Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 389 ggr
[cindy2013]
0

Några frågor

Hej.. 

Har några frågor om kanin

-Hur gammal ska en kaninunge vara för att kunna flytta till sitt nya hem??

Och finns det någon ny lag som säger att man måste ha två kaniner tillsammans??

Mvh

fsigge
0

Kaninen ska vara minst 7 veckor men helst 8.

Det finns ingen lag på att kaniner måste bo två och två. Det går helt utmärkt och ha kaniner ensamma. Kaniner bor ju liksom inte i det vilda tillsammans på det sättet.

Frida

[RC1393]
0

Enligt lag minst 6 veckor men jag tycker personligen en unge som vid 7 veckor skiljts från mamman och fått sitta själv eller med kullsyskonen i egen bur ytterligare en vecka så att de fullutvecklat sitt immunförsvar (de får "snålskjuts" av att dia och kan dö av en ny bakterieflora innan de vant sig vid att hantera den de är van vid utan "hjälp").

Nej, finns ingen lag som säger att de ska vara två. Tycker personligen att det bästa sättet är att ha två kaniner men i varsin bur, men en ensam kanin går också superbra! Beror lite på individen :) Min nu döda hane ville inte bo själv, så han kastrerades och fick en kompis och blev hur glad som helst. Vår äldsta hona tål inte att vara tillsammans med kastrerade hanar (jag vill inte ha honor ihop) men bor hon utom synhåll från andra kaniner blir hon jätteledsen och arg gentemot folk. Våra andra kaniner bryr sig inte alls om de har synligt sällskap eller inte :)

[cindy2013]
0

Tack för era svar:-)… Ville bara höra om det stämmer att kaniner ska vara två :-)

kaningodis
1

Det är inget krav på att de ska bo i par eller grupp men det är en rekommendation som bör följas så gott det går (svårt med okastrerade hanar), just för att kaniner är sociala djur.

Med det vill ju till att man har ordentligt med yta och gömställen då också.

Kastanjegårdens Kaniner

hobbymupp
0

Jag tycker 8 veckor är en bra tidigaste ålder att ta hem sin kanin/sälja en kaninunge. Det är lag på tidigast 6 veckor, men Sveriges Kaninavlares Riksförbund säger 8 veckor, och de kan oftast lite mer om kaniner än JBV.

Vad det gäller två kaniner så måste man inte, men det är ett allmänt råd från JBV. Ska man ha två eller flera kaniner tillsammans är det viktigt att hanarna är kastrerade och att ytan är stor, samt fylld av gömställen :)

http://kaninmagazinet.se/2012/september/lata-kaniner-bo-tillsammans.html