Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 511 ggr
Caroline.H
0

Konstig kanin

Min kanin(dvärgvädur, hona, ca 2 år)beter sig sen i förmiddags lite konstigt. Hon satt under buren, kom inte fram till gallret när man kom ut, utan satt liksom och "halvsov" lite. Efter ungefär en timme kom hon ut men hon satt still väldigt mycket, bytte ställning ofta och "sträckte" på sig en del. 

Hon brukar alltid springa runt som en tok, och bokstavligen kasta sig över maten när man kommer ut. Hon fick lite gurka, knäckebröd och pellets(Edel) runt halv 7 men ville inte äta alls. 

Efter en stund gick jag ut och märkte att hon slickade på golvet, det har hon gjort förut när hon varit törstig så jag gick ut med en vattenskål åt henne(hon dricker oftast bättre när hon får skål), och då drack hon lite. 

Vi satt och kollade runt på nummer till veterinärer, akutjourer osv och tänkte ringa till Strömsholm när min brorsa upptäckte att hon satt och åt lite gurka. Vad jag såg så åt hon en gurkskiva och lite pellets, och det var såklart en otrolig lättnad. Sen började hon också gnaga lite på sin gren, och flyttade sig även till "sin vanliga plats" där hon alltid brukar sitta.

När jag gick ut gjorde hon som hon brukar, sprang längs gallret och ställde sig sedan på bakbenen, drog sig inte undan när jag försökte klappa osv. Hon har aldrig gillat att bli upplyft så hon försökte dra när jag greppade henne men jag ville känna på hennes mage så hon fick finna sig i det. Hennes mage kändes precis som vanligt, den var inte hård/uppblåst på något sätt. Hon var lite stressad eftersom att jag tagit upp henne lite halvt våldsamt så hon andades lite fortare än vanligt men andningen lät obehindrad och när jag väl placerat henne på soffan var hon helt tillfreds med att jag klämde på hennes mage osv.

Nu har hon gnagt ännu mer på grenen och hon har ätit upp i princip all mat förutom lite av pelletsen. 

Vi avvaktar med att ringa till veterinären för nu beter hon sig i princip som vanligt. Antar att hon kommer vara skapligt trött på mig om några timmar med tanke på att jag springer hos henne ungefär var femte minut, haha. 

Jag tror att vi har skämt bort henne lite för mycket, särskilt min pappa. Jag ska låta bli att ge henne pellets och "godis" nu i några dagar och bara ge henne vatten och hö, så får vi se hur det går.

Jag tar emot alla tips? jag kan få, om jag ska ge henne något speciellt att äta de kommande dagarna osv. :)

//Caroline

fossingen
1

Jag tror hon helt enkelt var trött.