Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 468 ggr
Emmetem
0

Varför gör hon så?

När min pojkvän skulle släppa ner vår lilla 4 månader gamla hona Nivea i sin bur efter att vi gosat med henne så slängde hon sig ner och började springa allt vad hon hade i buren. Hon sprang in i huset och ut snabbt som ögat igen - och fortsatte springa! Johan blev rädd och tog upp henne, men hon fortsatte springa i hans famn. Då kom hon loss och la sig ner på sidan och fortsatte springa - trots att hon låg på sidan! Hon sprang liksom i luften..

Vad kan det vara?!

Jag kom genast och tog upp henne och efter att ha satt henne på ett bord med stöd för huvudet så lugnade hon sig. Hon slog inte i sig eller något - och det fanns ingenting som rörde sig eller gav ifrån sig ljud i rummet. Inte heller någon förändring i buren.
Nu sedan när jag satt med henne i fåtöljen så kastade hon sig ner helt utan förvarning trots att ingenting kunde skrämt henne denna gången heller! Hon sprang för livet och slirade in under soffan!

Vad kan det vara?! Har hon ont eller något? Hittar ingenting..
Har planerat att åka in till veterinären om detta fortsätter. Vill gärna ha tips? på vad det kan vara från er här!
Vill inte att min lilla prinsessa ska bli såhär stressad..
Har henne bredvid mig nu och hon sitter så snällt och tittar på när jag skriver..

Alla kunniga får gärna skriva vad de tror att det är!

/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.

Emmetem
0

Hon brukar springa omkring på golvet och göra glädjeskutt och rejsa runt, men nu är hon stressad… Hon blir jättestressad vid sina små anfall men lugnar sig efter ett tag.. Är så orolig! :(

tussen12
0

Sätt in henne i buren med någonting över, Låt henne vara tills hon är lungn. Kaniner ser och hör sådant som vi inte gör, Kan ju vara något sånt?

//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!

Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story 

lilacs
1

Om hon springer fast hon ligger på sidan så låter detsom om hon inte kan kontrollera det. hon behöver komma till vet om det fortsätter. Läs också mirandas tråd längre ner om epilelpsi /parasiter. Men hon är inte sne/ lutar huvudet och har problem med balansen?

Emmetem
0

#2 Mjo, men det enda som skulle ha kunnat skrämt henne i sådana fall var ju undulaterna som är i rummet bredvid - men de hör hon ju hela dagen lång! :/

#3 Nej, hon är inte sned eller lutar huvudet. Min ena kanin Susie har en parasit men de har jag aldrig haft i samma rum och alltid varit jättenoga med foder och hygien dom emellan. Susie går på antibiotika lite när som helst då hon börjar luta huvudet snett och skutta runt i cirklar. Men hon har aldrig fått utfall eller dylikt och denna parasit blev synlig för ett år sedan. Och sedan dess har jag varit jättenoga med att hålla henne ifrån de andra kaninerna. Så jag har väldigt svårt att tro att det kan vara något hon har fått härifrån. Det kan ju ha varit någonting som hon har fått ifrån sina föräldrar i sådana fall? Men jag tror inte det heller.. Dock så kan jag ju inte basera någonting på vad jag tror..
Hon har inte heller problem med balansen. Anledningen till att hon slängde sig på sidan var att hon när hon skulle bli nersatt slängde sig åt lite olika håll i Johans händer. Och han kunde inte hålla i henne och då hamnade hon på sidan.