Kanin iFokus

Kanin

Etikett: kaninungar-och-avel
LĂ€st 1660 ggr
[YukiOni]
2

Para sÄld hane?

Hej alla! đŸ˜ƒ
Innan jag förklarar dilemmat kan jag dra igenom detta frĂ„n grund och botten: 
Jag och min syster försöker avla fram Japan Sv/Gul pĂ„ utstĂ€llningsbara lejon, dĂ€rför har vi nu köpt in en hane med denna fĂ€rg för att fĂ„ in nytt blod i vĂ„ra linjer. 
Vi betalade hanen i 26:e Januari och han skulle levereras till LU nu i helgen, och komma hem till oss nĂ€sta vecka. 

Bara en grej som stör mig: Hans uppfödare ville bli av med honom p.g.a. 'fel fĂ€rg', dĂ„ det inte va hennes inriktning. Helt förstĂ„eligt. 
Av ren nyfikenhet gick jag in pĂ„ hennes hemsida. Nu stĂ„r det att den 16:e Februari & den 20:e februari parade hon 2 av sina honor med honom, fast hon inte lĂ€ngre Ă€ger kaninen. SjĂ€lvklart har hon inte berĂ€ttat detta för oss, utan vi tĂ€nker ta det med henne nĂ€r vi har fĂ„tt hem honom. 

Vad tycker ni om detta? 
(Knorrar sjĂ€lv lite över faktumet att vi, som hans nya Ă€gare, inte fĂ„tt ta del av detta. đŸ€” Det Ă€r ju ingen fĂ€rg hon vill spara sĂ„ varför ens avla pĂ„ honom? đŸ€”)

Ellster
1

VĂ€ldigt konstigt tycker jag, vet dock inte om man fĂ„r göra sĂ„ eller inte
 :/

"Bunnies are like choclate, you canÂŽt only have one"

Denna kommentar har tagits bort.
fossingen
0

Det lÀt ypperligt mÀrkligt. Hade jag sÄlt ett handjur och skall sÀlja det men vet att han inte hÀmtas innan en visst datum sÄ meddelar man ju sjÀlvklart ifall han skall anvÀndas inom aveln tills personen hÀmtar den, men dock berÀttar man ju detta isÄfall före betalning skett. Annars kÀnns det lite knepigt.

Henni-Chan
1

Jag tycker personligen att det lĂ„ter lite tokigt. En del uppfödare ser sig ha rĂ€tten till att avla pĂ„ sina uppfödningar, vilket jag kan tycka Ă€r helt okej. Men vad jag har upplevt sjĂ€lv och hur jag agerar, Ă€r att jag tar och uppfödare ocksĂ„ för den delen, ofta tar kontakt med den nya Ă€garen eller blivande Ă€garen och talar om hur man tĂ€nker och tycker.

Jag tycker att du ska ta kontakt med uppfödaren om du upplever det som ett problem. Kan sĂ€kert lösa en del frĂ„gor 🙂

Hendrike "Pinkku" Palm 

Miss Pinky's Hoppkaniner ~

Reg. gÄrdsnamn i SKHRF

[Mi-rand-a]
2

Om ni redan betalat han har ni rĂ€tt till 2 ungar, en frĂ„n varsin kull eller pengarna, om detta dĂ„ inte Ă€r nĂ„got man mĂ„ste komma överens om innan man parar sin hane med nĂ„gon annans hona men vad jag fĂ„tt höra sĂ„ Ă€r det sĂ„. 

Hade sjÀlv blivit rÀtt irriterad dÄ man meddelar och frÄgar om de gÄr bra innan man börjar para nÄgon annans kanin.

[YukiOni]
0

HĂ„ller med om att detta gjort mig irriterad

Hon fick pengarna flera veckor innan parningarna skedde, sĂ„ tycker vi borde blivit informerade om att hon anvĂ€nde vĂ„r hane i Avel, dĂ„ detta INTE va en del av överenskommelsen. 

