Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 1000 ggr
Saffran.
0

Ta ut innekanin

Idag är det 6+ i skuggan och det blåser så gott som ingenting. Jag undrar om jag skulle kunna gå ut med Nemo i sele i ca sådär 10 minuter, men jag tar ju såklart in honom om jag ser att han fryser. Vill nämligen att han ska få upptäcka snön lite innan den försvinner. ;) Tror ni detta är okej? :) Efteråt kommer jag i såfall torka av honom lite lätt med en handduk. :3

[morotochcesse]
0

ja för jag brukar ta ut cesse lite i snön i bland

[MiniPim]
1

Jag tror det ska vara okej, men ha inte ute honom länge bara! :)

natha-mjau
0

#1 #2 det där svaret fick jag också för 1 år sedan och nu lever inte min kanin för hon blev sjuk när hon gick ut.

[MiniPim]
0

#3 Oj.. :( Men är du säker på att det var det?

Nä isåfall skulle jag väll inte riskera det, jag har bara hört att flera gör på det sättet.

Saffran.
0

Tack för era svar! :)

Nu är det dock 7+ i skuggan, fast det kanske inte gör så stor skillnad.

Nathalie, är det någon skillnad mellan könen när det gäller urinvägsinflammation?

Saffran.
0

Tror inte jag ska ta ut honom… :/

natha-mjau
0

#4 hon fick Urinvägsinfektion. så utevistelsen är enda tänkbara anledningen.

hon fick massa olika antibiotika men magen tålde det inte, sen hade hon gått med urinvägsinfektionen ett tag innan jag märkte de så de gick upp i livmodern.

gick inte att rädda.

vet inte om hanar är lika känsliga, men jag tar aldrig ut en innekanin på vintern mer iaf.

iWontBite
0

Man får inte Urinvägsinfektion av att det är kallt, i så fall får kaninen Urinvägsinfektion av att sitta i färsk skit i en gödselstack eller något. Om en kanin skulle drabbas är det mer troligt att den är dålig på att hålla sig ren eller har varit dålig i magen…

Att vara ute i tio minuter i 7 plus ser jag inte varför det skulle vara några problem, jag går ut i T-shirt i tio minuter för att mata kaninerna runt nollgrader varje dag.

//Päpple Holstwiik
Hoppípollas Hoppkaniner
Registrerad i SKHRF sedan 2015

Saffran.
1

Okej. Det kanske blir en kort sväng med honom i morgon om det fortfarande är lika varmt då, vi får se. Det blev inget idag i alla fall. :)

natha-mjau
1

#8 Kaninen hade alltid ren bur och ren toa, hon var renlig av sig och det var INGA problem med hygienen av mig eller henne.

Dessutom så fick jag det konstaterat senare av en veterinär att de kan få Urinvägsinfektion av utevistelse.

så jo, det är farligt.

Trasdockaa
2

Hum, när jag letar runt på vetenskapliga studier finner jag inget samband mellan kyla och Urinvägsinfektion. Urinvägsinfektion orsakas av att bakterier tar sig in genom urinröret, exempelvis tarmbakterier som oftast ligger nära till hands. Det jag skulle tro snarare är att hon var nedsatt av annan anledning i sitt immunförsvar innan, och att hon kom ut frestade på det om hon blev riktigt kall, och att det därför blossande upp. Eller av ren slump helt enkelt. Vet att man hos läkare gått ut med att kyla och Urinvägsinfektion är en myt, som när ens föräldrar sa att man inte skulle sitta kallt för då fick man Urinvägsinfektion. Misstänker att det är det samma med kaniner, men att informationen kanske inte kommit till den veterinären än. Men vem vet, forskning har ju inte hunnit bevisa allt än :)

Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)