Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1111 ggr
Fridaaaa
0

Testade idag...

… att sätta ihop Ella och Viola. Och jag blev chockad! Viola, som jag trodde uppskatta sällskap, fick panik så fort Ella kom nära i princip och skuttade iväg. Ella var dem som sökte kontakt och ville ha sällskap!

Har hade ni gjort? Skaffat sällskap åt Ella och låta Viola vara ensamkanin inne med oss? Eller ha Ella med själv där ute?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

slarvigt
0

Viola kanske bara måste vänja sig lite? :) Hon är väl ensam kanin inne och kanske inte ens van att se andra kaniner och så?

Fridaaaa
0

#1 Hon är van vid att se andra kaniner hos min mamma där hon är uppfödd och även hela hösten när hon var ute mycket i Hage :)
Men får ge det några gånger till och se :) Vågar ej lämna dem själva i hagen, men får ge det några chanser till :)

[Emmabengtsson]
0

Låt dom träffas ute på golvet några gånger! Mina kaniner var också så i början, en var på och den andra sprang iväg för livet. Men idag är dom bästisar! 🙂

Fridaaaa
0

#3 Ella bor ute osv så dem träffas ute i Hage :) Så inne blir det ej att dem träffas av olika anledningar :)

Men kommer ge dem några chanser till i hagen, under övervakning :) 
Man får väl vara envis, men går det inte så går det inte ^^

[Emmabengtsson]
0

#4 Ja alla kaniner går ju inte ihop, man får vänta och se!

Fridaaaa
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#5 Ja precis :) Tyckte synd om Ella som ville ha kontakt xD

Så här tjurig var Viola :) Och sedan ville Ella putsa henne osv men ville inte Viola ;) Men kanske går bra efter några gånger för dem slåss inte osv :) Bara Viola som verkar ha "social forbi" till andra kaniner xD

Fridaaaa
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tjurig Viola i hörnan xD

[Emmabengtsson]
0

#7 Haha va söta!

[körsbärsblomma]
0

så söt hoppas det går att sätta ihop dom

Fridaaaa
0

#8 Hihi tack :)

Zakarias
0

#7 Haha såå söt! Lycka till iaf :)

Helin_
0

Så länge dom inte slåss är de ett gott tecken. Ge dem lite tid o vänja sig vid varandra och göra upp vem som bestämmer o så.

Fridaaaa
0

#12 Ja precis, det vet jag ^^,
Hoppas på att Viola vill ha sällskap sen och hoppas att det går. Annars får jag acceptera att Viola kanske är en ensamkanin :)

lovemysack
0

skulle du kunna sätta upp ett litet nät i inneburen i typ två dagar och kolla om dom kan vara nära varandra så? :)

Uppfödare av Hoppkaniner i Dalarna :)
Läs mer på min hemsida.
Lundens Hoppkaniner.

Fridaaaa
0

#14 Ella bor som sagt utomhus. :) Och blir liten yta för dem i så fall att dela av en innebur som är 150x60 plus att då kommer jag inte åt den kanin som är längst in för står en annan bur ovanpå så kan bara öppna från sidan :)

Storkebodas
0

Här är en bra artikel ang hur man sätter ihop kaniner på bästa sätt. Du kan säkert det mesta av detta, men det skadar ju inte att läsa igenom den. Dock är den på engelska. =) http://www.rabbit.org/faq/sections/introductions.html

Kram Elsa

Medarbetare på Teddykaniner i fokus

Fridaaaa
0

#16 Jag har satt ihop kaniner innan :) Men den ena gången är ej den andra lik,  :)
Men tack ändå, läser dock ej engelska artiklar, om jag absolut inte måst e ;)

Linda1977
0

#7 Hon var en fin surtant. //Linda

Fridaaaa
1

#18 Tack :)

Ska testa igen idag och se hur det går :)

[Sussi_63]
0

Det går nog bra. Lycka till med dina söta kaniner! Vem skulle inte bli sur om någon är påträngande. hahaha…

Fridaaaa
2

#20 Jag trodde Viola ville ha sällskapet, då hon är "påträngade" på oss när vi sitter t.ex vid datorn i soffan eller så xD

[Sussi_63]
0

Vi hade två honor för många år sedan. De bråkade mest när de inte hade två bon och för lite yta att gömma sig på. När de var inne hos oss var de sams. Första gången när den ena honan blev brunstig så var hon hur jobbig som helst mot den andra honan. Det slutade med att hon blev biten i örat och blodet forsade. Veterinären sa att det var bättre att ha dem särade. Så vi fixade större boende till dem istället och delade av med ett galler. Problemen upphörde och de kunde fortfarande vara bredvid varandra när vi hade dem inne. :)

Fridaaaa
0

#22 Ja jag har redan 1 honpar som bor tillsammans, har 3 gömställen till dem :)

Dessa 2 har bara hälsat på varandra i hagen :)

Fridaaaa
1

Sitter ute med dem nu. Ella söker kontakt men viola far omkring som om hon vore rädd då :/ Hon är inte sån när hon träffat marsvinen men verkar ej glad över kaninsällskap? Ella är försiktig och försöker även putsa viola :)

Trasdockaa
1

Har du testat att kletat något gottigt på huvudena på dem? Det kan få dem att lättare knyta ann på varandra, då de tror att den ena visar att den gillar den andra och vice versa.

I England är de mycket duktigare än oss på att knyta ann kaniner, i engelska forum kan man hitta fantastiskt mycket bra tips? som fungerar klockrent. Vi har mycket att lära av dem =)

Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)

Fridaaaa
0

#25 Nej har jag inte testat :) Dock tror jag inte Viola bryr sig, då hon sticker så fort Ella kommer nära typ :/ Idag satt hon och tjurade igen och ella gick och plockade med sitt men så fort hon kom fram och ville hälsa på Viola så stampade Viola i marken och skuttade iväg, lite stressigt också. Men ger det veckan ut :) Viola vill hellre vara med mig, hunden och ena katten xD

Ja det är mycket möjligt, men är inte mycket för att läsa på engelska helt enkelt :) Och de har mycket att lära av oss med tror jag ;) Och just när det kommer till ihopsläpp så får man kolla in sina egna kaniner som man släpper ihop, hur de reagerar osv. Jag hoppas Viola vänjer sig, annars får hon vara våran mysiga innekanin och vara med oss helt enkelt :) Tvingar inte någon att gilla någon annan kanin :)

Melao
0

Jag tror bara att Viola behöver mer tid att vänja sig. Det har alltid varit så när vi satt ihop kaniner, att den ena är lite underlägsen och springer iväg när den andra kommer. Men vi har låtit dem vara när vi varit säkra på att de inte skulle skada varandra och då har det lugnat ner sig efter ett par dagar.

Oho för att satsa det sista på mirakel!

Fridaaaa
0

#27 Ja det märker jag :) Hon blir dock stressad och far iväg så fort Ella kommer, men ger det som sagt denna veckan. Onödigt att stressa henne mer än så:)

Frosstis
0

Ja Bella var också så kelsjuk, när hon lämnades tillbaka fick hon gå ihop med 2 honor tror jag, gick bra i början men sen började dom bråka. Funkade inte ens med en kastrerad hane, så hon sitter själv. Kanske viola också är så.

Fridaaaa
0

#29 Ja kan vara så men är villig att försöka lite till :)