Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 1629 ggr
bambiiii
1

Rädda minkarna!

Hej!

När jag senast tittade så var det så att de hade tänkt bygga en minkfarm där de föder upp minkar och använder deras päls, det vill vi inte va?

IDAG.. är den SISTA dagen att skicka mail och skriva varför DU INTE vill att de ska bygga en…

Vill du läsa mer? : http://www.djurensratt.se/om-djurens-ratt/nyheter/satt-stopp-for-ny-minkfarm

Här är mailen: miljoskydd.vastragotaland@lansstyrelsen.se

Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig

Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se

Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3

UlrikaD
3

Så många minkfarmar som det finns i Sverige så borde man verkligen inte bygga fler. Däremot stänga ner samtliga av de vi har.

bambiiii
1

1# Ja, precis… det är ABSOLUT hemskt att de bara bygger fler 🤦‍♂️

Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3

Fridaaaa
5

Minkar används inte enbart till pälsar. Fettet används i smink och kropparna bränns som "energi", så allting kommer till användning.

Dock är burarna inget vidare, borde vara markburar istället.
Och alla minkar har ej så dåligt som syns i tidningar.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

UlrikaD
12

Nej, allting kommer inte till användning. Det slängs otroligt mycket av en död mink rakt på soptippen.

Och jag rekommenderar verkligen ett besök på en minkfarm innan man bestämmer sig för vad man tycker. Det är lysande när man hör hur minkfarmaren säger att han ordnat "aktivering" åt sina minkar. Djur som behöver simma varje dag, leka, hoppa, springa. Vad för aktivering har han ordnat då? Jo, en golfboll ligger i en bur med nätgolv.
Hur många minkar spelar golf i naturen?

Fridaaaa
0

#4 Vad skulle slängas? kropparna brukar ej slängas på tippen, majoriteten bränns som "energi", osv. 

De har gjort tester ang det där och tamminkar har ej det behovet av att simma, sandbada osv.
Dock behöver såklart burarna bli större och på marken. Men alla de saker vissa påstår att de "ska" ha, använder sig sällan minkar av.

Golfboll i bur? Har jag aldrig sett i minkagård… :) Varje sig bilder eller IRL.

Elina.
5

Lägger man ner minkfarmerna i sverige ökar antalet minkfarmer någon annanstans istället, för att möta efterfrågan på skinn. Minkarna i norden har det  bra jämfört med djuren i tex kina.

Jag tycker man borde besöka en mink/rävfarm innan man tar ställning. Tittar man bara på propagandabilder är det lätt att man får en förvriden uppfattning av minkhållning. Självklart finns det rum för förbättring inom pälsnäringen, men det finns det även inom många andra näringar (tex i svinstallar).

Fridaaaa
0

#6 Ja precis, så hjälper inte bara att lägga ner i Sverige.

UlrikaD
5

Klart att minkar har behovet av att simma. Varför skulle det försvinna. Det är som att säga att om man stänger in lejon på zoo så försvinner behovet av att äta kött. Olika djur behöver olika saker, det är ingenting som försvinner av sig själv.

Jag har personligen sett golfbollarna i de små minkburarna, hört farmaren stolt förkunna att nu hade de bra aktivering. Tydligen är han inte den enda heller, enligt honom själv. Men jag har inte sett några på någon annan farm. Där har jag sett en massa…..ingenting! Fyrkantiga nätburar, utan någon möjlighet att någon gång under sitt liv känna fast mark under tassarna. Väldigt naturligt.

Minkfarmar behövs inte till någonting egentligen. Vi exporterar den mesta pälsen för Sverige köper inte så mycket längre. Och varför ska vi exportera päls, egentligen?

Ännu ett exempel på där människans egoism går före djurens välbefinnande. Ingenting nytt, men varför stödja det?

Fridaaaa
0

#8 Läs vad jag skrivit igen, för du verkar inte gjort det :) Eftersom du rabblar upp en del jag har skrivit.

Okej, beror nog på minkfarmen det och ev bart i landet det har varit.

Någon som sagt att dem stödjer det här?

Elina.
0

#8: Har inte svenska minkar tillgång till bolåda med någon form av strö utöver burens gallerdel?

Fridaaaa
1

#10 Jo det har dem.

