Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 921 ggr
Max_129
0

Hjälp???

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag vill ha hjälp med min kanin hon bits och klöser mig och det är inte kul jag har uppe henne ngn timma per dag och försöker verkligen få henne gosvänlig och så hon inte biter mig eller någon av mina kompisar. tex igår når jag tog upp henne så satte jag mig i soffan och tog fram en morot och hon satt glatt med öronen i luften och hoppade rund på mig och helt plötsligt började hon bita mig???? Varför?! Hon är en blandning av någon lejonhuvad och dvärgkanin och väger ca 2-3 kg och har en bur på 130x60x50 (LxHxB) och är 1,5 år och har inte fått någon kull. Hon heter Pumlan.

www.idasvardag.devote.se <3

Fridaaaa
0

Nafsa eller bita? Viktigt att skilja på det tycker jag.
Ja den lejonhuvade kaninen syns hehe undra vad det är med då, finns ju lite olika dvärgkaninraser :)
2-3 kg?! Hon ser inte ut att väga mer än högst 2 kg, inte mer hehe

Någon timme/dag tycker jag är lite att umgås med kanin om det är så varje dag. Hur aktiverar du henne? hur ofta får hon vara i hagen?

Visar du att du är rädd när hon beter sig så?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Max_129
0

nej jag har läst på och sånt och dom säger ju att man inte ska vara rädd och jag tar och säger nej och flyttar lite på henne eller få henne att komma in att göra något annat. Och hon asså jag vet inte riktigt om hon nafsar eller biter men jag har haft en hamster som har naffsat och det kändes helt annorlunda för dom har ju lika stora tänder, så jag tror att hon biter.och jag låter henne hoppa runt på marken och i sängen i mitt rum osv. och jag har förskökt att få henne att hoppa men har inte velat hoppa hon knuffar ner hindret osv.

Och bilden jag tog får henne att se liten ut ;)

Fridaaaa
0

#2 Okej, ja det är rätt att man ej ska visa sig rädd för dem (vilket inte alltid är lätt hehe).

För mig biter en kanin om det blir tydliga märken eller om det går hål :)
Nafsande känns med i regel, såklart.

Okej :) Vad bra, hon kanske vill ha annan aktivering? Som t.ex leksaker, klickerträning mm.

Aha har du någon mer på bild på hela henne? :)

Max_129
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jag har denhär bilden :)

Fridaaaa
0

#4 Okej tycker hon ser inte så stor ut :)
Undra vad det är mer än lejonhuvad kanin, för den syns tydligt :)
Det är ju ett stort spann också mellan 2 och 3 kg, så tippar på 2 kg på henne. Söt!

Hur gammal är hon? Hon kanske testar dig?

Max_129
0

Jag kan inte öppna dina länkar😮

Max_129
0

Jag har haft henen i lite mer än ett år och är ca 1år och 8 mån

Fridaaaa
0

#6 Vilka länkar? Mina bloggar i signaturen menar du? De fungerar för mig :) Några andra länkar har jag ej

Fridaaaa
0

#7 Okej hmm… Men testa att akivera henne med annat kanske :)

Ellster
0

Ser ut som en lejonhuvad hermelin tycker jag :D

"Bunnies are like choclate, you can´t only have one"

Max_129
0

Okej Tack för svaren :)

Fridaaaa
0

#10 Finns ingen ras som heter så :) Eller du menar korsning mellan det? Då kan den ej väga 2-3 kg :)

Ellster
0

#12 Nån korsning i såfall :)

"Bunnies are like choclate, you can´t only have one"

Fridaaaa
0

#13 :) En lejonhuvad kanin kan väga upp till 1,9 kg, enligt standarn men jag tror det är något mer :P

Max_129
0

har nyss vägt henne hon väger 1723g :) du hade rätt Frida :)

Fridaaaa
0

#15 Som jag misstänkte ^^, Himla söt i alla fall :D
Då kan det ju vara lejonhuvad kanin & hermelin eller liknade i då :)

slarvigt
0

I vilka situationer är det hon biter? Du säger att ni sitter i soffan med en morot och hon helt plötsligt biter dig? Kan din arm eller liknande ha varit ivägen? Flyttade du på moroten så att hon inte kom åt den just då? 

