Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1247 ggr
[Niike]
0

Hona+hona?

Hej!

Jag har två honor, en Fransk Vädur och en Löwen. Tror ni att de skulle funka tillsammans? Eller blir det bråk?

Mvh Maja

Tina-A
0

Hona + hona kan ju bli bråk precis som med hane och hane. Och då känns det ju lite extra farligt när det är så stor skillnad på dom.

Personligen skulle jag inte testa, men finns kanske andra som skulle göra det :)

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

myriis
0

Tror det kan gå, men eftersom Franska väduren är större än Löwen kan den skada din löwen rejält (med flit eller inte).
Hur gamla är dem?

[Niike]
0

Löwenhonan är jag lite osäker på hur gammal hon är, men ca 4-5 år. Franska Väduren är bara 10 v :)

[Quellii]
0

Jaa det är lite svårt att säga, dock brukar Frassarna vara riktigt snälla har jag hört. :)

L8sson
0

jag har en hermlin blanding tillsmammans med en gotlandskanin de e skillnad på dom men de går ju ganska bra de går bättre och bättre för varje dag :)

[Niike]
0

Okej.. Tycker ni jag ska prova?

Chippers
0

Testa först att ha de i två olika burar bredvid varann, så att de kan hälsa genom gallret. Verkar det funka kan du efter ett tag kanske sätta ihop de i samma bur, men var beredd med något i handen om bråk skulle ske ..

L8sson
0

ja dom komma bråka och jaga varandra mkt men jag låter dom göra upp om vem som bestämmer … och i en bur som ingen av dom har varit i förr och ett hus var som dom kan "gömma" sej i :P

[Niike]
0

Okej! De har redan hälsat på varandra då de bor precis bredvid varandra med bara galler emellan. Jag kan prova att ta ut dem i rasthagen någon dag, ställa in lite hus och sånt så de kan gömma sig om den andra blir för jobbig;)

Chippers
0

Tänk på att ska du testa att ha dom tillsammans måste buren vara stor så att de kan komma ifrån varann. I det vilda bor de ju i flock men har egna bohålor ..

Ha gärna minst två gömställen också, så att de kan ha varsitt.

L8sson
0

aa exakt ;)

Chippers
0

#9 Ok :)

Chippers
0

#9 Går det bra när det är galler emellan bara?

myriis
0

Tänk på att när burarna står bredvid varandra kan dem bli arga och försvara sitt revir (alltså buren)

[Niike]
0

#13 Japp det går bra. Jag har satt upp som en liten vägg på ungefär halva gallret så att de slipper se varandra om de inte vill det^^ Men de brukar sitta bredvid varandra med gallret emellan, så de verkar ju inte precis sura på varann:P

Chippers
0

Okej :-)

Tina-A
0

Berätta hur det går sen!

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

[Niike]
0

Yes det ska jag:) Men jag släpper nog ihop dem imorgon eller någon annan dag, för vädret är så växlande nu. Just nu skiner solen, himlen är klarblå och det är ganska vindstilla. För en kvart sen ösregnade det;) Men jag får se, om vädret håller i sig såhär och är fint kanske jag släpper ihop dem idag.. (c:

Theresze
0

´Du aknske borde städa buren innan du lsäpper ihop dom, så dom  inet har rveir

mintooo
0

själv så skulle jag då inte riskera att nån av mina kaniner blev skadade men du gör ju som du vill! xD

L8sson
0

med mina gick de ju bra fast den som bestämmer hon jagar den andra ibland … men dom sattes ju ihop häromdan ..

Keligast
0

Jag tror det är likadan risk som att sätta ihop en kastrerad hen och en hona som det är med hona och hona^^ jag har haft två honor tillsammans i 5år..men nu dog den ena förra sommarn (kajsa)

Max-Lisa-Kim
0

Det beror ju också på när man sätter ihop dem tillsamans.

2 honor som växt upp tillsamans ska det i regel inte bli bråk mellan. Men det bästa valet med två kaniner är ändå 1 hona och en kastrerad hane. Kaninsystrar går ju oxå bra.

ikea
0

Jag har haft honor i olika storlekar som har bott tillsammans och det har funkat bra. I förrgår satte jag ihop mina tre honor och min kastrerade hane och det gick jättebra. Fast jag satte ihop dom i en stor inhängnad dom inte hade varit i förut . Har du möjlighet att låta dom göra så är det ju en fördel. Du ser ju om dom börjar bråka, då är det ju bara att sära på dom. Jag tycker nog att det kan vara värt ett försök.

SagaoAlfred
0

Jag tycker också att det är värt ett försök.
Vet några bekanta som har satt ihop två honor å det har gått bra, även fast jag vissa fall där dom bara bråkat å bråkat också.
Det är så olika!
Men var beredd på att dom kommer att jaga varandra mkt de första timmarna. Det gjorde mina kaniner iaf (hona + kastrerad hane) men sen dom bestämt rangordningen så gick det bra.
Nu några månader senare så är dom bästa vänner!