UlrikaD
7

#9 Jag har läst precis vad du har skrivit.
Sen älskar jag verkligen tankesättet att det är ingen idé att lägga ner i Sverige för då har de minkfarmar på andra ställen.

Ska man då tänka att det är ingen idé att säga att det är olagligt med mord för då mördar någon annan någon annanstans istället.

Eller en mer oskyldig sak. Ingen idé att plocka upp skräp från marken och hjälpa till att hålla rent, för ingen annan gör ju det. Så då gör inte jag det heller.

Man måste väl börja i någon ända för att det ska hända någonting. Men anser man att det är ok så behöver man såklart inte göra nåt.

Själv slänger jag mina glasspapper i papperskorgen och försöker dra mitt strå till stacken.

Likaväl att jag inte tycker det är ok att djur lider för att människan har kommit på någonting de kan tjäna pengar på.

Tycker det är hemskt att människor anser att djur kan behandlas hus som helst för de är ingenting värda i slutändan. Speciellt de som ändå ska dö, de är definitivt inte värda att ha det bra under tiden, Skrämmande resonemang. Och jag går ur denna tråden nu, känns inte som jag har mer att säga här.

Fridaaaa
0

#12 verkar ej som det med tanke på hur du svarat och vad du svarat på, eftersom du upprepat mycket av det jag sagt i princip :)

BeccaTilda
1

Om man ska ta bort minkfarmarna kan man ju ta bort allt som har med "att döda djur" att göra.. Kor blir mat, minkar blir päls. Inget djur lider av att dö en human död.

Elina.
4

#12 Då kanske vi ska förbjuda tex svinstallar på samma gång. Där får djuren inte heller den stimulans och det utrymme dom behöver.
Hur ofta ser man inte suggor i små spiltor med liggsår på sidorna och gallor på benen

Istället för att föbjuda, kan man skärpa kraven på djurhållning.

[Sniff]
4
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Minkfarmarna borde förbjudas. Om Sverige förbjuder dem så finns det ju en chans att fler land följer efter.

Jag har besökt en minkfarm i höstas, och det var ingen rolig syn. Minkarna kikade ut från sina små burar, det stank och var grymt hemskt. Jag förstår inte hur folk kan försörja sig på det med gott samvete. Och jag förstår verkligen inte hur folk kan vara positiva till att bära päls.

Att minkar inte längre har det behovet till aktivering som förut stämmer inte. Minkarna har istället, genom Avel, blivit passiva istället för att ta ut sin rastlöshet genom att desperat hoppa runt i buren. Precis som människor som mår riktigt dåligt och går in i sig själva så stänger minkarna in sig och blir deprimerade. Minkfarmarna säger då att de har lyckats avla fram lugna och trevliga minkar som trivs i ett liv i bur. 

Usch för minkfarmar.

BeccaTilda
0

#16 det som stinker är mink avföring, luktar förbannat illa.

Fridaaaa
0

#16 Då visar väl den forskningen fel då. 
För de hade gjort tester osv ang det med bad osv.

Päls skulle jag ej använda, jag har Fuskpäls om jag ska ha.

bambiiii
0

Jag håller med om man ska börja någonstans…

Fridaaaa
3

Men det är som Elina säger, då ska vi ju förbjuda grisuppfödning, kouppfödning, fåruppfödning, kycklinguppfödning, förbjuda att fiska, förbjuda att köra bil osv,  blir ju samma femma

bambiiii
0

16# Håller med :))

Fridaaaa
2

#16 Man kan inte döma alla minkfarmer efter att ha varit på en.
Vore samma sak som att besöka en resturang och döma alla resturanger efter det sen (hoppas ni fattar hur jag menar).

Självklart behöver mycket bättras, och det kommer förslag då och då, och vissa saker bättras långsamt

[Sniff]
5

#22 Inte döma alla?!

De föder ju upp djur för deras päls skull! Det är FEL, tycker jag. Hur man än gör det.

Fridaaaa
0

#23 Jag menar hur det ser ut osv, ja alla föder upp för pälsens skull men var inte det som jag syftade på.

Men då är det lika fel att föda upp djur för slakt?

