Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 886 ggr
Myrra
0

Är detta ett okej foder?

Hej!
Hittade en för mig ny sorts pellets för kanin.

Innehåll:

Råprotein  14,5%

Energi       10,5 MJ/kg

Råfett         5,2%

Växttråd    12,2%

Vatten       12,5%

Aska           7,1%

Kalcium       0,9%

Fosfor          0,6%

Natrium        0,2%

Någon som kan det här med foder,ser det bra ut eller är det alldeles galet?

Mvh/Myrra

fsigge
0

vatten???

Tycker det är för lite fibrer och för mycket fett

Frida

hobbymupp
0

#1 det är en viss del vatten i alla foder, därför som man säger per kilo TS = per kilo torrsubstans när man talar foder, ibland ^^

Håller annars med #1

MisseMoe
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Från kaninmagazinet.se Tror att det är bra;)

Klara.b
0

Som andra sagt tycker jag det är för mycket fett, och för lite fibrer!

Mvh Klara, Musse, Hedda och Rabalder.

fsigge
0

jag har ju 28 procent fibrer i mitt "pellets". Ser nästan ut som hö som man tryckt ihop :D. så enligt mig är ju 12 procent väldigt lite

Frida

Klara.b
0

#5 Nu blev jag nyfiken, vad har du för foder?

fsigge
0

#6 jag köper i lösvikt i en zooaffär i mölndal och det står ingen lapp vad det kommer ifrån står bara inehålls förteckning. Det kostar bara 25 kr kg så jag tycker det är jättebilligt. Synd att det inte stod vad det hette..

Frida

LisaKanin
0

Säger detsamma, alldeles för mycket fett och för lite fibrer, aldrig sett ett foder där man anger "vatten" och så hög procent heller.

Katti
0

Fast om kaninerna får huvudsakligen hö, som kaniner ska, och bara lite pellets spelar ju fiberhalten mindre roll! Då ger man en mindre mängd kraftfoder och därmed även mindre fett 🤔. Men det vill ju till att viktiga näringsämnen finns i tillräcklig mängd och är ju, som alltid, viktigt att man inte ger för mycket!!!

Myrra
0

Tack för alla svar!

I de pellets jag har nu så är innehållet detta:

Råprotein 14%

Råfett        4%

Växttråd   12,5%

Vatten       12%

Aska            7%

Kalcium        1,2%

Fosfor(P)      0,6%

Selen           0,3mg/kg

Koppar         0,6mg/kg

Så då är det bättre att jag fortsätter med dom?

/Myrra

[Bambis]1
0

Vad heter det foder som du har nu? Fibret är fortfarande för lite och fettet för mycket. :)

fsigge
0

man ska ju ablolut inte ha dogman. Finns inget bra för kaninen tyvärr i det foder

Frida

Myrra
0

Kanin och marsvin,en grön säck som finns att köpa på Granngården.

[Bambis]1
0

Okej! :)

Klara.b
0

#7 Mmm

Myrra
0

Vad har ni andra för foder till era kaniner?

Eftersom jag har 10 kaniner är det inte att tänka på att köpa några små svindyra förpackningar.

[RC1393]
0

#16 Pre alpin Wiesenflakes blandat med tex stampe? Kostar väldigt få pengar per kilo och wiesenflakesen är jättebra som kaninfoder trots att det är till hästar :)

http://www.funhorse.se/shop/product/pre-alpin-wiesenflakes-20-kg-sack

LisaKanin
0

#16 jag har Jr Farm Grainless, vet inte vad det skulle kosta jämförelsevis med ditt om man köper storpack. Det är dock ett helt suveränt foder. Man kan blanda ut det med annat billigare om man vill. 15 kilo för 389:- http://www.zooplus.se/shop/gnagare_smadjur/foder_gnagare_smadjur/kaninfoder/jr_farm/279025.

Myrra
0

Tack för tipsen och tack alla som svarat!🙂

/Myrra

fossingen
1

#19 Köp en säck renfor för bövelen :D Det är billigt och har bra värden :)

Myrra
0

#20 Menar du det?

Vad innehåller det?

fossingen
0

#21 RENFOR BAS                  

Protein 10.3 %                     
Fett 2.8 %                             
Växttråd 12,9 %                        
Kalcium 1 %                             
fosfor 0.3 %   

Skall finnas två olika renfor såvitt jag vet. Men granngården tror jag bara har en sort. Det är ett helt ok foder.

[RC1393]
0

#22 Inget jag skulle ge. För lite fibrer, protein och mycket kalcium. Vad är värdet på e-vitamin? Är det högt så kommer fett bara samla sig runt organen i kaninkroppen.

Tycker definitivt det är bättre med Pre alpin;

Energi 9,72MJ, Råprotein 9,3%, Råfett 2,3%, Växttråd 26,1%, kalcium 0,8%, fosfor 0,26%, E-vitamin 67,5mg, selen 0,13mg

Det måste dock blandas ut med annat foder pga proteinvärdet men det är verkligen jättebra. Blanda med stampe eller rabbfor tex så har du ändå jättebra värden på fodret, och det är billigt ändå :) Dessutom, ju högre halt fibrer ju mindre foder krävs det för att kaninerna ska hålla hullet, så är det här hos mig i alla fall :)

fossingen
0

#23 Hellre det än Rabbfor, stampe och dylikt. E vitaminet är anpassat perfekt för kaniner. Det jag gillar med detta foder är just att proteinet är så lågt till synes från många andra foder som innehåller på tok för högt protein så blir de så feta.

Jag blandar detta foder med 7 andra för nuvarande så jag har ett värde på :

Protein. 13.38
fett: 2,72
fibrer: 18,2
Calcium: 0,84
 fosfor: 0,51

[RC1393]
0

#24 Då måste det ju framkomma också, själv skulle jag inte ge det bara som det är.

fossingen
0

#25 Framkomma?

[RC1393]
0

#26 Att du blandar ditt foder

fossingen
0

#27 Jaha ja, ja du menar så ;P

Jag ger också Lucern mix dagligen;P