Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 584 ggr
[trofast]
0

Ta kull?

Jag har två Belgiska jättekaniner, en hona och en hane och jag bor i lägenhet, vi har ett hus på landet där vi har stora hagar/hönsgårdar till kaninerna o där får de bo på sommaren, nu till min fråga, kan man ta en kull på honan och sedan när ungarna blivit lite större att man flyttar honan och ungarna till den stora hönsgården och låter ungarna växa upp där istället för i lägenheten? 

Vi är i huset på sommaren så de skulle inte bli lämnade kvar där själva och om nån unge eller flera inte blir sålda så har jag plats i lägenheten då vi har ett par extra burar i förrådet, de burar vi har är byggda av oss själva och är 210 cm långa,  80 bredd och 80 i höjd.

och kommer flytta till hus med egen gård efter sommaren och då kommer kaninerna få bo ute på gården i troligen ännu större burar och funderar även på att ha en liten inhägnad på gården/ typ liten hundgård eller liknande som rasthage.  

Till frågan då, kan jag ta en kull på honan?, vad tycker ni? 

Vi skulle egentligen redan haft kull på henne men det blev ändrade planer pgr av att folket vi fick hyra eget stall av till kaninerna flyttade och då fick även mina kaniner flytta hem till oss. 

Jag vill bara veta om ni tycker det låter okej att göra så eller om jag helt enkelt ska vänta tills vi flyttar?

Henni-Chan
0

Belgiska Jättar får ju ofta väldigt stora kullar och att ha kull kräver ofta mycket av dig som uppfödare och ägare. Jag upplever att det blir mer arbete med städning, plats, tid, utfodring och givetvis är det en ekonomisk fråga.

Sen är det många som har honanas ålder i åtanke. Att honan inte är för gammal menas ju med att hennes fortplantningsapparat och bäcken inte är lika rörliga och produktiva som i en yngre ålder. Men att honans psyke är moget och redo för kull är något som jag tycker är oerhört viktigt också.

Men om du bara är medveten om att kullen kan bli stor och att du kommer behöva yta och tiden. Tycker jag det låter helt okej. Att flytta kullen med mamman brukar inte alltid vara att rekomendera. Men har man en stabil hona och ungarna inte är allt för små bör det inte vara några problem anser jag.

Nu vet inte jag hur era sommarrutiner ser ut. Men om jag hade varit du hade jag tagit kull på honan under vistelsen i sommarhuset. Alltså para ett par veckor innan ni kommer fram och sen att ungarna föds på landsstället.

Nu blev det en liten bok hihi, Lycka till! 🙂

Hendrike "Pinkku" Palm 

Miss Pinky's Hoppkaniner ~

Reg. gårdsnamn i SKHRF