Elina.
1

#23: Varför är det fel att föda upp djur för pälsens skull?
Är det bättre att föda upp djur bara för köttets skull eller att avla fram djur med yttre egenskper som är attraktiva för människan (men som kan ge negativa effekter på djuret)?

bambiiii
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Här är en liten video jag såg idag… om minkfarmer
VARNAR FÖR KÄNSLIGA TITTARE!

Fridaaaa
4

#26 Såna filmer ska man ej lita på.
Djurrättsaliansen mm de tar alltid på de allra värsta ställerna osv. 
Men minkfarmarna låter inte minkarna gå så med sår osv, de tas bort så fort det upptäcks. Finns såklart rötägg också.
Verklighetsbilden ser ej ut så.

De låter inte minkarna ha såna sår osv, de tas bort om det ej läks.
Alla minkar vaccineras alltid, de får bra mat osv.
Enda dåliga är burarna

Elina.
4

#26 Det där är ingen vardag på svenska minkfarmer. Skinn som säljs ska vara i toppskick. Smutsiga, förlamade eller skadade djur håller inte den kvalitén.
Det finns alltid folk som missköter sina djur, oavsett djurslag.
Letar man på nätet hittar man även filmer/bilder från svenska kaningårdar, där djuren misskötts. Ska vi på grund av det dra slutsatsen att även kaninhållning är djurplågeri?

[Jawa´s]
4

Finns mycket man kan förbättra inom djurhållning rent generellt, men bilderna man får av saker och ting av att kolla på sidor från djurrättsaktivister är ofta extremfall, dvs olika bilder/filmer från ett och samma ställe som har vanvårdat sina djur, men ur olika vinklar. Många gånger kommer inte ens bilderna/filmerna från Sverige.
Jättetråkigt för de som faktiskt sköter sin djurhållning, tycker riktigt synd om de farmare och liknande som blir jagade och hotade av aktivister för att någon annan borta i Japan, eller kanske så nära som grannfarmen, har misskött sig.
Bara för att 1 eller 5 missköter sig betyder inte det att resterande också gör det och inte borde få finnas. I mina ögon är det samma som om man drar parallellen till kamphundarna, bara för att Pelle inte kunde kontrollera sin kamphund så betyder inte det att Abdullah inte heller kan. Men istället döms alla kamphundsägare som Abdullah ut som ägare till mördarmaskiner tack vare Pelles misslyckande.

kaningodis
3

Problemet är nog att lagstiftningen kring djurhållningen har för låg nivå. Ändras den så kan det ev leda till att många slutar då det troligtvis innebär stora kostnader.

Jag anser att minkarna inte har något bra liv och ser gärna att antalet farmar minskar.

(Finns många problem med andra djurhållningar också, exempelvis hållningen av mjölkkor, men håller mig till minkarna, då det är huvudämnet).

Kastanjegårdens Kaniner

Frosstis
3

Varför ska man förbjuda "grisuppfödning, kouppfödning, fåruppfödning, kycklinguppfödning, förbjuda att fiska, förbjuda att köra bil osv", när vi pratar om minkfarmar här? 

Man kan ju inte göra allt, men man kan göra något. Man måste ju börja någonstans. Man har kommit långt om man bara kan stänga ner minkfarmarna. Jag tycker det är otroligt grymt av människorna som plågar djuren och ljuger om deras djurhållning- att den är bättre än vad den är. Jag skäms över att vara människa. Speciellt nu efter astrahundarna, och blir otroligt ledsen när jag fick reda på att de ska klippa tår av möss och råttor. Och när jag fick reda på antalet djur och varje djursort som användes till djurförsök 2011.

Fridaaaa
1

#31 hur vet du att alla ljuger om sin djurhållning? Kan du omöjligt veta. Och ang att du skrev av en del jag skrivit: man får ej helbilden hur jag menade då.

