nykastrerad kille
I morse tog jag min lille prick till veterinären för kastrering. Helt makalöst vad snabbt och smidigt det går. jag lämpa av honom där och hämta upp honom efter 4 timmar o då va han vaken men mör.
han åt och drack när han kom hem och det ser ut som han kissat också. Men han e skygg och slö, vilket kanske inte är så konstigt.
Vad skönt att allt gick bra!
De kan vara lite slöa några dagar - har mina varit.
En sak bara, vet inte hur slö han är, men jag hade en kanin som var väldigt slö efter kastrering och han liksom hasade fram lite och kanten på toaletten fick såret att gå upp då han gick emot - på något vänster (visserligen trodde veterinären som sydde ihop snittet igen att han kan ha fått en blodkärl i kläm och då är det lite känsligare), men ändå.
#1 tack för tippset.
Jag ska kolla igenom såret imorgon. Idag har jag mest velat låta honom va ifred för att inte störa. han skuttar inte utan, "går" undan när han blir störd så det kan ju finnas risk att han river upp såret.
Hur mycket kostade det för dig att kastrera kaninen?
Frida
vad tur att det gick bra hur mycket kostade
860 kr, björklinge vetrinärklinik.
jag kollade runt i uppsala och det låg nästan närmare 1000 kr på andra ställen. Sigtuna vetrinär (väldigt skickliga på kaniner) låg på 800, men då blev det mycket mer bilväg för mig och därför valde jag Björklinge.
Han har klarat natten bra. Han har inte ätit upp sina pellets, men gnagit på sina nya goa pinnar och ätit på broccolibiten jag la in igår. Vattnet har även minskat så det känns tryggt.
Jag ska se om jag kanske kan fota såret o visa i eftermiddag.
När Akkio blev kastrerad så skrev veterinären till mig att jag skulle kolla såret varje dag och om det blev det minsta varigt eller svullet skulle jag åka tillbaka in
Han fick stygn inne som inte behövs ta bort som åker bort av sig självt
//Joanna
#7 jag har kollat såret så gott ja kan men det var svårt att hitta och jag var lite rädd att skada honom. men allt det jag lyckades se såg bra ut.
efter lunch så fick han flytta ut igen och det tycker jag gjorde honom mycket piggare och gladare. Vetrinären sa att han skulle stå inne första dygnet då narkosen gjorde att han inte kunde reglera sin temperatur. men jag tror värmen gjorde honom dåsigare.
Vad skönt att allt gick bra och att han är lite mer pigg nu!
Vad bra!
Lite svårt att se, men vet är inte alltid lätt att fota dem, men det ser bra ut vad jag kan se!
#11 jag kan inte se så mycke mer när jag kollar heller, än det man ser på fotot. men pälsen ser så fin runt om och det luktar inget.
Det ser verkligen jättebra, vänligt ställe att läka sår på!
Idag när jag kom ut hade lillplutten vänt upp och ner på hela buren, både vattenskål och matskål hade han lyckats ommöblera. Man kan inte ens märka att han vart med om en operation så jag öppnade upp buren så han har tillgång till hela och jösses vilken fart han fick, rusa runt som en galning med glädjeskutt. Nu ligger han o myspyser på sin favoritplats.
Allt är som vanligt igen då - vad härligt!
De brukar bli lite sådär extra busiga när de varit lite trötta efter narkosen, mina har i alla fall blivit tokiga och gjort glädjeskutt på löpande band.
#16 jag kan föstå dem. från att ha känt sig energilös till att återfå den. då skulle ja oxå göra glädjeskutt :D