Visst, man kan aldrig lita till 100% pĂ„ mĂ€nniskor, men en seriös uppfödare tycker man Ă€ndĂ„ borde tĂ€nka pĂ„ sitt rykte? 
Folk som Àr oseriösa sprider sig som en löpeld runt om i norden *suck*

Ska som sagt ta kontakt med uppfödaren nu i veckan, blir bara lite trött pÄ mÀnniskor ibland ._.

fossingen
1

#6 Ja, som sagt sĂ„ Ă€r inte alla uppfödare seriösa. Eller vad ska man sĂ€ga, sĂ„ himla noga om saker och ting vad gĂ€ller sina djur. 😼

Henni-Chan
1

#6 - Tycker det Ă€r jĂ€ttebra att du ska ta kontakt med uppfödaren! FörstĂ„r ocksĂ„ din irriation men skulle rekomendera att ta det lite lugnt innan du fĂ„tt kontakt med uppfödaren. Personen kan ha haft ett skĂ€l till parningarna som kanske kommer fram (Ă€ven om det Ă€r sĂ„ att man ska ta kontakt innan). Men samtidigt hĂ„ller jag med #5 om att en ersĂ€ttning kanske kan vara pĂ„ kartan dĂ„ det Ă€r din hane eftersom genomfört köp Ă€r gjort. 🙂

Hendrike "Pinkku" Palm 

Miss Pinky's Hoppkaniner ~

Reg. gÄrdsnamn i SKHRF

zezagena
0

Uppf kanske plötsligt (?) insÄg att hon ville ÀndÄ anv hans gener innan han flyttade ..fÄr en kÀnsla av att han ÀndÄ viktig om hon parar 2 honor (vill vara sÀker pÄ att Ätm en drÀktig)? Givetvis borde uppf frÄgat om lov /info om detta till den nya Àgaren. Ta upp det med uppf absolut.

[YukiOni]
1

Jag Ă€r ko lugn đŸ˜ƒoch ska som sagt tala med henne om ev. ersĂ€ttning. 

Han Ă€r visserligen nĂ€ra Ă„ret,  men Ă€ndĂ„  inte helt rĂ€tt att betala fullt summa om jag inte ens kan bli garanterad att hon inte kommer anv. honom i Avel sĂ„ fort hon fĂ„r chansen, innan han ens har flyttat.

Ska ev. höra med fler uppfödare, för att se va de hade gjort i en liknande situation. Har aldrig hamnar i detta "dilemma" innan đŸ€”

Emmetem
0

Jag sjÀlv skulle begÀra ersÀttning för detta. Tycker inte detta Àr riktigt rÀtt. Det Àr ju din kanin som hon utan förvarning har anvÀnt i Avel. Du kanske inte ville att hanen skulle paras med honorna? DÄ skulle jag antingen ha begÀrt pengar eller Ätminstone en unge per kull. Tycker det var riktigt dÄlig stil av uppfödaren att anvÀnda din kanin i Avel utan lov!

/ Medarbetare pÄ Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.

[Luppa]
10

Jag personligen tycker att det Àr ok att anvÀnda hanen i Avel sÄ lÀnge som man har kvar den. Oavsett om den Àr betald eller ej, kaninen sitter ju fortfarande kvar och kostar pengar. Eller betalar du för hans uppehÀlle? ;)
Det vore lite annat om det handlade om hundvalpar som kostade 15000:- styck, dÄ skulle man kanske kunna krÀva ersÀttning

Tycker inte det Àr sÄ mycket att tjafsa om faktiskt. Har du pratat med sÀljaren? Det Àr kanske ett lÀmpligare första steg Àn att spy ur sig pÄ ett forum.

[YukiOni]
0

#11 Grejen e ju den att han va oparad innan, och könssjukdommar existerar ju för kaniner med, och vill INTE ha in sĂ„nt i uppfödningen, dĂ€rför ville jag ha honom + att han har rĂ€tt fĂ€rg för mig + fin stam.  

HÄller med, hon kanske inte trodde jag skulle fÄ reda pÄ det men det e inte saken - hon har varit oÀrlig och det Àr inte okej.

[Luppa]
0

#13 Om hon inte ville att du skulle fÄ reda pÄ det sÄ skulle hon knappast lÀgga ut det pÄ hemsidan?

fossingen
1

#13 HÄller med dig.

#12 SÄ om det vore en hona sÄ vore det okej ocksÄ?

Emmetem
0

#14 Om hon ville att hon skulle fÄ reda pÄ det skulle hon antagligen ha sagt det till henne ocksÄ. Hon vill vÀl att det ska se ut som en planerad kull sÄ att folk inte tror att det var en tjuvparningskull. Det var antagligen dÀrför hon skrev det dÀr.

[Luppa]
5

#15 En hona Àr vÀl ÀndÄ en helt annan sak
 En hanes insats gÄr pÄ nÄgra sekunder, men parar man en sÄld hona sÄ kan hon ju inte flytta pÄ 3 mÄnader.
NEJ, jag skulle inte para en sÄld eller tingad hona. DÀremot skulle jag kunna para med en dito hane utan att ens tÀnka att det skulle vara nÄgot fel med det

[Luppa]
2

#16 Jag tror Àrligt talat inte att hon trodde att ts skulle ha nÄgot emot det

fossingen
1

#15 Egentligen inte. Det Àr bara att folk ser annorlunda pÄ det.

