Burbygge
Hallojs! Här hemma håller jag på med ett burbygge jag tänkte dela med mig av, ska även göra lite leksaker/inredning till kaninerna som också kommer visas här så småningom men vi börjar med buren.
Buren är 95 cm lång, 75 cm djup och 70 cm hög. Ca 0,7 km2, inte superstor men fungerar till de lite mindre kaninerna. Tanken med denna bur var att den skulle bli ganska lätt och stapelbar. Den är också helt byggd utan reglar just för att jag ville ha en bur som kaninerna inte så lätt kunde "käka upp". ;) Buren är alltså helt byggd av 13mm plywoodskivor.
Nu kommer lite bilder från bygget. :)
Får hjälp av katten Trassel med burbygget, han övervakar noga så att jag inte måttar fel. ;)
Välkommen att besöka hemsidan: www.vassarnskaniner.weebly.com 
Blev två hyllor i buren på olika höjd, en hörnhylla och en hylla längs ena kanten. Dessa är lätta att ta bort om man skulle vilja. :)
Har även satt ditt en lucka och målat insidan vitt men har ingen bild så det kommer! :)
Vill du bygga bur åt mig??^^ Ser jättefint ut, den som kommer bo där kommer stortrivas! :)
Jätte fint! :)
//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!
Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story
Jättefint!!
~ Kram Nadja ♥
♥ Ålandskaninhoppare ♥ Vardagsblogg ♥ Kaninblogg ♥
Jattefin, men sitter inte höhäcken lite högt?
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
#6 Haha, tack men tyvärr har fullt upp med mina egna byggprojekt! ;) Får hoppas att kaninen som får flytta in trivs :) #7-8 Tack så mycket! :) #9 Tack, kan tänkas att den sitter lite högt men tanken är att med mycket halm och en hus/bro där under så sitter den bra. :)
Åh, helt i Plywood, det har jag aldrig tänkt på ens. Hur blir det i hållbarhet då? :O Har ni skruvat ihop det? Trodde det skulle spricka om man körde in det "i sidan" så.
Det ser ju fint ut nu iaf!
//Päpple Holstwiik
Hoppípollas Hoppkaniner
Registrerad i SKHRF sedan 2015
#11 Var lite rangligt i början men så fort botten åkte på blev de stabilt. Ingen fara alls att det spricker om man skruvar (så länge man skruvar rätt ;)) men jag kan nog tänka mig aatt det skulle spricka om man spikar.
#12 Eftersom plyfan är pressad i lager så vill jag nog påstå att risken är rätt stor att den spricker även om man borrar.
#13 För mig har det aldrig spruckit då jag jobbat med det, såklart spricker det om du skruvar två mm från kanten men inte annars. Jag förborrar aldrig utan drar i skruven direkt. När jag snickrar (till djuren, är en hobby) använder jag mig nästintill bara av plywood och för mig går det bra. :)
Jag skulle dock inte välja att göra till ex. en fyrfackare i enbart plywood utan då behövs reglar för stabiliteten.
Mina uteburar är byggda helt stapelbara och i plywood utan reglar, älskar dem! De har varit helt underbara när jag flyttat runt pga studierna, och kaninerna trivs toppen :) Mina är 120*90 varje fack (fyra stycken fack, som från början är byggda som 8 men har öppnat upp dem två och två) och har kaniner i 1,5 kg klassen, så de är ok i storlek, även om jag självklart ska ordna större när jag inte längre bor i lägenhet :) Har pluggat 3,5 år nu och är klar om 1-1,5 år här i Uppsala Olivia, så om du håller på med kaninerna då kanske burarna vill komma till dig när jag är klar :)
Är inte hemma så har inte tillgång till någon bättre bild än denna, men det är alltså burarna uppe i vänstra hörnet :)
Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)
Oj vad snyggt!
Hittade en bild som var några år sedan här på kif när jag sålde av en del av buren, men den är iaf mer i närbild :)
#15 OT, men vad pluggar du till? :)
#18 Husdjursagronom examen först efter 4,5 år, men pluggar därefter extra så tar ut en master i animal science =)
#19 Aha, lät intressant! Ska själv åka ner och plugga om 3,5år om jag tar mig in på direkten, ska utbilda mig till veterinär :)
#15-17 Hej Louise! Jätte snygga burar! Precis det som är tanken med min bur, att den ska vara lätt att flytta. :) Förresten kan jag också tala om för dig att det förhoppningsvis kommer en kull så småningom mellan Pi och Lycka, deras förra kull blev ju så fin så vill gärna ta om den. Hoppas på en riktigt snygg dvvrexhona som kan stanna. :)
Nu är även buren inflyttad och klar, här kommer lite bilder! :)
Åh så spännade Olivia! Du får höra av dig när de kommit, ser verkligen fram emot att se om denna kullen blir minst lika fin =)
#26 Visst gör jag det! Hoppas och tror att hon är dräktig. :)
Har gjort ett "aktiveringsträd" nu, i denna stoppar man en massa grenar och godsaker så får kaninen kämpa lite för att få tag i det. :)
Wow!
Mvh Klara, Musse, Hedda och Rabalder.
Måste bara fråga, vart köper man sånna höhäckar? :) Fin bur :)
Hälsningar Lurvas11
#31 Tror det är Ikea!
Mvh Klara, Musse, Hedda och Rabalder.
#31 Det ser ut att vara en sån man stoppar plastpåsar i egentligen, finns på ikea 😉
Mvh. Ida Lundahl
www.idalundahl.com / www.ovarpskaniner.weebly.com
#30 Haha, tack! ;)
#31 Tack! Man köper dem på ikea, är tänkt att man egentligen ska ha påsar i dem. :)
#32-34 Aha, tyckte att dom såg smarta ut :) Hur fäster man dom?
Hälsningar Lurvas11
gud vad smart med det "aktiveringsträdet" :) riktigt fin bur
hälsningar cornelia med kanin och hund
(har bara haft den i en dag)
#35 där är hål på baksidan som man kan skruva fast dom :) Skulle man vilja fästa det i galler eller liknande så kan man ju använda "strippor" (sånna svarta), vet inte riktigt om dom heter så men här hemma så heter dom det haha, eller liknande!
Mvh. Ida Lundahl
www.idalundahl.com / www.ovarpskaniner.weebly.com
#37 Oki :)
Hälsningar Lurvas11