Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 1588 ggr
tussen12
0

Akut!?

Jag misstänker att tufsan har förstoppning?! Hon sitter i ett hörn och rör inte sin kvällsmat! Jag har hakat ner hö och Grainless complete i en skål och tillsatt vatten och tvingat in henne lite mat via spruta. Just nu gör jag lite camil te till henne för att få igång magen,.. sen ska jag få henne att röra på sig. Något mer jag kan göra?!

//Orolig matte!

//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!

Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story 

tussen12
0

Kamomill te hette dett!

fossingen
0

Kan hon vara trött? Är magen mjuk eller hård och spänd?

tussen12
0

#2 Magen är hård och spänd.. Hon kan ej vara trött.. Hon verkligen kastar sig över maten i vanliga fall… Hon äter inte heller sitt faffo godis.. :(

Storkebodas
1

Det är säkert förstoppning. Åk in till vet! Om det är stängt nu så får du tvinga i henne lite Critical care (om du har det hemma). Det finns en viss risk att tarmen spricker men det kanske är bättre att än att hon svälter ihjäl. Erbjud henne vatten med någon droppe apelsinjuice i, dricker hon inte måste du tvinga i henne. Parafinolja kan du också ge, det smörjer tarmen. Ta bort pelletsen och erbjud bara hö. Ge henne nytt frisk hö. Städa buren så att du kan se om hon bajsar. Se till att hon rör på sig. Förstoppning är mycket allvarligt, det är en vanlig dödsorsak om den inte behandlad.

Kram Elsa

Medarbetare på Teddykaniner i fokus

tussen12
0

Vet är stängt, Men vi åker imorgon när det är öppet! Vi har ingen Critical care hemma men duger hakat hö och Grainless complete sålänge?!

Hö har vi presis köpt så det är nytt och luktar väldigt gott!

Hon är rumsren och hon har inte bajsat något i den, vet dock inte om hon har bajsat i uteburen..

tussen12
0

''Finns en viss risk att tarmen spriker'' Vadå, Kan tarmen spricka?! :o

Ska ut och ge henne tet nu,.. kommer strax tillbaks!

Storkebodas
0

#6 Det är ju stopp i tarmen så blir det för fullt så spricker den eftersom att inget kommer ut.

Kram Elsa

tussen12
1

#7 Jaha.. Nu när jag kom ut så hade hon ätit upp pelletsen och lite på morotten, Tack så mycket för svaren jag har fått här!

Storkebodas
0

#8 Ta bort moroten, hon behöver få i sig fibrer nu. Hellre hö än pellets. =)

Kram Elsa

PrinzeZz
0

det är verkligen inte att föredra att tarmen spricker före att kaninen svälter, om man nu måste välja.

tvinga i henne lite paraffinolja (matolja går också bra om du inte har paraffinolja hemma), och tvinga henne att röra sig så magen får en skjuts.
Jag skulle inte tro att det är någon större fara med att tarmen skulle spricka. Kaffe ska också vara bra att ge i liten mängd då det är laxerande.

Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010 Måne 
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |

tussen12
0

#9 Okej :)

Ska man kanske ge något mer ifall att?

fossingen
0

Bästa är att hon får springa av sig så magen kommer igång normalt.

Storkebodas
0

#10 Jag skrev "Det finns en viss risk att tarmen spricker men det kanske är bättre att än att hon svälter ihjäl". Med det menade jag att det finns en risk eftersom att det är stopp i tarmen och om det redan är mycket där kan det bli för fullt när man proppar i ännu mer och då spricker tarmen. Kanske formulerade mig otydligt, men det jag ville säga var att det är bättre att riskera det än att låta kaninen svälta. Jag menar inte att det är bättre för en kanin att dö för att tarmen sprack än att den svalt ihjäl. Och jo, det finns en viss risk att tarmen spricker, det var iallafall det fågelkliniken (som ju är en av de bästa klinikerna på kaniner) sa till mig när min kanin hade förstoppning.

Kram Elsa

tussen12
0

#12 Okej tack! då går jag ut och sertill att hon får springa av sig!

Dipsie'n'Poo
0

Min ena hona hade det i höstas. Hon bara satt, sov och rörde inte på varken sig eller maten. Tvingade i henne ca 0,5 ml olja och 3 ml vatten i spruta. Sedan ''jagade'' henne i hagen så hon rörde på sig. Tog in henne efter X antal varv och lät henne vara. Ca 20 min senare tittade jag in igen och då var hon som vanligt! :)

/Debra, Po - Tinky - Lala - Winky
One Direction - 8 maj, 13 o 14 juni. Läs gärna Corneliaochdebras.blogg.seHjärta

Melao
0

Om det finns något apotek öppet i närheten kanske du kan få tag på b-vitamintabletter, det hjälper till att få fart på magen. Kan vara trixigt att få i dem utan tablettingivare dock.

Oho för att satsa det sista på mirakel!

fossingen
0

#15 Jo, att låta dem springa av sig är det bästa , även om man måste jaga dem. Det är ungefär som kolik på hästar :)

tussen12
3

När jag ''Jagade'' runt henne kom det en liten bajshög ^^ Hon sitter i buren och knapprar hö just nu! Tack så väldans mycket för alla svar jag fått här!!! :D

zezagena
0

Minifom droppar och Critical C är himla bra att alltid ha hemma. B-vit-tabl gör ingen nytta i ett akut skede då magen/tarm står still utan B vit dropp måste ges direkt i en spruta under huden för att få effekt.

Massera gärna hennes mage lite äv om hon spänd/gasig  och se till att hon får i sej ljummet vtn i spruta tills du skaffat hjälp och medicin. 

Lycka till o nu såg jag att hon börjat äta 👍 då jag hade lagt in mitt inlägg redan

fossingen
0

Vad bra :D