Fara med parning?
En kompis till mig släppte ihop 2 kaniner som skulle paras. På ett par sekunder hade honan bitit ihjäl hannen. Det var ett riktigt blodbad, hon bet av ryggen på honom (de var lika stora).
Min fråga är: Hur vanligt är sånt här? Vilka försiktighetsåtgärder kan man ta i samband med PARNING?
Oj lät verkligen inte normalt- Nej det är inte vanligt och heller inget normalt beteende för honan heler :S
Honor kan bli sura osv om de ej vill bli parade men inte bita ihjäl så på några sekunder, speciellt itne direkt
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
man ska inte sätta in han kaninen i honans bur för då försvarar honan sitt revir. man ska helst para på en plast där ingen av de har varit
Frida
Oj. Vad hemskt. Jag har aldrig varit med om att honan bitit hanen illa men små sår haribland uppkommit. Min uuppfattning är att de oftare är honan som blir skadad vid PARNING än hanen. Min lejonhuvade hona vart tyvär påhäng av sin partner för 27 dagar sedan och vart rejält biten över ryggen så håller tummarna för att de tog sig den korta stunden dom träffades så att hon slipper blir omparad i år.
Usch så otäckt😢
Säkert att detta inte var 2 hanar då? Lät väldigt konstikt…😮
//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!
Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story
Aldrig varit med om att en hona skadar en hane varken svårt el lite.. Vanligtvis visar ju en obrunstig hona sitt missnöje med knorr utfall o hoppar undan men hon kan absolut skada en hane om de ej säras o hon ej villig. Låter dock extremt detta fall!
Hanar biter o skadar ju varann i testiklar /kön f a. De vill kastrera den andre, ej direkt döda äv om skador kan leda till död.
Honan ska alltid släppas till hanens bur alt neutral plats!

ok, skönt att det inte tillhör vanligheterna!
Men fyy va otäckt 😮😕
Honan ska vara brusntig men inte för brunstig, och ALDRIG lämna dem ensamma. Jag har flera honor som bara vill bli parade en gång, sedan börjar de bli griniga mot hanarna. Hade en hane som fick ett hål rakt igenom örat..
#10 Dock hade detta skett direkt verkar det som?
Oj! Den honan verkar inte vara riktigt frisk i huvudet… Låt henne inte gå i Avel.
Kram Elsa
Medarbetare på Teddykaniner i fokus
Säger samma som #12! Avla inte på den honan.
Aggressivitet är inget som bör avlas vidare på. Om detta nu är sant tycker jag det skulle vara intressant varför hon gjorde detta.
Och PARNING bör alltid ske under bevakning då honorna kan bli lite bitska och irriterade om hanen är för 'på' hela tiden.
/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.

Honan var inte aggressiv annars och detta var första parningsförsöket på henne.
#14 Ja de bevakade, hon attackerade direkt och högg honom över ryggen så den gick av. Som jag skrev i #0 så skedde det hela på några sekunder
#15 Jag tycker att det låter rätt så otroligt att en hona skulle kunna bita så att ryggen gick av.. Särskilt i ett bett. Vår förra grannes dobermann hane gick en gång och plockade ut en av mina kaniner ur sin bur (han hade rymt) och då så gick han där och bar henne i munnen. Jag fick världens hjärtattack då jag trodde att kaninen var död men klarar en liten kanin en dobermann utan problem så har jag väldigt svårt att tro att en kanin kan bita så hårt så att ryggen går av..
/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.

#16 ok du får tro vad du vill. Jag tror på min vän, hon har inte för vana att hitta på saker bara sådär.
Jag har fått de svaren jag ville ha
#15 Det är ju som att säga "min hund bet ihjäl en annan hund igår på bara någon sekund men eftersom att det var första gången och min hund inte brukar vara aggressiv så gör det inget, jag kan avla och sprida vidare dessa gener ändå". Tog ett exempel med hundar just för att då brukar folk ha lite sunt förnuft och de förstår hur sjukt det låter.
Kram Elsa
#18 Hon har inte påstått att det inte gör någonting. Och inte heller att det ska eller har avlats vidare på?
#19 Jag tolkade det så när hon skrev "Honan var inte aggressiv annars och detta var första parningsförsöket på henne". Alltså att hon brukar inte vara aggressiv och eftersom det var första gången så vet hon inte riktigt hur hon ska bete sig, och därför hände detta. Men det är möjligt att jag läste lite mellan raderna och alltså tolkade det hela fel. Ber om ursäkt isåfall.
Kram Elsa
#20 Ja hon förklarade att honan inte varit aggresvin innan och att de kunde ju inte veta hur honan skulle reagera eftersom det var första gången? Alltså kunde de ju inte veta hur honan skulle reagera, och det var ju inget normalt beteende om man säger så. Men står ingenstanns att det ska avlas vidare osv :)
#21 Ja, det är möjligt att hon bara skrev det som ren fakta, men återigen, jag tolkade nog texten lite annorlunda för när hon skrev "första gången" tänkte jag att hon menade att denna honan har ju inte varit med om något liknande och därför visste honan inte hur hon skulle bete sig.
Kram Elsa
Förmodligen var det inte ryggraden som knäcktes utan ngn större artär som skadades och hanen blödde ihjäl.. "Det var ett riktigt blodbad"..
Låter rätt otroligt ja men vet att kaniner kan riva upp stora köttsår om de bara vill o går igång.
# 0 Var det i honans bur de tu dejtade..?