tussen12
1

Och så glömde jag såklart dom andra frågorna ;)

Hane eller Hona? spelar ingen större roll, men hanen kan skvätta kiss.. Och honan med sina brunstperioder så är dom oftast lte småtjuriga;)

det spelar inte heller någon roll om du ska ha en kaninunge eller vuxen. Du kanske kan ''rädda'' en kanin som inte har det så bra?

Milla00
0

Om det är din första kanin tycker jag att du ska ta den som unge för att få den att funka med dina andra djur. 

Kaninen måste nog också få ha en egen plats där den kan vara ensam om den känner för det. En egen bur alltså. 

Hannar blir mer tilgivna en honor, efter som att honoarna har sin mamma instinkt och är litte mer resarverade av sig. 

Lycka till!

tussen12
0

#3 det där med honor och hanar är inte alls sant! En hona kan vara mer tillgivna en hanar!

Suskiv
0

har du hundar och vill ha kaninen lös så föreslår jag en lite större ras är hermelin. Tex holländare eller rex. De ligger båda i ca 3 kg klassen och är superhärliga.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

jonnson
0

#1 ja jag har förstått att alla dvärgvädurar inte är såna, men det är något som hänger kvar sen jag var liten och alla hade kanin. Då var det dvärgvädur som gällde, och alla var feta och lata, eller halvvilda och väldigt skygga. Så jag har inte så bra minnen när det gäller dom.. Plus att jag tycker det är gulligare med öron som står upp. Dom få gånger jag lämnar hundarna ensamma hemma så är dom instängda i sovrummet. Tanken är att kaninen ska få vara i köket och hallen när jag inte är hemma. Med andra ord är det 2 stängda dörrar och ett kompostgaller mellan dom. Sen är mina hundar vana vid chinchillan och dom kan jag lämna ihop om jag tex ska ner till tvättstugan, tar en dusch eller liknande. #2 jag tänker mig att om jag tar en kaninunge kanske det är lättare att forma den till hur jag vill ha den, sätta upp lite regler och sådär. Plus att den får vänja sig tidigt vid hundarna. Men tar jag över en vuxen kanske den redan är rumsren och van vid att vara frigående, men däremot kanske har svårare för att anpassa sig till mitt liv. Vill ju inte ha någon kanin med massa problem.. Räcker med att min ena hund är en problemhund jag tog över. Är mycket jobb med honom.. #3 tanken är att kaninen i början ska få vara enbart i köket, så får djuren vänja sig vid varann genom kompostgaller. Där kommer det också att finnas en kattlåda (kommer finnas en till i lägenheten sen) och en trasportbur/katthus/bolåda där kaninen har sin egna plats. Jobbar så med alla mina djur, att dom har något ställe som är bara deras, där dom får vara ifred från både mig och dom andra djuren. Hittills har det funkat med både hundar, katter och chinchilla. #5 eftersom chinchillan väger knappt 1 kg och det funkar bra med henne frigående i lägenheten ett par timmar varje dag, tillsammans med hundarna. Dessutom är.mina hundar mindre än en normalstor katt, så jag tror inte det är någon fara. Ingen av dom har någon som helst jaktinstinkt och har lärt sig att fungera bra med både katter, hästar, andra hundar, chinchillan och hamstrar, så jag tror inte dom kommer ha några problem med en kanin heller. Det är mer vad kaninen tycker som jag oroar mig för.. Dessutom vill jag helst ha någon liten kanin, då utseende och storlek tilltalar mig mer.

Sixtenblixten
0

#4 varför är honor mer tillgivna än hanar jag har två översociala hanar!

Sixtenblixten
0

Bara hälften kom med skulle oxå stå att jag har två översociala honor! Så tror helt det är från individ till individ!

[Mi-rand-a]
1

Du ska helt klart ta den ras du känner för, ingen är svårare än den andra, visst kan jätte raserna krävas lite mer vana men när de gäller dvärgraser tycker jag att de inte spelar någon roll. 

Kön spelar inte heller någon roll, har en hona och en hane och båda är minst lika sociala, men honor brukar oftast ha lättare för att bli rumsrena men sen finns de hanar som också kan bli de hur lätt som helst så samma där ta de du vill. 

Lite minus från båda könen är: Honor- brunsten kan bli lite tillbaka dragna och sura. Hanar- om man ej kastrerar blir de mycket spring kring ens ben och brummar och kan bli att dom börjar para sig med en men de beror också på individ. 

Det jag fått uppleva utav mina är att min hona blir som jag skrev kring brunst. Min hane blev först rumsren vid 2-3 års ålder och är inte helt 100% rumsren alla gånger men de var mycket värre när han var okastrerad!

Ta en unge så kan lära känna den från början.

i övrigt tror jag helt klart de skulle gå bra att ha den frigående med hundarna men du bör också kunna stänga in den från hundarna om du ska lämna dom alla ensamma utan uppsyn :)

Milla00
0

#3 Det är absolut olika indivd till individ, men hon djuren är mer aggressiva just av det andledningen att dom har mamma instinkten i sig.