Lös i magen
Jag undrar om en del kaniner är lösa i magen? Eftersom jag precis har tagit över en kanin, så har jag tusen frågor.
Kaninen är tjock och verkar inte äta så mycket hö, men har alltid haft tillgång till massor med kaninblandning. De tidigare ägarna sa att de en gång i veckan måste tvätta av henne i rumpan eftersom det fastnar kletigt bajs där. Beror inte det på dålig kost? Skall inte deras bajs vara fast och inte klibbig?
Hon hoppar runt i det och det fastnar under tassarna.
Givetvis kan kaniner vara lösa i magen, dock att kaninen är konstant dålig i magen låter mindre bra.
Kaninblanding är godis, skadligt för tänderna och inte mat och du bör därför se till att kaninen börjar äta riktig mat, dvs pellets. Jag rekomenderar Edel eller Svenska kanin & marsvinspellets. Hö är basfödan och det viktigaste.
Det du kan göra nu på sekunden är att ta bort kaninblanding/pellets och ENBART låta kaninen äta hö och vatten ett par dagar, undvik grönsaker under denna tid eftersom de kan vara diaréeframkallande. Se till att kaninen motionerar ordentligt. Du kan även ge kaninen havregrynsgröt. Jag tycker även du ska gå ut och plocka grodblad som är motverkande mot diarée, de finns i gräsmattan. Ge ca en näve morgon och kväll.
Är kaninen inte bra i magen inom tre dagar uppsök veterinär, se då även till att kolla tänderna eftersom kaninen har ätit skadlig mat.

Vissa kaniner håller sig helt enkelt inte rena.
Kan vara att dom lämnat mamma för tidigt och att hon int hunnit lära ungarna att sköta hygien…
Men det kan också vara så att den inte bryr sig. Sådana kaniner tar jag bort då det beteendet nedärvs.
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Jag tog bort blandningen igår och köpte pellets, Lottas tror jag det hette. Jag skall inte ge henne grönsaker idag och se om det blir bättre.
Imorse hade hon ätit upp en pellets hon fick igår, 1/2 deciliter, men höet verkar hon inte bry sig om. Får se vad som händer under dagen.
Tack för tipsen!
Säger som ovanstående ge henme hö och vatten i några dagar. Ingen pellets, godisblandning eller grönsaker.
Troligtvis är hon bortskämd och väldigt fet. Det är viktigt att de äter hör för att tarmen ska arbeta normalt.
/Elisa
Roxy var mycket lös i magen när hon var liten, ungefär 1-2 ggr i veckan. Avtog dock när hon var 6 månader, men hennes tassar ser fortfarande lite skitiga ut, trots att jag tvättat dem riktigt ordentligt..
Joow, min kanin Stampe blir lös i magen av förmycket morötter så ja kaniner kan bli lösa i magen:P
Min kanin var lös i magen en gång för att den åt massvis med gräs när den fick vara ute på våren.. men nu har den vant sig lite så det går bättre
-' Rebecca Johansson
Om hon är väldigt dålig i magen så kan det delvis bero på att hon äter så mkt pellets som du beskriver och nästan inget hö alls. Pröva att ge henne bara lite, lite pellets och mycket av en bra hö sort, variera sort ibland. Hon ska själjklart inte vara så lös i magen och att tvätta henne varje vecka är ingen bra lösning. vänd dej till en veterinär om du vill ha experthjälp