[YukiOni]
1

#14 Nu va ju saken att han skulle sĂ€ljas oparad, sen har jag vĂ€ll knappast 'spytt ut' nĂ„got annat Ă€n frĂ„gat vad andra tycker? đŸ€”

Visst, om hon hade sagt det innan att hon skulle anvĂ€nda honom i Avel kan jag vĂ€ll tycka att situationen hade varit annorlunda, men nu Ă€r ju inte sĂ„ fallet. 
TĂ€nker inte tjaffsa om hurvida hon gjorde fel eller inte, har redan min Ă„sikt. Hon ville inte ha honom i sin Avel p.g.a. fel fĂ€rg, dĂ„ ska han ju inte avlas pĂ„ heller. 

#15 HÄller med

Emmetem
3

#18 Jag sjÀlv skulle aldrig ha tillÄtit det. Köper jag en oparad hane och fÄr hem en parad hane sÄ blir jag faktiskt ganska irriterad. Jag har ju betalat för honom oparad och kanske vill ha koll pÄ hans avkommor etc. Jag vill veta vilka hans avkommor Àr och Àven placera ut de pÄ hem som jag tycker passar. DÀremot om min hane skulle bli far Ät nÄgon annans kaninungar sÄ skulle jag ju ha rÀtt att fÄ 50% av ungarna eftersom det Àr hÀlften min hanes jobb. Han Àr redan betald och dÀrför min.

fossingen
0

#20 Hon kan ju inte ta ut stamtavla pÄ ungarna i alla fall.

[Luppa]
2

#20 Du stÀllde vÀl frÄgan för att fÄ höra hur andra tÀnker?

Könssjukdomar pĂ„ kanin existerar sĂ„ vitt jag vet knappt i Sverige, sĂ„ det tror jag inte du behöver oroa dig för. Aldrig hört om det pĂ„ Lejon.

[Luppa]
1

#22 Och varför skulle hon inte kunna göra det? Hon har ju alla uppgifter, och stamtavlan skriver man sjÀlv.

[YukiOni]
0

#23 Ja, vill höra vad andra tycker, och ingens Ă„sikt Ă€r mindre vĂ€rd Ă€n den andra, oavsett om jag hĂ„ller med eller inte. 

Oavsett hur stor/liten den skalan av sjukdomar Ă€r, vill jag fortfarande ha reda pĂ„ vad uppfödaren gör med vĂ„r hane. Är vĂ€ll inget fel i det?

natha-mjau
1

har ni inget köpeavtal eller liknade tycker inte jag du har nÄgon rÀtt att fÄ ersÀttning eller liknande dÄ det inte finns nÄgon skriven regel att hon inte fÄr anvÀnda honom i Avel.
Även om detta Ă€r sjukt 'fel', taskigt gjort.

men om inget annat sagts sÄ Àr inga regler brutna. Men prata med henne om detta, absolut!
Man ska ju inte bara ta nÄgon annans kanin att para.
Men Àven om du betalade kaninen sÄ bodde den fortfarande hos henne o dÄ kanske hon rÀknade den som sin tills den flyttade?

[YukiOni]
1

Ska som sagt tala med henne i veckan, sen fĂ„r vi se hur saker o ting sker. 
Jag liknar det med att man sÀtter in sin kanin hos en 'kaninvakt' under nÄgra veckor, och sedan fÄr reda pÄ att ens kanin anvÀnts i Avel.
Inte okej enligt mig, helt enkelt.

Ljusta
11

Jag skulle inte bry mig nÀmnvÀrt faktiskt, speciellt inte om jag inte betalade pengar för uppehÀllet för kaninen. Jag ser att kaninen har bytt Àgare först nÀr den flyttat, inte bara för att den Àr betald. Skulle sjÀlv ocksÄ kunna anvÀnda en tingad/sÄld hane som bodde kvar hos mig utan att tycka att det var det minsta fel. Hade jag sÄlt en hane och köparen ifrÄgasÀtter vad jag gjorde medans den fortfarande var i min Àgo (dvs bor hos mig och jag betalar för dennes mat och sköter den, Àven om nÄgon annan betalat hela köpesumman för den) sÄ skulle jag tycka att köparen var lite pinsam.

Ljustadalens kaningÄrd

[Luppa]
7

#28 Exakt sÄ ser jag det

[einstein99]
4

Men hon ville ju ha honom oparad och om köparen Àr medveten om det sÄ skulle jag iallafall hÄlla vad jag lovar Àven om det inte finns nÄgon regel om det!

