Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 1833 ggr
howllor
0

separera peewee & pluttar?

Hej, mitt första inlägg här, även om jag läst i ett par månader.

Kör sedan ett tag tillbaks med peewee i min dvärgvädurs toalåda. Jag gjorde en egen peeweelåda genom att köpa dubbla vanliga kattlådor och sen borra hål i den övre.

Det funkar jättebra och det är nog det jag testat hittills som faktiskt verkar hålla borta lukten nästan helt och hållet. Spånet åker ner i den undre lådan, och kvar uppe blir pellets och pluttar.

Och det är där min fråga kommer, är det någon som har förslag på något enkelt sätt att rensa ut pluttarna? Jag vill ju inte byta ut alla pellets varje gång, vilket skulle motverka hela idén med peewee. Men pluttarna och pelletsarna har ungefär samma diameter, så det går liksom inte riktigt att sålla ut något av det.

Det jag gör nu är att jag i princip för hand plockar ur plutt efter plutt när jag städar, men det tar ju sån evinnerlig tid!

Förslag mottages varmt!

howllor
0

knuff

LisaKanin
0

Jag kör också med peewee eller rättare sagt eldningspellets vilket blir mycket billigare, men bara en låda, det är alltså ingenting som åker ner under. Kanske ska testa din variant, smart! Hur som helst både kissar och bajsar min kanin i lådan och jag brukar bara sätta en påse på handen och skopa upp spånet och de största "högarna" med pluttar som brukar ligga överst, då åker några pellets med men det spelar ju ingen roll. Om några enstaka pluttar blir kvar spelar inte heller någon roll, de luktar ju inte.

MalinFrosch
0

Använder också PeeWee. 
Eftersom pluttarna ju ligger överst och sällan blir uppblandade med träpelletsarna så brukar jag bara använda en spade att ta bort pluttarna med. Blir ju inte att man tar bort alla, men det värsta iaf. Sen brukar jag byta allt en gång i veckan.

LillaSnö
0

förstod inte riktigt hur du menade så jag googlade, supersmidigt verkar det ju =). Jag tar bort pluttar med en kattsandsspade. Föser ihop pluttarna med den och skopar upp dem, tar man bara överst får man nästan bara pluttar med. Har du någon bild på din lösning?