Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 1324 ggr
[cindy2013]
0

Undrar..

Hur lång tid tar det för en kanin unge att känna sig hemma?? Min kanin unge ligger mest och vilar, och undrar när man kan ta kanin ungen fram och gosa med den?? 

Kaninungen har varit hos oss i två dagar, men bara funderar på hur lång tid den behöver för att känna sig hemma =) Den äter som den ska..

Tacksam för svar, mvh

Fridaaaa
1

Beror på individen :)

Jag brukar ta upp dem efter 1-3 dagar i regel, beroende på kaninen :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Ellster
0

Har hört att det ska ta ca 3 veckor innan den förstått att den har ett nytt hem :) men är inte säker :D

"Bunnies are like choclate, you can´t only have one"

Fridaaaa
0

#2 Jag tror inte det finns någon tid. Vissa visar det snabbare, andra inte. Så himla olika :)

[cindy2013]
0

Okej, funderade tidigare om det kanske tar mer tid för den att käna sig riktigt hemma =)

Fridaaaa
1

#4 som sagt, beror på kaninen :)

[Rabbitte]
2

Alla kaniner är ju olika - precis som människor. 
Vår Hoppsan var jättesvårflörtad i början, men vi gav honom tid och lockade honom med godsaker och en dag kom han fram och buffade lite på min hand och sen vågade han mer och mer. 
Nu är han väldigt husse- och mattekär och kommer fram utan problem.

Ge ungen lite tid, sitt lite utanför buren, prata lugnt med den lite och testa med en godsak - gjorde vi en liten stund varje dag, kanske 5 minuter, med lite gott ger de sig med tiden. 

Jag brukar tänka utifrån kaninens perspektiv; första flytten, man är inte så gammal, nya människor, ny bur, massor med dofter och ljud man inte känner igen. Kaninen måste ha en liten period då den vänjer sig vid allt, men snart ska du se att ni är bästa vänner🙂

Vad är det för ras du har? Är det en Hona eller hane?? Lite nyfiken!

[cindy2013]
0

Nr 6:

Kanin ungen är född 13:e januari och korsning med löwen/hermelin och angora =)

tussen12
0

#7 finns ingen ras som heter ''Löwen'' du måste mena Lejonhuvad kanin ^^

//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!

Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story 

[cindy2013]
0

okej =) var uppfödaren som skrev så i sin annons=)

[cindy2013]
0

Och det är en hona

zezagena
1

# 8 Löwen är tyska och betyder lejon. Lejonhuvad kanin kallas ju därför oxå löwen 😉

# 0 Du ska se att upptäckarlusten snart vaknar hos den lilla damen. Alla har ju lite olika personlighet redan som mkt små, en del är mera framåt sociala en del blygare o försiktigare..

[Rabbitte]
0

#7 Låter jättefint!

AkaiTsuki
0

Hehe när jag skaffa min förra kanin kunde inte jag låta bli, och han hade inget emot det heller, han gillade att kela som tur var ^^

//Joanna

fanny.t
0

Ge den tid att börja känna sig som hemma, bara för att den ligger i ett hörn och trycker behöver inte betyda att den inte trivs, tvärtom, det kan tyda på att den känner sig trygg. Det beror helt från kanin till kanin hur nyfikna dem är på sin ovgivning. 

Ge det några dagar till och stressa den inte för mycket, många säger att det är bra att låta den få va helt ifred i sin bur någon dag eller två för att vänja sig lite vid den nya miljön.

Är säker på att den kommer börja känna sig som hemma så småning om ;)

Fridaaaa
0

#9 Dock vanligt dessvärre. Men i Sverige heter det "lejonhuvad kanin". :) Kan skapa förvirring för vissa att skriva "löwen" då det finns dem som tror att löwen och lejonhuvad kanin är 2 olika raser :)

Bättre att skriva det svenska namnet, för att minska förvirringen?

[Sussi_63]
0

Hade samma fundering här med vår lilla kaninunge.  Toffee satt väldigt still i sin bur och jag lät den vara i buren de första 3 dagarna. Pratade mycket och satt bredvid buren varje eftermiddag. Först trodde jag att hen inte kunde hoppa ner från huset inne i buren. Trodde fel.. hehe…  Dag 4 hoppade Toffee både upp och ner utan problem. Hen har höhäcken ovanför huset och älskar hö. Äter och dricker mycket. Älskar morot och det var bra att träna kontakt med.
Dag 4 fick Toffee även vara ute på golvet. Hade en stor pläd och några tidningar, en liten toalett och reseburen öppen. Toffee kommer fram och puffar på mig och klättrar på mina ben redan. Blir lite rädd av hastiga rörelser men det försvinner mer och mer. Vi har haft Toffee i 2 veckor nu och jag kan kamma och klippa klor samt väga hen utan problem. Det jag tycker är svårast är att se vilket kön hen har. Men det är ingen panik med det. Känns som en liten kula på ena sidan om det är pungen så är det en väldigt liten kula.
Kan det vara så att en kula inte trillat ner ännu?
Toffee är en blandas mellan Hermelin och Lejonhuvad dvärgvädur. Väger endast 771 gram och är 12 veckor gammal. Har ett hängande öra.

Fridaaaa
2

#16 Har för mig att min lejonhuvade dvv hona inte vägde mycket mer än runt 800 gram i den åldern, hon är nu 9 månader och väger 1,4 kg, blir inte större :) Så tror det är normal storlek och vikt :)
Och är kaninen 12 veckor gammal ser/känner man kulorna om det är en hane, har gjort på alla mina i alla fall :) Man brukar se pungpåsarna på på var sida om könet :D

Åh charmigt med ett öra uppoch 1 ner :)

[Sniff]
1

#16 Måste bara säga att jag tycker att det är jättehärligt att du skriver hen! Tummen upp för det👍

[cindy2013]
1

Okej.. Kanin ungen rör sig ibland nyfiket, men lägger sig sedan ner igen =)… Och den verkar lite blyg , den är inte rädd för ljud runt om när vi tex diskar, eller gör annat i hemmet..

[Sussi_63]
1

#17 Tack för den informationen, Frida! Var lite rädd att det var för låg vikt. Men jag väger hen varannan dag och det går uppåt utan problem. :)
#18 Tack för det! 👍Hen känns ju rätt när man inte vet könet ännu. :)

[Sussi_63]
0

Tänkte fråga om din kanin ligger på sidan eller ihoptryckt i ett hörn. Vår kanin låg de första dagarna i ett hörn i buren. Närmast höet och jag tänkte att det luktade mamman där, då det var det hö som följde med kaninen.  Sen när jag fyllde på nytt hö så började Toffee att röra sig mer i buren. Nu ligger Toffee på sidan ganska ofta. På dagarna vilar Toffee mest och på kvällen blir det mer fart. Glädjeskutt när hen är på golvet. :)

[cindy2013]
0

Kanin ungen ligger både utsträckt och ihoptryckt emellanåt, ligger på olika platser i buren.. =)