Fodertråd
Nu är jag här igen och skapar en tråd om foder… Denna gången blir det lite mer allmänt så att jag slipper skapa nya trådar hela tiden utan nu kan samla mina funderingar i en tråd. Känns som att de flesta "fodernördar" som var här på forumet tidigare har försvunnit, men jag hoppas att det finns någon kvar som har lust att bolla lite ideer med mig. 😉
Hittade för ett tag sedan detta fodret: http://www.dodsonandhorrell.com/our-feeds/chaffsforage/chaffsforage/just-grass.html
Har nu tagit reda på mer om värdena och det ser verkligen bra ut.
PROTEIN 13.5%OIL 4.0%FIBRE 25.0% ASH 9.0% MOISTURE <14.0% ESTIMATED DE 10.0 MJ/kg Calcium 0.7% Vitamin K 1.6 mg/kg Phosphorus 0.3% Copper 7mg/kg Magnesium 0.26% Iron mg/kg Vitamin A 5iu/kg Manganese 30mg/kg Vitamin E 30 mg/kg Selenium 0.05mg/kg Zinc 16mg/kg Lysine 7.3g/kg Starch: 3% Sugar: 12%
Nu råkade visst allt bli en klump men det går väl att läsa ändå. ;)
Detta fodret består bara av några olika sorters gräs, så det är ju väldigt bra och naturliga ingridienser, och ändå är proteinet så pass högt. Fetthalten kan man ju tycka är lite högt, men jag får bilden av att det är mycket fleromättat fett vilket ju är bättre än mättat fett. Så jag tror inte det är något man ska vara rädd för.
Som ni ser i länken är fodret inte i pelleterad form, men det ser jag inte som någon nackdel.
För mig som har teddysar skulle detta funka jättebra om man blandade upp med något annat med lite mer protein. Men för korthåriga dvärgkaniner som används till kel räcker nog detta gott. Kanske kan man blanda med tex Meister Lampe om man vill sänka fetthalten lite.
Kram Elsa
Medarbetare på Teddykaniner i fokus
#0 Låter som ett hederligt hö med lite tillsatser för att hålla vikten :) Låter gott;D
Spännande, najs foder! :D Faktiskt något att överväga… Fettet är ju det enda som är lite högt, men ger man bara lite och som du säger det är "bra fett" så kanske det kan funka bra ändå, Eller blanda ut det lite som du säger? :) Meister eller Jr Farm… Kul!
Hittade för fodernördarna att Oxbow släppt ett nytt foder!
http://store.binkybunny.com/natural-science---adult-food-4-lb-p173.aspx
Tycker det ser bättre ut än Bunny Basics T som ju hade lite låg fetthalt för många aktiva kaniner. Nu har detta istället bara 12% protein, men det finns ju fler foder att blanda upp proteinet med än ned fettet, om det nu behövs :)
#1 De skriver ju att det ska vara extra smakligt. Sedan antar jag att de skriver lite sånt som bara är reklam, men det vore ju roligt om kaninerna tyckte det var gott.
Funderar lite på vad man kan blanda detta med för att få upp proteinet till mina kaniner. Lucernpellets finns ju, men det finns bara i superstora säckar.
Sedan finns ju Rabbfor och typ Cuni Fit, men det är ju spannmål i dem och det undviker jag gärna.
Kanske att man skulle ta lite torkat vetegräs och blanda i… Om man får tag på det. Det är ju superhögt protein i det. 30 % protein, 5 % fett och 35 % fibrer. Men då stiger ju fetthalten ytterligare.
Kram Elsa
Fodertrådar är alltid bra! Även om man inte har någonting att bidra med så lär man sig ju alltid något. Lite OT men jag skulle vilja fråga en sak? Vad är bra värden och vilka bör man inte över/under-stiga för att ett foder ska vara bra? Jag ser mest en massa siffror…
Hälsningar från mig, ponnyn och kaninerna :)
#2 Spännande! Förstår inte riktig vad de menar med min och max, men jag antar att det är att de inte riktig fastställt näringsvärdena. Ska väl behövas ganska många analyser för det. Men isåfall är det ju minst 12 % protein. Kanske mer? Fast också minst 3 % fett, hoppas att det inte blir mer där…
Nackdelen med fodren från Oxbow är ju att de är dyra! Har fem kaniner, vilket iof inte är så många, men jag lägger hellre pengarna på annat åt kaninerna än svindyra foder när det dessutom finns ungefär lika bra billigare. Nackdelen med de billigare är ju ofta att man bara kan köpa dem i större mängder, och ofta måste de dessutom blanda dem. Det är ju inte så lätt om man bara har en kanin.