[RC1393]
1

#31 Varför ska vi jämföra djurförsök med minkfarmer då? Djurförsök görs bland annat för att rädda DIG när DU blir sjuk, och ofta kan forskningen också gynna djuren själva. Minkfarmar är bara till för att djuren ska dö i slutet och ingen annan vinning än deras päls får man. En till nytta och en till onytta för djuren, varför då dra dem i samma veva? Grisgårdar, mjölkgårdar och minkfarmar är samma visa- bara vi som vinner på det, alltså hör de samman ;)

Besök MINST en djurfarm innan du säger hur det är, har sett flera filmer där de påstår att korna i mjölkgårdar har det skit, nej säger jag. Har varit på 3 oberoende gårdar och i alla gårdar är det, ja inte rent, men det är i princip omöjligt att hålla rent inne hos djur. Ska man ha kliniskt rent så är det inte djur man ska ha där, utan spritade plastdjur. Men hursom, djuren vårdas och tas hand om, får mat och bönderna ringer så fort det är något, även fast de får betala övertid för veterinären som ska köra totalt 24 mil för att komma till gården och ta sig tillbaka. Det kallar inte jag djurägare som inte bryr sig. Visserligen kan mycket förbättras men gårdsägarna är inte ovilliga, saken är den att det kostar ca 300.000kr att få till jättefina lösdriftsstall med mer stimulerande miljö, och vem har råd med det med dagens mjölkpriser?

Samma sak gäller minkfarmsägare, de har inte råd. Pengar finns inte i överflöd men viljan finns. Den lokala farmägaren vill göra det bättre, men frågan är helt om pengar. Alla gör det bästa dom kan men alla kan inte helt nå fram utan miljonerna i bakfickan, och ingen djurägare blir rik vare sig man har minkar eller reptiler.

Frosstis
2

#32 Jag sa inte att alla ljuger om sin djurhållning? Jag sa att jag tycker det är grymt när folk ljuger om sin djurhållning.

[RC1393]
1

#34 Av ditt sätt att skriva (stäng ned alla farmar) låter det absolut som om alla gör fel.

Frosstis
1

#35 Jag kan inte säga att ni gjorde fel om ni missförstod mig, men jag skrev "jag tycker det är otroligt grymt av människorna som plågar djuren och ljuger om deras djurhållning- att den är bättre än vad den är." 

Jag tycker inte det låter som att jag menar att alla gör fel, men wellwell

[Sniff]
1

#24 Jag tycker att det är lika fel att föda upp till slakt. Mjölk- och äggindustrin gillar jag inte heller.

[RC1393]
0

#36 Om du ser till helheten av din text som vi gjorde, så uppfattade vi den så. Lätt att missförstå varandra över nätet.

Fridaaaa
0

#37 Jag stödjer ej äggindustri heller, jag köper enbart ekologiska ägg frpn hönor som gått ute, gått med tupp osv :)

[Jawa´s]
0

#39 samma här, bara ekologiska från frigående höns utomhus kommer in i mitt kylskåp. Höns är otroligt utsatta och mår ofta sämre än många av de andra lantbruksdjuren så där är jag extra noga med att de får ett bra liv i utbyte mot att jag får äta deras ägg. Sen att det är ett av favvodjuren som jag har växt upp med har säkert ett finger med i spelet.

Man kan välja väldigt mycket av vad man konsumerar och välja vad man vill stödja. Jag köper enbart hem svenskt kött för att jag inte har ordentlig kunskap om djurskyddslagarna i andra länder. Har jag hört att t.ex. Danmark är långt ifrån bra trots att det är vårt grannland, så jag är väldigt skeptisk till Allt utländskt kött.
Päls hade jag kunnat bära om djuret har haft det bra, sen finns det olika syn på vad som är ett bra liv och inte, men huvudsaken är väl att man själv känner att det här känns bra, det här kan jag äta eller ha på mig med gott samvete.

Jag litar på de flesta producenter här i Sverige. Vi har trots allt ganska bra djurskyddslagar här och ganska lite vanvård som jag har uppfattat det.

Fridaaaa
0

#40 Ja precis, då är det :(
Och nu när min mamma tagit över mina höns och de precis börjat värpa (unghöns) kommer jag köpa/få av mamma, ännu mer perfekt :)

Och gäller samma med köttet, köper enbart svenskt kött och mest från Börjes eller Citygross :)

fossingen
0

Vill man ha mink och mård så lägger man ut fällor i skogen, finns gott om dem i naturen redan 👍

Fridaaaa
0

#42 Beror på vart man bor ;)
Vi har mård här men inte vildmink.
Vid mina föräldrar är det förrymda tamminkar som springer omkring ibland.

