Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 591 ggr
Tex&Tillman
0

Är det normalt?

Hej! Jag är ny på det här med kanin och har bara haft min Maks i lite mer än två månader nu. Han är en superhärlig kanin som är en perfekt förstagångskanin. Han är jättesnäll, tycker om att gosa och klippa klorna på honom är inga problem. En riktig drömkanin enligt mig =) 

Jag flyttade ut hans bur till köket så att han skulle få tillgång till att springa runt på en större yta. I början tyckte han det var kul och blev jättelycklig =)

Men dem senaste två dagarna har han inte velat lämna buren alls. Jag har haft det öppet till buren så han kan gå in och ut som han själv vill i flera timmar varje dag. Men han går inte ut. Jag har försökt locka ut honom utan resultat. Har lyft ut honom ur buren, men då har han bara gått in i buren igen =( 

Är detta ett normalt beteende för en kanin?

[Mi-rand-a]
0

Min hane brukar också stanna i buren vissa dagar och sova även fast luckan har varit öppen så kan vara att han bara är trött. Har du någon matta under buren och i köket? kan vara annars att de är otäckt att gå ut ur buren om det är halt :)

Tex&Tillman
0

Jag har en träpall från djuraffären som jag sätter i öppningen till buren så att han kan hoppa in och ut utan några problem.

Ingen matta i köket så visst kan han nog tycka att det är halt på golvet. Är matta något jag borde ha på golvet då för hans skull?

[Mi-rand-a]
0

Jag rekommenderar att sätta matta då kaniner uppskattar de väldigt mycket då de ger bra fäste och något de kan få sina glädjeskutt på :)

Klara.b
0

En kanin jag vet har en matta, och han vägrar att lämna sin matta, så jag tycker du ska sätta in en matta

Mvh Klara, Musse, Hedda och Rabalder.

Tex&Tillman
0

Ok, tack för era råd =) Ska skaffa mattor då =)