Att blanda Bunny Basic T och detta nya kanske vore något? Högre protein, lägre fetthalt och högre växttråd.
Kram Elsa
#4 Det beror ju på lite vilken kanin man har (bara för att göra det ännu krångligare😇). Om vi säger att du har en korthårig dvärgkanin skulle jag nog säga att värdena ser ut ungefär såhär:
Protein: 11,5-13,5 %
Fett: 1,5-2,5 %
Fiber: 18 % +, de bästa fodren ligger runt 30 %
Kalcium: 0,5-0,8 %
Sedan får man öka protein-, fett- och kalciumhalten lite om man har långhåriga kaniner. För mina kaniner (teddys) skulle optimala värden ligga runt 15 % protein, 2,5-3 % fett, massor av fibrer (typ 30 %) och en kalciumhalt på 0,8-1 %.
Kram Elsa
Glömde säga att det också spelar en stor roll vilka värden höet har. Man bör därför ha en analys på sitt hö.
Kram Elsa
#5, Jag va inte så nöjd när jag använde Basic T, magrade av o så :/ Men det har funkat bra till en hermelin som fick överta påsen när jag inte ville ha det längre xD Men därför är jag lite intresserad av detta nya, även om jag eg inte vill ha det till Molly så kanske nån annan Oxbow-användare är intresserad :D? Iaf som du sa, för att blanda? :)
Tycker fodret du skrev verkar jättetrevligt, hur skulle man kunna få hem det tror du? Det är ju grymt billigt kilopris, men vet inte om jag vill ha hem 15 kilo iofs… Hm… Annars har det typ samma värden som blandningen jag ger nu, fast min e på 3% fett. Bättre innehåll på denna då jag ger delvis Cuni Complete
#8 Din kanin är lite större också va? Kan tänka mig att det inte funkade så bra med 1,5 % fett där.
Det finns på stroeh.de bland annat, men jag tror att det finns svenska återförsäljare också. Testa att googla. =) Annars funkar det jättebra att beställa från Tyskland även om frakten är lite dyr.
Tror till och med att säcken är 20 kg. Så till en kanin blir det nog lite mycket. :/ Jag gör av med 25 kg foder på tre månader så en hel säck är lite mycket för mig också eftersom att jag nog behöver blanda upp det med lite annat. För man säger väl att det är bra om man inte låter fodret stå så mycket längre än så. Men jag vet inte, det borde väl klara sig längre om man förvarar det bra. Längre än sex månader bör det ju inte stå iaf.
Vi kanske skulle gå ihop några som var intresserade av att testa detta. Dock måste jag hitta något lämpligt att blanda med innan jag bestämmer mig. Någon som har lite förslag? Vill helst få upp proteinet till typ 15%. =)
Kram Elsa
#3 Kanske blanda upp med Cuni Pro? Då får du både upp proteinet och ner på fettet :)
Blandar du lika får du
Protein 14.25
Fett: 3.25
Fiber: 22.75
Calcium: 0.85
Fosfor: 0.4
#10 Det är ju faktiskt en bra ide. Dessutom får jag upp kalcium vilket också är bra. Kanske att man sedan skulle blanda Cuni Pro med lite Cuni Fit så får jag upp kalcium ännu mer, och proteinet också. Båda de går ju att få tag på i mindre volymer. Dock är det ju spannmål i dem, men när det gäller kaninfoder kan man ju inte vara för kräsen eftersom att utbudet är så litet.
Kram Elsa
#6 Tack!:)
Hälsningar från mig, ponnyn och kaninerna :)
Kolla in detta fodret förresten! Typ Cuni Complete fast mycket billigare (och i större säckar). http://www.bibo-natur.de/Nager/Kaninchen/Grundfutter/Union-Apfel-Brocken?c=217
Kram Elsa
#11 Ja, Cuni Pro är spannmålsfritt. Men Cuni fit har jag också hört bra om. Nej, det finns så litet utbud idag, så man får inte vara alltför kräsen :D
#14 Jasså, är Pro spannmålsfritt? Det låter ju bra.
Man får hoppas att utbudet ökar så att vi kräsna kan få välja och vraka. =)
Kram Elsa
#13 Det där fodret var verkligen billigt :P Synd de inte har sånt i Sverige.