[Niike]
0

Här kommer lite om hur det har gått:)
Jag satte ihop dem häromdagen i uteburen. Fia sprang fram till Alpha och började para sig (helt normalt, jag vet^^) , sen luktade hon henne i rumpan, parade sig, luktade i rumpan osv några gånger. Alpha stampade till, skuttade iväg och morrade lite som för att säga att Fia skulle sluta.. Fia skuttade iväg och satte sig en bit bort. Sen skuttade hon tillbaks till Alpha, och när Alpha då skuttade iväg hoppade Fia på henne lite. Sen bar jag in Fia då jag tyckte hon blev för jobbig..
Ska jag låta dem träffas igen? Vad tror ni?

Keligast
0

#26 Träna lite varje dag och sätt dom någonstans som dom aldrig har varit. Jagar Fia henne hela tiden eller är det upphåll imellanåt?

[Niike]
0

#27 Det är uppehåll kan man säga. Hon springer inte som en galning efter Alpha och jagar henne, utan nosar lite i rumpan och parar sig mest. Sen när Alpha säger ifrån så lägger hon av ett tag. Sen gör hon typ samma sak igen…

Martina-b
0

fortsett så du har gjort och tänk på att städa buren de ska bo tillsammans om nån av dem haft den innnan även flytta på mat och vatten till annt ställe då känner ingen av sig så säker och ingen har något rivir…….

Rajamaja
0

Jag håller på att vänja in min dvärgvädurshane (kastrerad) med min lilla franska vädur som jag nyss köpt. Och hanen har ju bara PARNING i skallen, men han låter ändå honan vara ifred stundvis, och han springer iväg en sväng och gör nåt annat och sen tillbaka till honan, för att hålla på igen. Har tagit bort honom flera gånger idag på den korta stunden de fick träffas. Han krafsar gärna på henne, och nosar runt också. Tänkte låta dem träffas en stund varje dag, en tid framöver så jag ser hur det utvecklar sig. Ingen av dem har visat sig vara grinig än, men det kan ju ändras om han aldrig låter honan vara ifred. Och om allt fungerar bra så ska de få flytta ihop…Glad

[Niike]
0

#30 Hoppas det går bra med dem då så de kan bo ihop:)

Keligast
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#30 Var samma sak med Albin och Mimmi och nu är dom bästisar :)

Clariiz
0

Mina tjejer är ju syskon. de bodde i hop tills båda blev "dräktiga" (visde sig bli sken) nu vill de knappt bo ihop, men jag låter de spendera lite tid ihop minst varrandag! Och de bor annars bredvid varandra och då sitter de å myser.

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

L8sson
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

fortsätt .. men dom måste ju va med varandra helatiden du kan inte ta bort dom från varandra helatiden .. mina 2 som jag har ihop nu dom har hålt på att "bråka" i kanske 5 dagar men nu sitter dom med varandra och bara njuter av de.. me mina andra kanin gick de bara 1 dag så va dom kompisar ..

[Niike]
0

UPPDATERING:D

Här kommer lite goda nyheter.
Idag tog jag ut Fia och Alpha i kompostgallerhagen som består av 8 galler. Innan det hade jag byggt ett stort hus (40*29cm) med öppning och fönster som jag ställde in. Och så satte jag in två stubbar med en bräda emellan, för jag hade inget mer hus eller material att bygga ett till.
Niike satt i uteburen som stod bredvid kompostgallerhagen. Fia skuttade såklart bort tills hon kom så nära Niike som det gick. Alpha skuttade in i huset med en gång, men var snart ute igen. Sen parade sig Fia en stund med Alpha, trög som hon är^^ När inte Fia var i närheten passade gräsvraket Alpha på att mumsa i sig massa gräs. Och så höll det på hela tiden. Para sig, äta gräs, springa runt lite och försöka nosa på Niike genom två galler ;) Sen skulle jag gå och göra något annat så då tog jag in Alpha och Fia för jag har inget tak till hagen än, och ville inte lämna dem utan tillsyn.

Senare tog jag ut dem igen, och då var det ungefär likadant. Para sig, äta gräs, springa runt, och nosa på Niike;D Fia gjorde massa gläjdeskutt och rullade sig i ett jordigt hål hon just grävt, typiskt henne;)
Sen kom Hugo (katten) och ville vara med och gosa. Jag lyfte in honom till mig i hagen och höll i honom. Sen släppte jag honom och hade honom bredvid mig, och då kommer Fia fram, orädd som hon är, och börjar nosa som en galning på Hugo. Han blir förskräckt och hoppar upp på taket på huset. Då kommer Alpha och sträcker sig upp och nosar på honom, och där står hon ett bra tag och de nosar på varandra. Sen lyfter jag ner Hugo fegisen och har honom på marken så att kaninerna ska vänja sig lite. Då kommer Fia i full fart och rusar rakt på Hugo, för att lukta på honom;D Han ryggar tillbaka och ser livrädd ut, hahaxD Sen kommer Alpha och vill gosa lite, men då springer han in och sätter sig i kaninhuset. Fegis;D

Oj nu blev det riktigt långt.. Men men, det har gått bra iaf, och ninerna verkar funka bra ihop. Visst, Fia är lite jobbig och ska jucka med Alpha hela tiden, men det lugnar nog sig:D Och Hugo verkar också funka bra med kaninerna , eller inte:D Feg som han är, hahah:)

ikea
0

Vad roligt att det funkar så bra. Mina kaniner jagar också mina katter som är så fega så dom springer iväg. Ser mest ut som kaninena är nyfikna och vill busa.

[Niike]
0

#36 Ja, det känns bra:') Hahax)