Du skriver att hon bits och klöser. Är det så att hon "gräver" på dig och biter? Det kunde min kanin göra när han var liten, om jag hade en stor tröja på mig eller ett täcke över mig, då trodde han liksom att han skulle kunna gräva i den :)

Titta noga på vilka situationer detta händer i, vad händer innan och vad kan kaninen vilja? :)

Fridaaaa
0

Ja "klöser" eller då gräver kanske du menade, har min innekanin gjort på mig ibland och nafsat. Och det har varit ev bus och för att få uppmärksamhet :)

Frosstis
0

om ni ligger och gosar eller så och sen börjat hon krafsa på din mage, och sedan bita tag i tröjan? så hände det med mig också, men kaninen gjorde så för hon ville slicka på min mage :)

Max_129
0

Hon hade moroten och jag aa asså hon är aggressiv det vet jag för beteendet har pågått i 1 år

Fridaaaa
1

#20 Bara för att det hållt på i 1 år, är det ej aggresivt beteende :)
Morrar hon, flyger på dig, och hugger?

För nafsar hon och gräver på dig, är det ej aggresivt beteende :)

Ljusta
1

Tycker hon om att du håller på med henne? Vissa kaniner gillar inte att man håller på med dem och har en starkare integritet än andra. Om du tolkar hennes beteende, tror du att det kan vara hennes sätt att säga att hon vill vara ifred?

Ljustadalens kaningård

Klara.b
0

Har kaninen Tillräckligt med aktivering i buren?

Mvh Klara, Musse, Hedda och Rabalder.

AkaiTsuki
0

Min första kanin var sån när jag köpte henne, hon blev aldrig glad i människor (köpte henne när hon var 2,5 år) Men hon blev så himla glad över att umgås med andra kaniner, kanske pröva det?

//Joanna

Max_129
0

Jag har provat att ha henne med andra kaniner men hon gör utfall mot dom. Och hon morrar när jag ska ta upp henne ur buren och gör även utfall men jag tror att hon är rädd för hon sticker iväg och gömmer sig så jag tror att hon försvarar sig. Och jag tror att hon vill vara ifred ja, om hon skulle få bestämma så skulle hon vilja vara ifred hela tiden men det funkar ju inte så och jag har köpt leksaker till buren men det blir itne bättre hon gör ändå utfall. Jag skulle hjärna vilja ha tips? och råd hur jag ska göra när hon gör utfall eller vill vara ifred osv. Men hon älskar att få hoppa runt i huset och därför låter jag henne göra det men sen om jag tar upp henne och sätter ner henne tex på sängen så biter och gräver hon på sängen, det gör hon inte annars. Så vad ska jag göra???????

tussen12
0

#25 låter som om hon har lärt sig att när man attakerar får man vara ifred.. Sätt henne i en Hage och lägg dig ner och läs en bok eller liknande. om hon gör utfall säger du ett skarpt Nej!

//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!

Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story 

Max_129
0

jag har faktiskt provar det men det funkar inte så bra heller för hon gör det hela tiden och först så "puffar''hon på mig och sen biter hon och det kan hon göra typ hela tiden jag blir å less på henne ibland det käns som att ingenting kommer att funka….

Fridaaaa
0

Kastrering kanske? Eller koll hos veterinär så hon ej ha ont någonstanns?

tussen12
0

#27 När hon puffar på dig betyder det ''Flytta på dig annars får du ett tjuvnyp'' Om hon puffar ganska hårt. Så hon varnar dig faktiskt.

Max_129
0

hur mkt borde det kosta?? För tillfället har jag inte så mkt…

Fridaaaa
0

#30 Skriv vem du talar med, alltså vilken inlägg du besvarar, så underlättar det :)
Kastrering av hona brukar ligga på 900-1200kr ungefär. Man får höra med närmaste veterinär. Är dock ingen garanti alls att det hjälper.
Undersökning vet jag ej vad det kostar, är lite olika.

Max_129
0

tussen 12:

okej men vad ska jag göra när hon puffar på mig??

Fridaakesson:

okej Frida men vi får väll se jag kan ta kontakt med min veterinär och kolla hur mycket det kostar

Fridaaaa
0

#32 Du kan ju göra en undersökning först, för att kolla om det är något som gör ont på henne.

Eller om du kan kontakta någon som är kaninkunnig, som bor nära dig som kanske kan hjälpa dig med problemet, få tips? & råd? :) För är svårt via nätet om man inte kan se hur kaninen beter sig.

tussen12
0

#32 Flytta på dig ;)

Max_129
0

okej ngn som vet om det finns någon person i umeå som kan kolla på min kanin????