#15 Jo, den ska vara spannmålsfri enligt förpackningen :) Men för mig så kvittar de ibland. Kör blandning jag med och då blir det både spannmål och utan. Går som inte att vara för kräsen, då blir man helt ruinerad :P
Ursäkta, Lånar tråden lite ^^
Om man blandar med 1,5 Grainless complete och 8 kg Cuni complete, Och dom får 2 matskedar per dag, Vad blir värderna då? ^^
//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!
Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story
#17 Jag ska räkna åt dig, fast imorgon :D
Måste sova lite :P
Hur mkt ska man ge av detta? En dl funkar väl inte om det inte är pelletsform. Kan man ge enbart lucernpellets till kaniner istället för ex. Rabbfor. Mina klarar sig bra på enbart hö men jag vill ge lite pellets för de är van vid det, älskar det och jag behöver extra till honor med kull.
#19 Man får nog väga det, ca 50 g är nog lagom. Det beror ju på lite vilka värden pelletsen har. Ofta är kalciumhalten ganska hög, eller proteinet. Men har det hyfsade värden funkar det jättebra. Dock brukar inte alla kaniner gilla lucernsmaken.
Kram Elsa
Nu har ju inte jag kaniner ännu utan väntar på mina (gotlandskaniner) och tänkte ge lite foder till dem vilket foder vore bäst? Kommer att ge samma som uppfödaren i början men vill lära mig vad/hur man väljer foder. Om det är totalt OT så säg till och jag startar en egen tråd.
Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus
#17 Även om du ger 2 msk blir värderna detsamma.
Detta blir värderna ifall du blandar alltihopa.
protein: 14.38
Fett: 2.98
Fibrer: 20.23
Calcium: 0.83
Fosfor: 0,55
#21 Ja, de som har bra värden och är spannmålsfria är Cuni Complete, Cuni pro, Cuni nature rebalance, Jr farm grainless. m.m
Beroende på vad man har för budget så finns det massvis mer jag kan rabbla upp :)
#22 Är det bra värden? :) *Kan ingenting om detta*
//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!
Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story
#24 Det är väldigt bra värden
#16 Det är möjligt att det går att beställa hem, ska kolla upp det senare. =)
Kram Elsa
Jag är väldigt intresserad av Grass-fodret, om en större beställning som delas blir akuellt
#27 Jag skulle också vara intresserad av att testa det. =)
Kram Elsa
Jag också :)
Här är lite övriga intressanta foder från Bibo Natur. http://www.bibo-natur.de/NAGER/Kaninchen/Zusatzfutter/Pellets/Union-Mini-Brikk-Kraeuter?c=223 http://www.bibo-natur.de/Nager/Kaninchen/Zusatzfutter/Pellets/Wiesengras-Pellets?c=223 http://www.bibo-natur.de/Nager/Kaninchen/Zusatzfutter/Pellets/Loewenzahn-Pellets?c=223 http://www.bibo-natur.de/Nager/Kaninchen/Zusatzfutter/Pellets/Luzerne-Pellets?c=223 http://www.bibo-natur.de/Nager/Kaninchen/Zusatzfutter/Pellets/Wiesengras-Knubbel?c=223 http://www.bibo-natur.de/Nager/Kaninchen/Zusatzfutter/Pellets/Wiesengras-Rollen?c=223 Har inte hunnit översätta vad de innehåller ännu. Många av dessa foder kan ju användas som proteintillskott, och vissa som helfoder. Försökte kolla upp om det gick och beställa därifrån till Sverige, men jag hittade inget. Har dock hört att det ska gå men att frakten är dyr, typ 27 euro (för en 25kg-säck). Jag ska försöka se om det finns billigare sätt att hämta hem något därifrån. De har även fina torkade grejer där. Känns ju supertrist om man inte skulle kunna få hit alla dessa fodersorter till Sverige
Kram Elsa
Är det någon som vet vad Meister-Lampe har för kalcium halt?
/Kram Jennifer
#31 Ingen aning, men alla mina djur dissar det. Har en påse helt oöppnad :(
#31 Skulle tippa på typ 0,5 %, det kan inte vara så mycket iallafall. =) Du lär märka om det är för lite om kaninerna får gulaktiga tänder, är det för mycket (vilket jag inte tror i det fodret) kommer du se att det är kalk i kisset. #32 Haha, kan tänka mig det, kaninerna tycker väl att det är för nyttigt. ;)
Kram Elsa
#31 Då kanske man inte ska satsa på det ;)
/Kram Jennifer
Vad kan ni tipsa om för foder?
/Kram Jennifer
#33 Ja, det är lite tråkigt.. Jag vill ju att någon ska kunna få användning för det, men jag känner lixom ingen som har kaniner eller marsvin :P
Undrar om hästar kan äta sådant? :D