Kastrering hankanin?
Hej, jag är ny medlem och har inte riktigt förstått hur man söker på den här sajten.
Men Jag har en fråga till er kaninvänner!
Grannen har en kaninhane som de vill kastrera. Vi bor i Hallsberg och nu undrar vi vart de ska vända sig.
Jag har försökt hjälpa dem med prissökning men har bara fått svar från två veterinärer.
Ska det verkligen kosta 900 kr och på ett ställe 1025 Kr!!! De köpte kaninen för 200 kr och blev nästan chockade av detta otroliga pris.
Sen undrar jag vad som menas med att man använder sig av dissociativ narkos? Har inte hittat någon som använder gas vid nersövning, vilket skulle vara minskad risk för koplikationer.
Hoppas någon här vet lite och kan hjälpa oss.
Hankaniner brukar kosta 500-700 kr, aldrig sett över det :)
Honkaniner däremot brukar kosta så mycket
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Oj, vilken skillnad! Jag har utförligt informerat om att det är en hankanin. :/
Var finns de priserna eller hur jag nu ska säga. :D

#2 Brukar stå på veterinärklinikens sida. Vart bor du?
I Örebro län :)
Hos oss kostar 900kr att kastrera en kanin också, men å andra sidan håller ju en kastrering livet ut så jag tycker det är värt det :) Om man räknar med en kanin som blir drygt 9år så är det ju bara 100kr/år det kostar, om du förstår hur jag menar^^
Man söver inte kaniner med gas eftersom de kan få panik då, så det är lugnast att ge dem i spruta.
Hör med dem om de har ett uppvärmningsbart bord och lindar in dem i värme folie, detta är ett måste.
Kastrerade nyligen min hankanin på Djursjukhuset i Karlstad (om man vill åka ett par mil)
Hade hälsoundersökning innan och valde den bästa veterinären, fick chefsveterinären och kände mig riktigt trygg med henne.
Där kostade det 852 kr.
Nathalie Månsén
_http://thecityhelditsbreath.blogspot.com
http://kaninmagazinet.se_
Tusen tack för bra information! 
#5 & #6 oj vad dyrt, eller är det allmänt "billigt" här nere?
#8 Haha kanske?
Finns även solsta smådjurssjukhus som kostade 695:- för kastrering av kanin.
Nathalie Månsén
_http://thecityhelditsbreath.blogspot.com
http://kaninmagazinet.se_
#9 :)
De veterinärer som kastrerar hankanin inom 3-12 mils radie här tar:
Ronneby: 650
Växjö: 499
Karlshamn: Hittar inget pris
Blekinge smådjursklinik: 730
Kalmar hittade jag inget på :P
Sedan finns det några i k-stad osv men orkar inte leta upp dem ;)
:)
hahah… #9 Det var billigt om vi inte räknar resekostnader hehe… Tack Frida för ditt angagemang! Kan ju vara bra med en ungefärlig pirslista för hela landet. 
Kostade ca 600:- för mig kommer inte ihåg priset i huvudet just nu
//Joanna
#8 Ja, distriktsveterinärerna mitt i norrlands inland, då blir det automatikst dyrt, men jag tänker göra en luring ( :P) och åkta till Umeå och kastrera min hane där när jag ska dit på läkarbesök, blir nog billigare :)
835:- på Roslagstull Sthlm, för hankanin.
Att det kan vara så stor skillnad på priserna! Det viktigaste är nog att kolla upp att de verkligen är vana med kastrering av hankaniner.
Det är nog dyrt för dem att kastrera honom nu.
Han är 7 månader gammal nu och det är väl inte någon tidsfrist på kastrering. Eller?
#15 Han kan kastreras nu ja :) Men över 4-5 års ålder skulle jag ej kastrera.
Mellan 6mån-4 års ålder skulle jag säga är lämplig ålder, beroende på kaninen såkalrt.
Tack, Frida! Ja, det är nog ingen panik än iaf. Han bor ju inte med andra kaniner. Vi har ju skaffat en liten kaninunge och när deras kanin träffade Toffee (som vi inte riktigt vet könet på ännu) blev deras hane som förbytt. Ville genast rida och nafsa Toffee som endast är 12 veckor. Så vi får se hur det går, om de kastrerar honom innan sommaren iaf. hehe…
#17 Hur vågar ni det om ni ej vet könet på eran? För han kan ju lika väl para er om det är en hona så hon blir dräktig? Och är eran en hane kan de börja slåss. så chansa ej påd et :)
Nej, vi satt med dem på golvet och höll i Toffee. När jag märkte att deras kanin blev stressad och försökte para sig över Toffees huvud så tog vi bort honom. Nafsandet kom i samma veva om man säger så. Toffee låg tryckt mot marken så inget hände. Vi riskerar inte det igen om man säger så. När de kom upp med deras kanin nästa dag så hade vi inte ute vår lille plutt. Men det märktes att deras blev ivrig på att leta upp Toffee. Deras kanin är otroligt snäll och hanterad och har träffat andra hanar utan att bli så här vild. Men då var han iofs mindre än de hanar han mötte då.
Jag vet att det kan bli farligt om de biter. Därför höll jag extra koll när de möttes. Att grannbarnen tar med sig sin kanin upp hit gör inget om de lyssnar på mig och har planer att kastrera sin hane inom kort. Jag sa att det inte finns någon chans att de får umgås före detta och vi ska kastrera vår lille plutt med när hen blir gammal nog.
#19 Dock kan det gå på ett ögonblcick.
Men vad bra att ni ej låter dem träffa smer :)
Och är det nu 2 hanar, bör dem ej träffas alls mer sen heller, inte ens som kastrerade :)
Ja, man vet ju inte hur det blir efter kastrering. Det går ju att ha två hagar på gräsmattan om det inte fungerar. Då ser de varandra iaf. Det är ju inte roligt om de biter varandra! Hemska tanke!!