Sitter förstår jag inte hur folk tänker, när de släpper ut minkar hos minkfarmare. Många dör pga svält, ännu värre!

fossingen
0

#43 Här finns det nog bara vilda :)

Oh ja, det är ju lite dumt att släppa ut minkarna med tanke på att dem blir ju tamare i farmarna och har det svårare att klara sig själva i naturen.

Fridaaaa
1

#44 okej ja det beror som sagt på vart man bor :)

Ja det är väldigt dumt, då vill man ju inte djurens bästa enligt mig, om man släpper ut dem så :S

bambiiii
0

Nej, man ska inte släppa ut de då de inte är vana och kan svälta ijäl osv, men meningen med denna tråden var att man hindrar de för att bygga en till, och även om alla minkfarmer inte är "elaka" så ska vi ändå inte riskera att det händer en olycka med djuret?

[RC1393]
0

#46 Är du rädd för olyckor så måste du förbjuda alla sorters djur, hästar kan sparkas, stjälas, rymma, bryta benet osv. Kaniner kan bli stulna, utsläppta, rymma, uppätna av räven osv.

Fridaaaa
0

#46 Men misskötsel osv kan ju ske inom all Avel? Bara för att en till byggs btyder det ej att den blir dålig. Precis som med annan Avel?

Storkebodas
3

Jag håller med om att minkfarmar borde förbjudas. Hela syftet med minkfarmar är att få päls så att vi människor får vara "snygga". Då har ju faktiskt köttbranchen ett bättre syfte, att föda människor. Men djuren märker ju såklart ingen skillnad, och jag tycker inte det är okej att ha djur instängda bara för att de ska bli mat istället för päls. Och ja, jag är vegetarian.

Kram Elsa

Medarbetare på Teddykaniner i fokus

bambiiii
0

47# Man måste väl börja någonstans?

48# Det jag menade med olyckor var, små burar, sjukdommar osv osv, det kan bli en "snäll" kennel och det kan bli en "dålig" vf riskera att det kan bli dåligt?

[RC1393]
1

#50 Är det då bättre att man öppnar en affär i tex Polen eller Kina än i Sverige där vi har världens bästa djurskydd? En ny farm öppnas ju av en anledning, världen vill ha fler skinn och öppnar inte Sverige en så öppnar ett annat land en ny för att möte efterfrågan.

Bara för att farmarna försvinner härifrån betyder det inte att de försvinner i hela världen. Enda sättet att stoppa pälsindustrin är att få konsumenterna att inte konsumera.

tussen12
0

Jag är emot alla sorters uppfödning till kött eller liknande. Därför är jag vegetarian. (:

//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!

Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story 

Frosstis
0

#52 Vill jag också vara. Men får inte för mina föräldrar ;( Tror dock det hade vart jobbigt att vara vegetarian, jag älskar liksom kött.. xO När jag blir stor ska jag nog föda upp slaktkaniner och ha höns som kan värpa ägg till mig. Då vet jag att kaninerna och hönsen haft det bra! =)

[Jawa´s]
1

#51 Där sa du en riktigt bra sak! Håller helt med. Klart bättre att vi startar en ny i Sverige än att något annat land med sämre lagar gör det!

[Sniff]
0

#51 Sverige kan ju bli en förebild för andra länder genom att förbjuda minkfarmarna.

[RC1393]
1

#55 Undrar om de verkligen bryr sig? Tror knappast Kina som är ett riktigt skräckexempel skulle ta efter. Jag tror man måste ta tag i konsumenterna innan man kan lösa "problemet" faktiskt. För mig har det ingen betydelse om man föder upp för slakt, kel eller päls, alla djur ska ha det bra ändå och har de det bra spelar det ingen roll om de slaktas sedan.

[Jawa´s]
1

#55 Det stoppar dock inte efterfrågan på päls

[Sniff]
0

Jag tror iallafall att det inte blir bättre i andra länder för att vi startar fler farmer här. Det signalerar mer att vi tycker att det är okej med pälsuppfödning.

Fridaaaa
0

#50 Det är just det jag menar, då riskerar man dåligt när t.ex en kennel öppnar eller liknande. Blir samma femma.