Lättskrämd & lättirriterad?
Hej
För 2 veckor sedan fick jag hem 11 månader gamla Sally, en dalmatinerrex-hona, från en trevlig uppfödare som bestämt sig för att minska ner på antalet kaniner på sin gård pga sina studier på internatskola.
Ända från början så har Sally varit en väldigt lugn och oberörd kanin, som tar allt med ro och "en nypa salt"; hon har varken låtit sig skrämmas av hundar, dammsugaren, musik eller små barn på besök. Så det märktes att hon fått en bra start och varit välskött hos uppf. - hon hade en fin grundtrygghet helt enkelt.
Jag började direkt att klickerträna med henne, och hon gjorde väldigt snabbt framsteg - kom på inkallning, lärde sig hur man ska använda targetstick, och vi tränade in ett enkelt trick.
Men nu är Sally som förbytt och jag är orolig för henne.
Hon har plötsligt blivit väldigt lättskrämd - kan få panik och göra en tvärrusning och gömma sig för tillsynes ingen anledning. Även om man pratar lugnt med henne, och inte gör några häftiga rörelser kan hon bli sån. Springer snabbt och gömmer sig och stampar hårt med baktassen. Hon vill inte komma när man ropar längre, eller ta pellets ur handen.
Hon har också blivit mycket mer "irriterad" i sitt beteende allmänt. Hon gräver hårt i burbotten, gnager och sliter i saker (inte ett lugnt trivsel-gnagande, utan aggressivt/irriterat liksom), och kastar sina skålar så det smäller och skramlar… Och hon äter inte upp pelletsen som flyger ut heller.
Sally är frigående, har 65 kvm att röra sig på, hon får bra foder, blir aktiverad osv.
Har hon ont? Är hon sjuk? Är hon missnöjd över något - vad?
Det var 10 år sen jag sist hade kanin, då en dvärgvädur. Jag känner mig lite oerfaren och orolig.
Alla tankar av intresse.
Jag skulle ta henne till en veterinär för att kolla att hon inte har ont någonstans. Eller så är det kanske brunsten som spökar? :)
#1 Håller med. Jag tänkte dock direkt på brunsten. Du kanske kan höra med uppfödaren om hon brukar bete sig så när hon brunstar. Min dam blir lite annorlunda då hon brunstar och gräver som en galning, plus att jag stött på en del kaninhonor som kan bli riktigt sura och stökiga. Dock har jag ju inte haft mer än den hona jag har nu hemma… så all erfarenhet kommer från jobbet. :)
Tack för era svar.
Öronen är upprättstående och ögonen är pigga och klara, och hon sitter inte bara och trycker - så jag tvivlar faktiskt på att hon är sjuk. Kanske är det brunst ändå, då. :)
Tror det är brunsten. Men av ren tanke, har du ändrat ngt? Typ, nytt foder, eller ngt annat i miljön?
Mvh Klara, Musse, Hedda och Rabalder.
Brunst tänkte jag på, hur länga har hon varit så? Min kan bli riktigt skygg,arg mm. när hon är under brunst period, brukar vara i ca 3 veckor sen blir hon hur social som helst igen :)
Tror också på brunst. Mina kaniner har väldigt starka vårkänslor nu, hanarna juckar och grymtar och honorna "viftar" på svansen och reser upp baken när man klappar dem. ;)
Kram Elsa
Medarbetare på Teddykaniner i fokus
#4: Ja, alltså ändrat och ändrat… Hon flyttade ju till mig för bara två veckor sedan. Jag bor i lägenhet i stan, och uppfödaren bor på landet. Av bilderna på hennes sida och i annonsen att döma (fotade på ett bord ute i snön) så tror jag att uppf. har de ute, eller iaf i ladugård eller liknande. Så det är klart att kaninen har genomgått ett miljöombyte nyligen! :)
Hon har även börjat fälla, helt säkert pga att hon precis bytt från en svalare till en varmare miljö.
Foder ger jag dock samma som uppfödaren - dvs. hö av god kvalité, kaninpellets som belöning i träningen på dagtid och fri tillgång på kvällen/natten, samt blandade färska grönsaker flera gånger i veckan.
Vet inte om jag gör något fel? :/
#5: Hon har varit sånhär sedan i onsdags, då var det som att det "vände" på nåt vis - hon blev då plötsligt tvärskraj för min flickvän som bara gick förbi helt som vanligt, tidigt på kvällen. Rusade iväg och gömde sig och stampade till hårt två gånger i golvet, och var sen svår att locka fram.
Min flickvän gick som vanligt, varken jättesakta eller jättefort, så ja tycker inte att Sally borde blivit överraskad…
Sen dess har hon fortsatt att vara lättskrämd och bete sig sådär irriterat - imorse vaknade jag av att hon kastade runt skålen som en galning, det skramlade och small så halva huset måste hört :P
Och så har hon gnagt på sitt hus och på gallret - bara dumheter, då hon har gott om annat som är mkt bättre för henne att gnaga på. Och hon borde inte vara understimulerad, hon är som sagt frigående och vi klickertränar…
Låter väl mest rimligt att det är brunst, som ni verkar vara eniga om. Hon får väl vara surtant ett tag då, så ser vi vad som händer :)
#7 Då låter det som brunsten! Du gör absolut inte fel, mer rätt att kolla upp att allt är OK med henne!
Mvh Klara, Musse, Hedda och Rabalder.