Kanin iFokus

Kanin

Etikettutanför-ämnet-ot
Läst 654 ggr
Ellen95
0

Gräver jätte mycket!

Det är såhära att min kanin Millan har två våningar på sin bur en våning där hon har mat vatten osv sen har hon en till våning där hon kan vara och skutta omkring. Men nu har hon börjat gräva jätte långa gångar. Så nu har jag stängt igen så hon inte kommer ner där. Vi ska sätta dit hönsnät. 

Men undra vf hon har grävt så mycket.  Hon har inte blivit parad.

[Eichan]
0

Det är naturligt för kaniner att gräva. Honor bygger gärna bon och gångar även om dom inte är dräktiga :)

Ellen95
0

Okej. Men jag var rädd att hon sklle gräva sig ut.

[Eichan]
0

Jaa.. det är ju bra om man har nätbotten :)… Min kompis kanin bor i en stor kattgård utan botten, han grävde sig under en sten och gjorde en stor håla, men hon har täppt igen det nu :)

Denna kommentar har tagits bort.
ciss
0

Sätt inte dit hönsnät utan något starkare. Hönsnät är till för HÖNS och inte för kaniner, det är inte tillräckligt starkt och kaninerna biter lätt av det eller klöser igenom det.

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

[Eichan]
0

Håller med ciss! :) Sätt inte hönsnät, dom kan lätt bita sig igenom det!

KvirrZ
0

Ja, kaniner gräver, net är naturligt :P

- Mvh Emma

ikea
0

I det fria bor kaniner i hålor i jorden, dels för att få skydd från rovdjur men även för att få det svalt varma dagar och för att hålla värmen kalla dagar. Så att dom gräver är ett naturligt beteende för en kanin. Mina kaniner har också grävt jättelånga gångar men dom gräver bara neråt så dom har aldrig lyckats gräva sig ut (inte än iallafall). Jag låter dom gräva så att dom får leva ett så naturligt kaninliv som det är möjligt. Fast jag håller koll på gångarna för jag vill ju såklart inte att dom gräver sig ut och träffar på räven.

Matilda_91
0

#8: Jättebra skrivet!

ikea
0

#9,tack så mycket,, jag tycker nog att alla djur ska få leva så naturligt som det är möjligt i fångenskap. Kaniner mår ju såklart bäst av att ha möjlighet att gräva även om det är säkrare att ha nät i botten på buren. Jag tänker likadant med mina katter, dom lever ett säkrare liv om dom är instängda hela dagarna men dom lever ett lyckligare kattliv om dom har friheten att gå ut när dom vill, därför har dom en kattlucka. Fast mina kaniner har en jättestor utehage och har inte grävt under nätet utan mera mitt i hagen. Ofta när man kommer ut i hagen kommer dom upp från sina hålor.

Ync
0

det är ju natuligt för kaniner att gräva. Äta, dricka det ingår ju också i deras natur.

Håller med Cis om hönsnät. inte bra.

Ellen95
0

# 11 ni har väl hönsnät till era kaniner? Ni har då aldrig sagt till mig att det inte är bra!