Helin_
3

Jag tycker att de var fel av uppfödaren att para en oparad oxh sĂ„ld kanin. Jag hade inte gjort de utan att ha frĂ„gat nya Ă€garen. Ni som tycker att kaninen inte bytt Ă€garen förens Ă€garen har hĂ€mtat kaninen. Tycker ni att kaninen kan stanna hos uppfödaren om uppfödaren helt plötsligt vill ha kvar kaninen oxĂ„. Är lite nyfiken pĂ„ hur ni tĂ€nker. Jag anser iaf att en betald kanin Ă€r en betald kanin och att uppfödaren blir av med nyttjande rĂ€tt pĂ„ kaninen samma dag som den Ă€r betald. Och könssjukdommar finns sĂ„ klart pĂ„ lejon oxĂ„. De e som att sĂ€ga att könssjundommar inte existerar pĂ„ norrmĂ€n för de har jag alldrig hört. DĂ€remot sĂ„ Ă€r de mĂ„nga kaninĂ€gare som inte cet hur man upptĂ€cker könssjukdommar pĂ„ kanin och parar hej villt och kanske smittar en kanin som inte fĂ„r symtom men blir bĂ€rare och som i sin tur bĂ€r vidare till en annan kanin som kanske oxĂ„ bara blir bĂ€rare och sĂ„ Ă€r cirkusen igĂ„ng. Ägarna vet inte om att kaninen Ă€r bĂ€rare. Hade jag varit ts skulle jag krĂ€va att kaninen undesöks för könssjukdommar av en kaninkunnig veterinĂ€r samt att ts fĂ„r ersĂ€ttning för kommabdekullar.

Fridaaaa
7

Det blir ju falsk marknadsföring (djur Àr tyvÀrr en vara), om hon skriver att det Àr en oparad hane och sedan parar honom.
Samma sak som om man skriver att man sÀljer en oanvÀnd tröja, köparen betalar hela summan för att man ska skicka den eller hÀmta senare och sedan man anvÀnder den innan man skickat den. Blir ju samma sak.

Medarbetare: SĂ€llskapskaniner, Support.

fossingen
0

#24 För att det vore i princip fel att skriva ut stamtavla pĂ„ kaninungar efter hon teoretiskt inte Ă€ger hanen eftersom blivande Ă€garen har betalat för kaninen. 

#32 Precis min tanke, klockren!

Ljusta
4

#33 Det finns ingen regel om att man mÄste Àga hanen sjÀlv för att kunna skriva stamtavla pÄ ungarna.

Om köparen Àr intresserad av sin kanin sÄ Àr det ju bara att hÀmta den. SÄ man anser alltsÄ att sÀljaren ska hÄlla ett fack, betala för foder och strö och sköta om kaninen gratis trots att kaninen inte Àr dennes? Ologiskt. Klart att kaninen byter Àgare nÀr den flyttat och papper Àr bytta. Vem tÀnker ni annars ska stÄ för eventuella veterinÀrkostnader om kaninen hastigt skulle bli sjuk innan den hÀmtas? Ska sÀljaren krÀva köparen pÄ veterinÀrkostnaderna kanske? Om kaninen skulle dö innan den hÀmtas sÄ behöver köparen inte ha tillbaka pengarna heller? Eller?

Är kaninen köparens till fullo sĂ„ ska denne stĂ„ för veterinĂ€rkostnader, foder, strö och betala för skötsel och dessutom kunna ta den ekonomiska risken för att den kan avlida innan den hĂ€mtas. Det finns inga mellanting i Ă€gande.

Ljustadalens kaningÄrd

fossingen
3

#34 Köparen skulle fÄ den levererad en vecka efter LU som det Àr skrivet. Om de har kommit överens om detta Àr det inte ologiskt.

Jag vet inte hur du resonerar, men nu Àr i alla fall kaninen en begagnad vara eftersom köparen ville ha en oparad kanin vilken den nu inte Àr.

Hur bÄda parterna kommer hantera detta Àr upp till dem. Men jag hade rent av blivit förbannad om jag Àr strÀngt ute efter en oparad hane som jag betalat för , för att sedan veta att den Àr parad.

Jag hade helt enkelt krÀvt pengarna tillbaka. Eftersom det inte fanns tillit nog och att beskrivningen inte stÀmde.

SÄsom Frida nÀmner, falsk marknadsföring.

Ljusta
2

#35 Fast har köparen framhÀvt till sÀljaren frÄn början att det var viktigt att fÄ köpa en oparad kanin?

Ljustadalens kaningÄrd

fossingen
1

#36 SÄsom jag uppfattar det ville hon ha honom oparad.

Ljusta
4

#37 Ja men sa hon det?

Jag tror inte att de varit överens om annat Àn att kaninen hÄlls till henne och flyttar efter LU. Dvs, i sÀljarens ögon sÄ Àr kaninen dennes bÄde ansvarsmÀssigt och ekonomiskt tills den flyttat, men iom att köparen betalat den sÄ fÄr hon inte sÀlja den till nÄgon annan.

Sen kan man frÄga sig varför hon anvÀnde den nÀr hon inte ville avla pÄ fÀrgen, men det Àr en annan diskussion.

Ljustadalens kaningÄrd

fossingen
1

Citat frÄn henne.

" Nu va ju saken att han skulle sÀljas oparad"

Vincent...
2

hÄller med #28

HAHAHAHAHAHA
..

fossingen
1

#38 Ingen aning varför hon avla pÄ honom. Men kanske sÄ var han dÄligt tecknad och hon fÄr snart 1 plats ledig eftersom hanen skall sÀljas och kanske behÄller en unge om den Àr bra teknad.

Ljusta
2

#39 Ja, men fortfarande, sa hon det? Det som TS skrev kan ha varit ett antagande frÄn hennes sida iom att kaninen var oparad innan. OM hon sagt att det var viktigt att fÄ en oparad kanin och sÀljaren ÀndÄ parade sÄ Àr det ju sjÀlvklart fel.

Ljustadalens kaningÄrd

fossingen
2

#42 Om hon sagt det till sÀljaren vet jag inte.

Men jag tycker ÀndÄ om sÀljaren sÀger att den Àr oparad sÄ bör detta rÀcka som tillit tills man fÄr den. Annars sÀger man inget alls om den Àr oparad eller inte. SÄ hur som helst kan ju TS ta det som hon vill. Har sÀljaren sagt att han Àr oparad har ju TS rÀtt att avböja köpet eftersom han nu Àr parad.

Ljusta
3

#43 Jag tror faktiskt inte att vi uppfödare tar sÄ stort vÀrde pÄ om en vuxen kanin Àr parad eller inte nÀr den sÀljs, "begagnad" eller inte sÄ Àr det ju samma kanin och kanske inte en anledning till att inte köpa. Personligen tycker jag att det Àr bra att köpa kaniner som fÄtt avkommor dÄ man vet att kaninen Àr fertil och gett fina defektfria ungar. SÄ jag tror (men vet inte) att sÀljaren inte heller tÀnker att det Àr en lika stor sak som köparen tycker.

Man fÄr ju anta att köpare hÄller nya kaniner i karantÀn ÀndÄ och inte avlar det första man gör. Det finns ju betydligt fler sjukdomar att tÀnka pÄ som inte Àr könssjukdomar. Syfilis Àr inte sÄ vanligt ÀndÄ. Jag har aldrig rÄkat ut för det trots att jag haft kaniner och avlat i massor av Är.

Ljustadalens kaningÄrd

fossingen
0

#44 Ohyra och diverse annat brukar jag mest vara skeptiskt mot vid inköp av nya djur, speciellt i samband med Avel och djur som bor so tÀtt inpÄ som hos flesta uppfödare.

Sista djuret jag köpte in var frÄn en uppfödare som stÀller ut sina djur. Kaninen hade dock en stor kal flÀck som var mjÀllig och knallröd och irriterad pÄ ryggen, som berodde enligt uppfödaren pÄ fÀllning bara och inte behövde ÄtgÀrdas eftersom hon ej gjort det. Men hon sa att jag annars kan jag köpa pevaryl och testa.

DÀr stod jag och tÀnkte "Varför pevaryl, sÄ hon menar alltsÄ att den har nÄgon slags ohyra?"

Sedan tÀnkte jag "Det Àr nog mjÀllkvalster som smittar.. Ska jag skita i köpet?".

Klorna var oklippta och hon erkÀnde att hon inte hade tid att ha ute dem sÄ ofta.

Jag köpte i alla fall djuret eftersom jag tycker den bör fÄ en redig behandling, sÄ jag behandlade honom 2 ggr. SÄ nu Àr han helt fri frÄn kvalster och flÀcken vÀxte igen. Klorna var nog inte klippta pÄ över ett halvÄr dÄ de var superlÄnga och flera hade gÄtt utav. SÄ hur som helst Àr inte alla uppfödare sÄ rediga som mÄnga tror.

Ljusta
1

#45 Nej tyvÀrr finns det sÄdana uppfödare. Har sjÀlv rÄkat ut för ett och annat genom Ären :/

Ljustadalens kaningÄrd